• dreamdancer

    Hur hanterar ni energitjuvar?

    Jag har börjat bli mer och mer uppmärksam på att jag har en hel del energitjuvar omkring mig som tar oerhört mycket energi... Det är svårt att veta hur man ska hantera dem. Särskilt de som står en förhållandevis nära.


     


    Hur hanterar ni energitjuvar, på jobbet, i relationer, i vardagen??

  • Svar på tråden Hur hanterar ni energitjuvar?
  • Birgitta02

    Jag umgås så lite som möjligt med dom. Bara så.

  • Olym

    - Ge dem mindre av din uppmärksamhet i t.ex fikarummet. Sitt hellre och småprata med någon annan kollega än att bli "carried away" av energitjuven som låter högst i sammanhanget.
    - Ta en konflikt med en energitjuv när din egen energi och ork är på topp.
    - Visa inte energitjuven sympati när han/hon tycker synd om sig själv, och ge absolut inte beröm eller bekräftelse. Ju färre reaktioner energitjuven får av dig, desto mindre intressant blir du att vända sig till.
    - Var hård mot energitjuven när han/hon gått över gränsen. Stå på dig och låt han/hon komma till dig för att be om ursäkt om personen sagt något elakt eller betett sig illa mot dig.
    - I slutändan går det inte att bibehålla en nära och upplyftande relation med en energitjuv. Håll dessa på avstånd, absolut inte mer än bekanta.

  • Aniiee

    Inte alls. ALLA är energitjuvar för mig. En del mer än andra, naturligtvis. Men eftersom det är "på min ände" snarare än alla andras så blir det så att jag inte "hanterar" dem alls, utan står ut....


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Vestra

    Man märker ganska snabbt om någon är en energitjuv. Går ju snabbt att avsluta den relationen. På jobbet så är det väl endast nödvändig och artig kontakt som gäller.
    I nära relationer som typ släkten så begränsar jag umgänget, jag stålsätter mig inför de gånger man måste ses. Försöker att rikta min uppmärksamhet åt annat håll. Kan nog vara ganska otrevlig och gå ifrån när man märker att det blir för mycket.

    Nickar lite som svar typ. Men frågar inte vidare gällande något osv. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Hur hanterar ni energitjuvar?