• Anonym (Döende?)

    Äggstockscancer

    Har sen två år tillbaka diffus magsmärta, urinträgningar, gaser, trötthet, tryck mot ändtarm, illamående. Allt har skett sakta och nu mår jag riktigt dåligt. Gått ned 15 kg under 2014 ofrivilligt men ligger sedan dess still i vikten. Allt har eskalerat och förvärrats. Genomgått tarmutredning och koloskopi och endoskopi ser bra ut. Gjort flera gynundersökningar och vaginala ultraljud. Allt ser bra ut.

    Ramlade nu över en blogg om äggstockscancer och det kunde varit mig. Så nu sitter jag här och är livrädd.

    Är 40 år, tre små barn och man.

    Om vaginala ultraljud ser bra ut, kan man ändå har äggstockscancer?

  • Svar på tråden Äggstockscancer
  • Anonym (Döende?)

    Googlat men hittar bara sånt jag inte vill hitta. De flesta dör. Det syns inte alltid på ultraljud.

    Rädd

  • Anonym (Döende?)

    Fanns misstanke om carcanoid tumör i tunntarmen och fick samla urin i 24 timmar och det togs chromogranin prov. Är det ett annat prov än ca 125 som jag googlat fram är en tumörnarkör för äggstockscancer.

  • Vajert

    Det är lätt att googla och tro att man har alla sjukdomar i boken.Ta det lugnt! Tänk inte det värsta när du inte vet.

  • ElizaF

    Hej

    CA125 tas via ett blodprov. Normalvärdet är 1-35 är det högre kan det bero
    på flera orsaker, bla äggstockscancer men även andra saker. Det är inte 100% tillförlitlig indikator till äggstockscancer som jag har förstått det, men tillsammans med andra symtom kan provet hjälpa till att ställa diagnos.
    Jag har själv äggstockscancer.
    Hoppas du får en korrekt diagnos på dina besvär.
    /Elisabeth

  • Anonym (Döende?)

    [quote=75849836][quote-nick]ElizaF skrev 2015-10-08 09:15:08 följande:[/quote-nick]Hej

    CA125 tas via ett blodprov. Normalvärdet är 1-35 är det högre kan det bero

    på flera orsaker, bla äggstockscancer men även andra saker. Det är inte 100% tillförlitlig indikator till äggstockscancer som jag har förstått det, men tillsammans med andra symtom kan provet hjälpa till att ställa diagnos.

    Jag har själv äggstockscancer.

    Hoppas du får en korrekt diagnos på dina besvär.

    /Elisabeth[/

    Hur hittades din cancer? Symtom?

Svar på tråden Äggstockscancer