• Eric

    Ansiktsförlamning vid födseln

    Hejsan mitt namn är Eric och jag lider av ansiktsförlamning. Jag fick detta vid födseln och att ha detta besvärar mig på många olika sätt. Delvis tycker jag det är riktigt jobbigt när jag pratar med folk på min vänstra sida eftersom att det är där jag har min ansiktsförlamning. Jag har också problem när jag ska sova då jag inte kan stänga mitt öga riktigt. Skratta undviker jag gärna då den vänstra delen av munnen hänger.

    Min dröm är att bli frisk och jag undrar om det finns någon eller några behandlingar/operationer som man kan göra för att det ska kunna bli bättre. Var hos läkarna för länge sen och dom sa att det var en nerv som var i kläm. Är nu 18 år och jag tycker det är dags att agera, så snälla kan ni ge mig några tips eller beskriva vad ni har gjort om ni har haft samma problem som jag. Ha det bra/Eric.

  • Svar på tråden Ansiktsförlamning vid födseln
  • Calle123

    Hej. Jag föddes också med ansiktsförlamning i min vänstra sida. Mina föräldrar valde att operera och transplantera min lårmuskel i min vänstra sida (den förlamade) i ansiktet. Sedan satte man dit en vadmuskel i min högra sida (den friska sidan) för att de ska kunna kopplas ihop och därmed höjer man den förlamade sidan. Idag sitter den högre upp en min andra sida men jag kan röra den lite, jag kan le lite på den förlamade sidan och därav blir det jämt när jag ler. Alltså ler jag hellre än att vara neutral. Men jag kan inte röra min panna, alltså rynka på ögonbrynen. Men det är fett värt det och jag gjorde det som 3-4 år på akademisjukhuset i stockholm. Ett tips på ett bra ingrepp. Tror det kan bli lite svårare eftersom du är vuxen men tror man kan göra det ändå. Lämnat lite spår bara ett ärr under varje öra och även på innerlåret och vaden. Men allting har läkt bra och syns knappt.

  • Kardemumma86

    Hej!

    Jag heter Eva och är 35 år.

    Jag är också född med ansiktsförlamning som påverkar mig mkt i livet. Fysiskt då jag inte kan kisa på min vänstra sida och inte sluta ögat helt men mest psykiskt. :(

    Kan jag få kontakt med er på ngt vis? Mail eller Messenger eller ngt? Vore fint att få höra lite hur ni tycker det är. Jag har alltid känt mig väldigt ensam i det här.

    Mvh

    Eva

Svar på tråden Ansiktsförlamning vid födseln