• Lillsyss

    Vill och vill inte gifta mig

    Jsg känner mig ledsen o sårad. Jag o min sambo har varit tillsammans i fyra år. Vi är inte gifta o han har ens inte friat till mig.

    Första gången vi träffades pratade vi båda generellt om att vi vill ha barn o att jag någon gång vill gifta mig - helst innan man skaffar barn!

    Vi har ett barn o nu ett till på väg.

    Jag vet att han i ett tidigare förhållande haft tankar på att fria. Hans vän berättade att han hade många romantiska frieri-idéer.

    Jag känner mig ledsen, sårad o som ett andrahandsval. Det har gått så långt att nu känner jag att om han skulle fria skulle jag nog säga nej. Det känns som om han krossar min dröm. Det känns som nu är det försent. Duger jag inte? Duger jag inte att gifta sig med? Men jag är tillräckligt bra att skaffa barn med...

    Min dröm är förstörd. Det känns som det enda sättet är att gifta sig med någon annan. Jag vill inte ha denna känsla att jag inte är tillräckligt bra - o inte har varit tillräcklig för att gifta sig med.

    Jag vill inte gifta mig med någon annan. Men han har tagit min dröm från mig; att gifta mig - o att gifta mig m honom. Tankar snälla!!!

  • Svar på tråden Vill och vill inte gifta mig
  • Connie07

    Säg till honom om att det finns nåt som heter giftermål.Och ni har ju barn tillsammans och ni har diskuterad om det förut?

  • äldreochklokare

    Låter som om du hakar upp dig lite. Du är ledsen för att frieriet och ev bröllop nu inte kommer ske i den ordningen du hade drömt om, men det betyder ju inte att det inte kan bli väldigt fint och fantastiskt ändå.  Du säger att det nästan känns negativt om han skulle fria nu.  Hur tänker du då? Skulle du säga nej om han friade, som om du vll straffa honom?

    Du inser förhoppningsvis att man får ta livet som det kommer OCH man skapar sin egen lycka brukar man säga .Ta tjuren vid hornen, säg som det är till mannen: jag trodde vi skulle ha gift oss vid det här laget, vad vill du?

  • Lillsysss

    Tack för bra feedback ???? det här snurrar nästan hela tiden i mina tankar - o jag inser att det är trångsynt så det är inte precis något jag diskuterar m vänner...

    Troligen hade jag sagt ja, OM han frågar. Men jag tror inte jag kan känna samma glädje som om han hade friat för ex 2 år sedan.

    För mig är det självklart att han är mannen i mitt liv - jag valde ju att skaffa barn med honom. På något vis känns jag inte lika "självklar" för honom då det inte har blivit något "för evigt" från hans sida.

  • Lillsysss

    Inte frågetecken, jag menar utropstecken ????

    O ja du har rätt. Grottmänniskan i mig, som är sårad, vill på något primitivt sätt såra honom tillbaka

  • Lillsysss

    Vad betyder ts?

    Nä, jag vill att mannen ska göra det.

    Har du aldrig haft den drömmen sen du var yngre? Jag har nog haft denna "dröm" sen tidiga tonår ????

  • Tonensu

    När du i början sa att du ville gifta dig, vad sa han då? Vill han gifta sig alls?

    TS= trådstart :)

  • Dixie
    gahadas skrev 2015-10-08 21:42:40 följande:

    Tänker tjejer som TS? Ni kan inte ha det lätt...


    nä - jag förstår inte alls det synsättet. 

    det är så mycket dubbelmoral i att gå och vänta på att mannen ska fria - sen förväntar kvinnorna sig att de ska ha jämlika förhållanden - det funkar inte så, man kan inte både äta kakan och ha den kvar.......

    vill man leva i ett äktenskap från 50-talet, ja, då kan man gå omkring och vänta på att mannen ska fria och sedan blir man hemmafru och låter mannen ta alla beslut - eller så har man ett modernt, jämlikt förhållande, där man diskuterar saker och bestämmer hur ens liv ska se ut - och denna diskussion har man med fördel innan man skaffar barn ihopa! 
  • Dixie
    Lillsysss skrev 2015-10-08 21:45:56 följande:

    Nä, jag vill att mannen ska göra det.

    Har du aldrig haft den drömmen sen du var yngre? Jag har nog haft denna "dröm" sen tidiga tonår ????


    varför är det så viktigt att mannen friar!? det är ju ingen svensk tradition - det är ju bara något de göra i alla amerikanske filmer vi ser! 
Svar på tråden Vill och vill inte gifta mig