• Anonym (Jossan)

    De som jobbar på pensionsmyndigheten borde inte få placera sin premiepension!

    Premiepensionen kommer vara en stor och viktig del av vår framtida allmänna pension och det är viktigt att se över innehavet och att medvetet placera pengarna i fonder.

    Detta är inte enkelt. Det finns flera hundra fonder i pensionsmyndighetens fondkatalog och man bör ha koll på hur marknaden ser ut.

    De som arbetar på Pensionsmyndigheten har däremot en orättvis fördel! De kan ju detta! De vet ju vilka fonder som är bra eller dåliga.

    De borde inte få placera sin premiepension utan den borde förvaltas av staten.

  • Svar på tråden De som jobbar på pensionsmyndigheten borde inte få placera sin premiepension!
  • BCH52

    Hur tänker du nu? Vad skulle bli bättre av att de inte lika som oss andra själva får välja var de vill placera sina pensionspengar?

    Du och jag har också möjlighet att sätta oss in i de olika fondernas placeringsstrategier. Det är faktiskt inte speciellt svårt. Jag har endast gymnasiekompetens och har full koll på mina pensionspengar.

  • Anonym (Jossan)
    BCH52 skrev 2015-10-09 06:54:36 följande:

    Hur tänker du nu? Vad skulle bli bättre av att de inte lika som oss andra själva får välja var de vill placera sina pensionspengar?

    Du och jag har också möjlighet att sätta oss in i de olika fondernas placeringsstrategier. Det är faktiskt inte speciellt svårt. Jag har endast gymnasiekompetens och har full koll på mina pensionspengar.


    De vet saker innan oss. De vet att man inte ska använda fondförvaltare. De vet mår förändringar sker osv.
  • Anonym (Vad är du bra på?)

    Med ditt resonemang skulle inte heller trädgårdsmästaren få planera sin trädgård eller fotbollsproffset lära sina barn att kicka lite boll.

  • BCH52
    Anonym (Jossan) skrev 2015-10-09 07:07:20 följande:

    De vet saker innan oss. De vet att man inte ska använda fondförvaltare. De vet mår förändringar sker osv.


    Nej, de får inte veta saker före oss andra. Alla börsnoterade företag publicerar börspåverkande åtgärder så att alla kan ta del av dem.
  • sextiotalist
    BCH52 skrev 2015-10-09 07:28:56 följande:

    Nej, de får inte veta saker före oss andra. Alla börsnoterade företag publicerar börspåverkande åtgärder så att alla kan ta del av dem.


    Dessutom är det reglerat i brottsbalken har jag för mig. Så om det är några som har ögonen på.sig så är det de som sitter nära
  • Gladskit

    Förstår inte heller hur du tänker?
    Alla som jobbar inom finanssektorn, läst ekonomi, läst juridik etc. Du tror inte att de också har fördelar på olika sätt genom livet?
    Eller de som läst yrkesutbildningar och kan tex. installera elektronik hemma själva.

    Lär dig mer om fondmarknaden själv så att du förstår hur det funkar, jag lovar det är jättekul!

  • Dixie
    Anonym (Jossan) skrev 2015-10-09 07:07:20 följande:
    De vet saker innan oss. De vet att man inte ska använda fondförvaltare. De vet mår förändringar sker osv.
    de får väl inte reda på detta innan någon annan? klart att de är insatta och har kunskap om hur fonder, marknader, aktier etc fungerar - men man kan ju inte gå omkring och förbjuda folk som har kunskaper att använda dem? 

    min pappa arbetar med skatteplanering - enligt ditt synsätt skulle han då inte få göra sina egna deklarationer? för han har kunskaper som inte alla har tagit till sig.........
    Anonym (Jossan) skrev 2015-10-09 06:47:34 följande:

    Premiepensionen kommer vara en stor och viktig del av vår framtida allmänna pension 



    dessutom är premiepensionen inte så särskilt stor del av vår framtida pension - här kan du läsa på lite; secure.pensionsmyndigheten.se/PensionensAllaDelar.html 
  • Olympia
    Anonym (Jossan) skrev 2015-10-09 06:47:34 följande:

    Premiepensionen kommer vara en stor och viktig del av vår framtida allmänna pension och det är viktigt att se över innehavet och att medvetet placera pengarna i fonder.

    Detta är inte enkelt. Det finns flera hundra fonder i pensionsmyndighetens fondkatalog och man bör ha koll på hur marknaden ser ut.

    De som arbetar på Pensionsmyndigheten har däremot en orättvis fördel! De kan ju detta! De vet ju vilka fonder som är bra eller dåliga.

    De borde inte få placera sin premiepension utan den borde förvaltas av staten.


    Vissa har då verkligen otur när de tänker.
  • Anonym (Jossan)
    Dixie skrev 2015-10-09 09:07:12 följande:

    de får väl inte reda på detta innan någon annan? klart att de är insatta och har kunskap om hur fonder, marknader, aktier etc fungerar - men man kan ju inte gå omkring och förbjuda folk som har kunskaper att använda dem? 

    min pappa arbetar med skatteplanering - enligt ditt synsätt skulle han då inte få göra sina egna deklarationer? för han har kunskaper som inte alla har tagit till sig.........dessutom är premiepensionen inte så särskilt stor del av vår framtida pension - här kan du läsa på lite; secure.pensionsmyndigheten.se/PensionensAllaDelar.html 


    Du tror att pensionssystemet kommer se ut som idag om 30 år? De som har pension idag eller snart ska ta ut har väldigt lite i premiepension. Vi som är unga och kommer att spara länge (om än bara 2,5% av vår pgi) kommer genom väl valda placeringar kunna få en hög premiepension.
Svar på tråden De som jobbar på pensionsmyndigheten borde inte få placera sin premiepension!