• Black Rose

    Akut råd angående vikt

    Hej på er allihopa!


    Jag behöver akut råd angående vikt. Behöver gå ner minst 5 kg så snart som möjligt. Tyvärr det går inte bra med gym. Till och med när jag tränar ( minst 2 gånger / v) och har verkligen normal kost så går jag aldrig ner dessutom blir det tvärtom.

    Frågan är : Vad rekommenderar ni? Finns det medicin eller tablett som kan man ta som verkligen hjälper till att gå ner i vikten?

    Tack på förhand.

    OBS. Jag har


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-09 09:17
    OBS. Jag har Cystor på äggstockarna.
  • Svar på tråden Akut råd angående vikt
  • Tokbus

    Jag rekomenderar LCHF där du kan äta när du är hungrig tills du är mätt . Men bara det .gogla på Kostdocktorn.

  • Dixie

    att träna är ju bra - men är det bara i syfte att gå ner i vikt måste du ju lägga om din kost! 

  • sportpappa

    Det är omöjligt att gå upp eller behålla vikten om man äter mindre än vad man gör av med. Om det hade varit möjligt så har man skapat en evighetsmaskin, dvs. energi skapas ur tomma intet.

    Så grunden i en viktnedgång är kosten. Minska portionsstorleken. Gissningsvis så kan du kapa dina portioner till hälften utan problem. De så kallade normala portionerna (enligt recept) är redan på tok för stora för normalviktiga så om man ska gå ner i vikt så ska man kapa ännu mer.
    Genom att samtidigt träna så behöver du inte svälta dig lika mycket. Du ökar förbränningen dygnet runt och formar din kropp och mår bättre vilket gör att du rör på dig ännu mer. En god cirkel.

  • Anonym (jag med)

    Jag har också problem med att gå ner. Jag är 174 och väger 77 och skulle vilja gå ner 10 kg för varit där förr när jag inte hade ont i ryggen och kunde träna. Men nu ställer ryggen till det. När jag tränar så är jag inte lika hungrig än då när jag inte tränar. Vet bara inte hur man ska göra då jag känner hungerkänslor jämt. Och jag tycker inte jag äter mycket. Går upp 5.00 En kaffe innan jobbet, skål youghurt kl 8.30, soppa kl 11.00, kött/fisk/kassler med sallad kl 16.00 och känner jag mig hungrig efter det tar jag fruktsallad kl.19.00. Helgerna äter jag pasta och så för att inte svälta mig allt för mycket. Dricker 2 liter vatten per dag. Men inget händer. Går ner lite men är uppe i samma igen.

  • Anonym (Jenny)

    Ta bort allt socker, bröd, pasta, ris och potatis samtidigt som du drar ner på fettet!

  • Tokbus
    Anonym (Jenny) skrev 2015-10-09 10:00:57 följande:
    Ta bort allt socker, bröd, pasta, ris och potatis samtidigt som du drar ner på fettet!

    Det går ju inte något måste man ta näring ifrån. Annars är det ju samma som att äta mindre och vara hungrig är inge ok lösning
  • Anonym (Jenny)

    Hahah nej, kött, fisk, kyckling, skaldjur, grönsaker, rotgrönsaker, keso, yoghurt, frukt, ägg, nötter, kvarg...finns mängder att äta. Klart du måste minska intaget för att gå ner i vikt men betyder inte att du ska svälta dig!

  • Anonym (...)

    Det är bra att träna men det är kosten som är viktigast. Räkna kalorier och få koll på hur mycket du äter. Finns bra appar till telefonen. Väg ALL mat! Sen är den en bonus om du tränar 3-5 gånger i veckan på det. Men du ska inte äta det du förbränner för då blir det plus minus noll.

  • Anonym (Maja)
    Tokbus skrev 2015-10-09 09:19:13 följande:

    Jag rekomenderar LCHF där du kan äta när du är hungrig tills du är mätt . Men bara det .gogla på Kostdocktorn.


    Det beror ju på när man blir mätt :)

    Men för många tycks det funka så visst kan ts prova det. Men man kan inte äta obegränsade mängder och gå ned med LCHF heller. Energiintaget spelar alltid roll.
  • Anonym (LCHF-tjej)
    Anonym (Maja) skrev 2015-10-11 06:58:04 följande:

    Det beror ju på när man blir mätt :)

    Men för många tycks det funka så visst kan ts prova det. Men man kan inte äta obegränsade mängder och gå ned med LCHF heller. Energiintaget spelar alltid roll.


    Jag kan i princip äta utan gränser då jag kör strikt LCHF och ändå gå ner i vikt. Men det beror antagligen på att man blir så mätt av LCHF-mat att man äter mindre än vad man förbrukar helt naturligt. Tycker de e skönt att inte räkna kalorier.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (LCHF-tjej) skrev 2015-10-11 07:07:48 följande:

    Jag kan i princip äta utan gränser då jag kör strikt LCHF och ändå gå ner i vikt. Men det beror antagligen på att man blir så mätt av LCHF-mat att man äter mindre än vad man förbrukar helt naturligt. Tycker de e skönt att inte räkna kalorier.


    Ja det var precis det jag menade. Att många blir ju mätta snabbt av den maten och upplever då att man kan äta obegränsat. Och för dem funkar det ju.

    Har man tex problem med överätning och mättnadskänsla så funkar det sämre. Eller om man behöver annan typ av mat för att känna sig mätt/nöjd.

    Så det var inte kritik mot dieten bara att det inte är så kategoriskt för alla att man med LCHF kan äta sig mätt/nöjd och tappa i vikt.
  • Tokbus
    Anonym (Maja) skrev 2015-10-11 06:58:04 följande:

    Det beror ju på när man blir mätt :)

    Men för många tycks det funka så visst kan ts prova det. Men man kan inte äta obegränsade mängder och gå ned med LCHF heller. Energiintaget spelar alltid roll.


    Ok men om du är fetare mat blir du fortare mätt oh håller dig längre.
  • Aniiee
    Tokbus skrev 2015-10-11 15:41:16 följande:
    Ok men om du är fetare mat blir du fortare mätt oh håller dig längre.
    Inte nödvändigtvis. Som Maja sa, om man har problem med mättnadskänslan eller behöver andra saker för att bli mätt, så är LCHF inte ett bra alternativ. MEN visst funkar LCHF. För de det passar... precis som allt annat. Man får helt enkelt prova sig fram.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Maja)
    Tokbus skrev 2015-10-11 15:41:16 följande:

    Ok men om du är fetare mat blir du fortare mätt oh håller dig längre.


    Jag menar som sagt att det är individuellt. I synnerhet för personer som har svårt med mättnadskänsla och även där mättnad handlar om andra saker än bara motsatsen till hungrig. Vilket nog heller inte är helt ovanligt bland överviktiga.

    Att LCHF funkar för många kan visst ha med konkret fysisk mättnadskänsla av hög andel fett och proteiner att göra men jag tror också att det har en psykologisk aspekt. Många av de som uppskattar LCHF beskriver det ofta som att man får äta "riktig mat", dvs man slipper avstå det man uppfattar som gott och mättande rent psykologiskt (alltså inte bara fysiskt).

    För en person som inte gillar fet mat och kött och som uppfattar tex bröd som god och mättande mat fungerar nog inte LCHF lika bra ur ett "mättande" perspektiv.
Svar på tråden Akut råd angående vikt