• Anonym (TR-dom)

    När domen inte följs?

    Är det någon här som vet (inte bara tror sig veta...) vad man kan göra om det som är avtalat, och finns i dom från TR, inte efterföljs? Det handlar om att inte följa dagar för överlämnande utan helt enkelt resa utomlands istället.

  • Svar på tråden När domen inte följs?
  • Kjell2
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 10:27:00 följande:

    Är det någon här som vet (inte bara tror sig veta...) vad man kan göra om det som är avtalat, och finns i dom från TR, inte efterföljs? Det handlar om att inte följa dagar för överlämnande utan helt enkelt resa utomlands istället.


    Man kontaktar familjerätten och tingsrätten. Tingsrätten kan utdöma vite eller i extremfall, polishämtning.


  • Brumma
    Kjell2 skrev 2015-10-09 10:30:35 följande:

    Man kontaktar familjerätten och tingsrätten. Tingsrätten kan utdöma vite eller i extremfall, polishämtning.


    Vet du vad som händer om föräldern som inte följer domen åker på en semesrerresa till, säg Grekland, vilket barnet naturligtvis vill.. Frågar man då efter vad barnet vill eller går man bara efter domen?

    Tänker på att man, om jag förstår saken rätt, får betala motpartens rättegångskostnader i fall om verkställighet om man förlorar.

    Det finns ju en del föräldrar som "lockar" med resor, saker osv för att de skall välja dem istället för umgönge med den andra föräldern...
  • Kjell2
    Brumma skrev 2015-10-09 10:43:53 följande:
    Vet du vad som händer om föräldern som inte följer domen åker på en semesrerresa till, säg Grekland, vilket barnet naturligtvis vill.. Frågar man då efter vad barnet vill eller går man bara efter domen?

    Tänker på att man, om jag förstår saken rätt, får betala motpartens rättegångskostnader i fall om verkställighet om man förlorar.

    Det finns ju en del föräldrar som "lockar" med resor, saker osv för att de skall välja dem istället för umgönge med den andra föräldern...
    Om det rör sig om ett enstaka tillfälle, under kortare tid och ingen kaosresa kommer i praktiken ingenting hända. Domstolen kommer säga "Fy - gör inte om detta!". Upprepas det kan domstolen säga något i stil med "Om du gör om detta kommer det bli ett vite om en massa pengar". Upprepas återigen det kommer domstolen kräva in pengarna.

    Om den andra föräldern väljer att stämma för ett nytt umgängesschema och/eller vårdnad  så kan brott mot fastställt umgäng ses som något negativt.

    Tänk på att det är två olika processer, en att anmäla avsteg mot fastställt schema, ett att yrka på nytt schema/vårdnad.


  • Anonym (TR-dom)
    Tines skrev 2015-10-09 10:50:35 följande:

    Men hur ofta reser dom då?

    Klart barnet ska få följa med på en resa.


    Jag ville veta hur man gör rent praktiskt. Inte gå in på hur domen bryts och hur ofta.


    Men jag tycker som du - att klart barnet ska få följa med på en resa. Och jag har ju redan planerat en resa för de datum som det här gäller.


    Det finns en dom av en anledning. Vi försöker alltid börja med att kompromissa och pussla, men när det inte går så är det väl ändå självklart att domen skall följas tycker du inte det? Annars är den ju helt meningslös.

  • Anonym (TR-dom)
    Kjell2 skrev 2015-10-09 10:55:43 följande:
    Om det rör sig om ett enstaka tillfälle, under kortare tid och ingen kaosresa kommer i praktiken ingenting hända. Domstolen kommer säga "Fy - gör inte om detta!". Upprepas det kan domstolen säga något i stil med "Om du gör om detta kommer det bli ett vite om en massa pengar". Upprepas återigen det kommer domstolen kräva in pengarna.

    Om den andra föräldern väljer att stämma för ett nytt umgängesschema och/eller vårdnad  så kan brott mot fastställt umgäng ses som något negativt.

    Tänk på att det är två olika processer, en att anmäla avsteg mot fastställt schema, ett att yrka på nytt schema/vårdnad.
    OK. Så man kan anmäla varje tillfälle, även om det är "småsaker" så att det i förlängningen faktiskt går att påvisa att det sätts i system?
  • Brumma
    Tines skrev 2015-10-09 10:50:35 följande:

    Men hur ofta reser dom då?

    Klart barnet ska få följa med på en resa.


    Vems resa är då viktigast? Skall den ena föräldern få resa så att den andra föräldern inte kan?

    Följs domen skulle antagligen båda kunna resa... Bara inte samtidigt..
  • Brumma
    Kjell2 skrev 2015-10-09 10:55:43 följande:

    Om det rör sig om ett enstaka tillfälle, under kortare tid och ingen kaosresa kommer i praktiken ingenting hända. Domstolen kommer säga "Fy - gör inte om detta!". Upprepas det kan domstolen säga något i stil med "Om du gör om detta kommer det bli ett vite om en massa pengar". Upprepas återigen det kommer domstolen kräva in pengarna.

    Om den andra föräldern väljer att stämma för ett nytt umgängesschema och/eller vårdnad  så kan brott mot fastställt umgäng ses som något negativt.

    Tänk på att det är två olika processer, en att anmäla avsteg mot fastställt schema, ett att yrka på nytt schema/vårdnad.


    Ok.

    Det är fullt förståeligt (det är ju oftast när det sätts i system som det blir ett verkligt problem). Men säg då att man anmäler för att det riskerar att sättas i system. Man kanske har haft dessa problem/tendenser tidigare men inte orkat ta fighten och känner att nej, nu börjar jag anmäla för att det skall "loggas" - riskerar man då själv att få betala rättegångskostnader om domstolen de första gångerna bara ger en tillsägelse?
  • Anonym (kluven)
    Anonym (TR-dom) skrev 2015-10-09 11:00:50 följande:

    Jag ville veta hur man gör rent praktiskt. Inte gå in på hur domen bryts och hur ofta.


    Men jag tycker som du - att klart barnet ska få följa med på en resa. Och jag har ju redan planerat en resa för de datum som det här gäller.


    Det finns en dom av en anledning. Vi försöker alltid börja med att kompromissa och pussla, men när det inte går så är det väl ändå självklart att domen skall följas tycker du inte det? Annars är den ju helt meningslös.


    Då har föräldern inte brutit mot domen alltså utan vill ändra umgänget så att barnet får följa med på resan? Ska ni båda åka utomlands på sällanresor och har bokat samtidigt eller vad är problemet?
  • Anonym (TR-dom)
    Anonym (kluven) skrev 2015-10-09 11:16:16 följande:
    Då har föräldern inte brutit mot domen alltså utan vill ändra umgänget så att barnet får följa med på resan? Ska ni båda åka utomlands på sällanresor och har bokat samtidigt eller vad är problemet?
    Problemet att det enligt domen är mitt lov i år, och överlämning skall ske fredagen innan lovet enligt dom, och nu visar det sig att den andre föräldern har bokat en resa och inte kommer hem för några dagar efter den bestämda överlämningsdagen. Så, jo föräldern har brutit mot domen då denna resa har bokats utan att öht diskuterats med mig innan om det gick att ändra i umgänget.
    Och ja. Det är exakt det som är problemet.
Svar på tråden När domen inte följs?