• Anonym (LMM7)

    Bröllops- och bästa vän-dilemma

    Hej! Har ett litet ?dilemma? som jag inte riktigt vet hur jag borde ha en vettig reaktion på. Det är så att jag och min sambo bestämt ett spontant, lite hemligt och intimt bröllop vi ska ha nu i vinter. Endast närmsta familj med respektive är bjudna, men jag har även lyckats övertyga mannen att min bästa vän (med hennes sambo) ska få komma då hon ändå är min äldsta och närmsta vän. Inbjudningskorten har dragit ut en bit på tiden, så jag gav henne ett heads up i förra veckan med datum där jag sa att vi hemskt gärna vill ha dem där. Så långt så gott.


    Men nu har jag fått ett svar, ett liksom appropå, där hon skriver att hennes sambos brors barn är beräknat att komma i de dagarna, så hon hoppades att det inte inföll på samma datum. Hon ville alltså lämna en liten reservation i osandet att de alltså kanske skulle få andra planer och alltså kanske inte kunna komma.


    Och nu undrar jag:


    1.       Är det verkligen etikett att osa ja till ett bröllop med en reservation att något ?viktigare? kanske dyker upp?


    2.       Förstår att det är kul med första bebisen i familjen, men om det första tillfället att träffa den nu skulle dyka upp den dagen (kvällen till och med, då vårt event börjar 18:30), måste man ändå göra det just den dagen? Kan man inte vänta till dagen efter?


    3.       Borde jag kräva ett svar med vagt än ovan ?ja med reservationer för ändringar? ändå? Vi kommer ju beställa kuvert för så många som säger ja, det är ju pengar som går helt förlorade om någon inte dyker upp. Nu handlar det inte om pengarna, men det känns ju ändå surt att de inte verkar tänka på det alls.


    4.       Hur hade ni reagerat? Jag vill inte bli irriterad men jag kan inte hjälpa det. Har jag fel?

  • Svar på tråden Bröllops- och bästa vän-dilemma
  • Anonym (X)

    Hur länge är de borta för bröllopet då?

    De lär ju inte få träffa bebisen direkt ändå.

  • Anonym (LMM7)

    Vi har ingen ceremoni (gifter oss i stadshuset), så är bara en middag under kvällen som vi ska hålla som de är bjudna på.

  • Anonym (Varför?)

    Men kompisen vet väl inte att det är ett bröllop? Har hon lovat vara barnvakt till äldre syskon till kommande babyn tex? Annars kan jag inte se vad det skulle göra om babyn föds under ert bröllop? Om hon knte lovat köra, eller vara med eller något sådant... Ta ett snack med henne!

  • Dockan

    De flesta BBn idag släpper bara in föräldrar och syskon till bebisen. :) Inte säkert att de har koll på det. Fast ta hennes entusiasm för bebisen med glädje, hon kommer nog inse att de inte kan besöka direkt ändå. :)

    F.ö. Får du nig räkna att någon som osar kanske inte kommer ändå. Vi skulle vart 55 gäster till vårt bröllop, vi blev 51. Sjukdom, sjuka barnvakter samt inkallad (beordrad) att jobba. 2000 kr i sjön men shit happens, sånt får man räkna med. :)

  • Anonym (LMM7)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-10-09 13:58:56 följande:

    Men kompisen vet väl inte att det är ett bröllop? Har hon lovat vara barnvakt till äldre syskon till kommande babyn tex? Annars kan jag inte se vad det skulle göra om babyn föds under ert bröllop? Om hon knte lovat köra, eller vara med eller något sådant... Ta ett snack med henne!


    Jodå hon vet! Nej vad jag förstår det vill de reservera sig till att träffa babyn så fort det får chansen, även om det krockar med detta... Vet inte vad jag ska säga? Vill inte göra en grej av det eftersom det mest troligt inte kommer bli så att de kommer åka och träffa ungen då ändå, men jag stör mig på inställningen hos henne och det är lite av ett stressmoment för mig också att vi liksom inte med säkerhet "vet" om de kommer eller inte.
  • Anonym (LMM7)
    Dockan skrev 2015-10-09 14:00:22 följande:

    De flesta BBn idag släpper bara in föräldrar och syskon till bebisen. :) Inte säkert att de har koll på det. Fast ta hennes entusiasm för bebisen med glädje, hon kommer nog inse att de inte kan besöka direkt ändå. :)

    F.ö. Får du nig räkna att någon som osar kanske inte kommer ändå. Vi skulle vart 55 gäster till vårt bröllop, vi blev 51. Sjukdom, sjuka barnvakter samt inkallad (beordrad) att jobba. 2000 kr i sjön men shit happens, sånt får man räkna med. :)


    Jo självklart händer det ju oförutsedda saker, men det är ju viss skillnad hos någon som blir sjuk och någon som reserverar sig för att ha "viktigare" saker som kanske händer. Gillar inte att hamna i andra hand när det gäller en så viktig grej. Då tycker jag nästan det är bättre att inte räkna med dem alls. Är det barnsligt av mig?
  • Anonym (Varför?)

    Är hon väldigt ung? Det låter som att hon går upp lite väl mycket i den här bebisen. Som om det vore hennes egen eller något...

  • Anonym (m)

    jag kan tycka det är upp till var och en att prioritera vilken av de här två sakerna som går först. Du får gilla läget, men absolut kan du prata med henne, givetvis behöver ni veta hur mycket mat ni ska ha.

    Det som också slog mig är om hon tycker det blir så kul om det är en massa släkt och hon och hennes sambo är de enda som är bjudna  i egenskap av vänner? 

    När jag gifte mig och det bara vara någon dag kvar till  OSA, fick jag ett vykort från min bästa kompis sen skolan. Vi hade inte umgåtts så mkt sista åren pga flytt till olika städer men jag ville verkligen ha henne där + hennes sambo. Det stod bara "tack för inbjudan men vi har annat för oss" På ett vykort! 
    Snacka om att här rann den sista av vår vänskap ut som vattnet ur ett badar!  Jag tror det berodde på att hennes sambo i princip inte skulle känna nån, men det hade de kunnat säga, det hade jag förstått. Så eg var jag inte så upprörd över att de inte kom, utan att de behagade meddela sist av alla på ett vykort och inte säga varför

    Din kompis har i af tagit upp det och pratat med dig om saken. Döm inte ut henne än

  • nevermind

    Jag hade blivit rätt sur och väldigt besviken. De ska väl ändå inte dit och störa en nyfödd och h*ns nyförlösta trötta mamma??

  • MoLsMamma

    Låter jättekonstigt.. Måste de träffa bebisen under de timmarna ni gifter er/har middag? Det kan väll vänta till dagen efter eller innan bröllopet om barnet nu hinner komma. Konstigt som sagt! Träffa nyfödd gör man ju kanske inte flera timmar heller med tänkte på trötta föräldrar etc

  • Anonym (LMM7)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-10-09 14:10:25 följande:

    Är hon väldigt ung? Det låter som att hon går upp lite väl mycket i den här bebisen. Som om det vore hennes egen eller något...


    Nej hon är inte så ung. Jag fattar faktiskt inte heller riktigt varför det är så himla viktigt. För hennes kille kanske, då det är hans släkt. Men han får gärna tacka nej i så fall om han vill sitta och invänta bebisen.
  • Anonym (LMM7)
    Anonym (m) skrev 2015-10-09 14:20:42 följande:

    jag kan tycka det är upp till var och en att prioritera vilken av de här två sakerna som går först. Du får gilla läget, men absolut kan du prata med henne, givetvis behöver ni veta hur mycket mat ni ska ha.

    Det som också slog mig är om hon tycker det blir så kul om det är en massa släkt och hon och hennes sambo är de enda som är bjudna  i egenskap av vänner? 

    När jag gifte mig och det bara vara någon dag kvar till  OSA, fick jag ett vykort från min bästa kompis sen skolan. Vi hade inte umgåtts så mkt sista åren pga flytt till olika städer men jag ville verkligen ha henne där + hennes sambo. Det stod bara "tack för inbjudan men vi har annat för oss" På ett vykort! 

    Snacka om att här rann den sista av vår vänskap ut som vattnet ur ett badar!  Jag tror det berodde på att hennes sambo i princip inte skulle känna nån, men det hade de kunnat säga, det hade jag förstått. Så eg var jag inte så upprörd över att de inte kom, utan att de behagade meddela sist av alla på ett vykort och inte säga varför

    Din kompis har i af tagit upp det och pratat med dig om saken. Döm inte ut henne än


    Nä hon känner hela min familj jättebra så ingen fara där! Hon brukar räknas in som en av släkten när vi har middagar och så.

    Jag vill säga nåt om detta till henne men jag vet inte vad jag ska säga för att inte framstå som gnällig, krävande och göra en höna av en fjäder... Tycker bara det är lite konstigt att osa ja med vissa reservationer?
  • Påven Johanna

    Jag hade sagt: "Åh, då förstår jag att det kanske inte passar. Då låter jag bli att boka för er så att det inte blir så att bebisen anländer, ni vill närvara på BB i den mån ni tillåts och vi sitter med ett tomt kuvert. Vi får träffas och fira någon annan gång i stället!"

  • Dixie
    Påven Johanna skrev 2015-10-09 14:57:33 följande:

    Jag hade sagt: "Åh, då förstår jag att det kanske inte passar. Då låter jag bli att boka för er så att det inte blir så att bebisen anländer, ni vill närvara på BB i den mån ni tillåts och vi sitter med ett tomt kuvert. Vi får träffas och fira någon annan gång i stället!"


    ja, något i den stilen hade jag också svarat!
    givetvis kan ju saker hända - men att inte ge besked till ett bröllop för att man ev ska åka och titta på en nyfödd baby hade jag inte räknat som ok ursäkt att inte ge svar! 
  • Teddis

    Hmm.

    Nej, man osa:r inte sådant som gäst till bröllop.

    Detta har jag lite förståelse för men har förstått

    att alla tänker inte så. Har iofs osa:t själv men känt

    skuld. Raka puckar direkt är vad man bör ge.

  • sextiotalist

    Nja, att säga nej till en inbjudan får man göra, utan att behöva förklara varför, men hålla ena dörren öppen, då krävs det bra anledning.
    En anledning kunde vara att de tidigare hade lovat att ta hand om andra barn vid en förlossning, det är en godtagbar anledning, eller egen förlossning. Men att titta på en nyfödd bebis, det är inte ens säkert att de får och någon dag hit eller dit gör ingen skillnad.

    Dvs det finns orsaker som är fullt legitima, men hennes känns verkligen inte det

  • Dockan
    Anonym (LMM7) skrev 2015-10-09 14:04:06 följande:

    Jo självklart händer det ju oförutsedda saker, men det är ju viss skillnad hos någon som blir sjuk och någon som reserverar sig för att ha "viktigare" saker som kanske händer. Gillar inte att hamna i andra hand när det gäller en så viktig grej. Då tycker jag nästan det är bättre att inte räkna med dem alls. Är det barnsligt av mig?


    Fast då hade jag nog bara glatt meddelat "tyvärr, behöver vi veta om du kan eller inte då vår budget till bröllopet är begränsad" sen lagt till något soligt som någon annan föreslog.

    Vi höll faktiskt öppet för en gäst väldigt nära inpå bröllopet då han gärna ville gå men inte visste när hans barn skulle födas. Så han fick OSA till sista dagen vi fått av vår caterar att ändra allergier och antal, typ 5 dgr innan. Man kan ju göra någotliknande? Om du väldigt gärna vill ha henne där.

    Eller bara säg det, att det är viktigt att hon kommer?
Svar på tråden Bröllops- och bästa vän-dilemma