• Anonym (thriftin)

    Handla märkeskläder på loppis

    Brukar ni också fynda "märkeskläder" på loppis/second hand? Hur känner ni inför det? Alla har säkert olika definitioner på vad märkeskläder är för något, men om jag översätter det i pris så klassar jag ca 800 kr och uppåt i nypris för en tröja som märkespris, d.v.s jag förväntar mig att märket är bra, lång hållbarhet, kvalité o.s.v. Billigare än så klassar jag ganska generellt som "vanliga" slit-och-släng kläder som lätt tappar form och snabbt blir urtvättade.

    För mig handlar märkeskläder både om själva märket (nån slags status, höjer min självkänsla) men också kvalitén, man känner rätt stor skillnad i passform och kvalité på en hoodie för 250 kr från H&M och en för 1000 kr från ett dyrare märke. Men eftersom jag inte alltid har så mycket pengar över brukar jag leta märkeskläder på loppis rätt ofta. I förra veckan fyndade jag till exempel en hoodie från mitt favoritmärke med ett nypris på ca 1100 kr för 65 kr. Tjockt, härligt mjukt tyg och såg ut som ny efter jag tvättat den. Känner mig bekväm, trendig och jättefin i den, eftersom jag vet att den är ganska dyr egentligen. Ingen vet ju att jag fick den för 65 kr...

  • Svar på tråden Handla märkeskläder på loppis
  • BCH52

    Jag brukar också handla kläder på second hand och loppis. De kläder som ser snygga ut fast de är välanvända brukar vara av mycket god kvalité. T.ex kappor, jackor och klänningar från 40- och 50 talet. Det var kvalité. Nu är det inte allt från den perioden som fungerar stilmässigt idag, men vissa plagg känns väldigt nya idag.
    Ibland hittar man också i stort sett nya kläder på såna ställen och då brukar jag titta på märket. Du har alldeles rätt, ibland gör man riktiga fynd.

  • Anonym (Loppis)

    Jag bantade 46 kg under 18 månader för ngt år sedan och när jag efter 6 månader tappade alla byxor trots säkerhetsnålar och samtidigt inte ville investera i en helt ny garderob förrän jag nått mitt mål.. Gick jag på loppis och köpte liksom tillfälliga kläder..sedan dess är jag fast i loppisträsket..har kanske 5 odd molly klänningar jag köpt för 150kr st, jag tycker om ilse jacobsen och monsoon .. Hittar ibland det för 100 kr .. Min favorit är min yves saint laurent kofta, jag köpte för 250kr. När jag tröttnat på kläderna skänker jag tillbaka dem.

  • Anonym (thriftin)
    Anonym (Loppis) skrev 2015-10-09 15:39:04 följande:

    Jag bantade 46 kg under 18 månader för ngt år sedan och när jag efter 6 månader tappade alla byxor trots säkerhetsnålar och samtidigt inte ville investera i en helt ny garderob förrän jag nått mitt mål.. Gick jag på loppis och köpte liksom tillfälliga kläder..sedan dess är jag fast i loppisträsket..har kanske 5 odd molly klänningar jag köpt för 150kr st, jag tycker om ilse jacobsen och monsoon .. Hittar ibland det för 100 kr .. Min favorit är min yves saint laurent kofta, jag köpte för 250kr. När jag tröttnat på kläderna skänker jag tillbaka dem.


    Härligt, jag har också gått extra mycket till loppisar när jag pendlat upp eller ner i vikt. Tyvärr har det gått uppåt på sistone, så har fått se mig om efter större plagg än min garderob innehåller just nu. Odd Molly har jag inte lyckats hitta ännu, tyvärr.. Det hade jag gärna fyndat, jag med!
  • MEE83

    Vi säljer märkeskläder, men köper inte så mycket, jag skulle vilja påstå att "vi"(mestadels min sambo haha) överkonsumerar inom just det produktsegmentet, ibland köper hon något, men det är inte så ofta, utan loppis för oss är som sagt ett sätt att "rensa ut", köper jag något så är det oftast något som är rätt udda(ej kläder). 

    Hittade en häftig "läslåda" från Ellegård - Jonsson, det är senaste loppis fyndet. Gammal pryl som användes för i tiden för att lära människor(barn) att läsa. Skitsnygg och i mint condition,förutom att jag tyckte den var snygg, så tänkte jag väl kanske att jag skulle använde den när våran dotter blir lite äldre... hehe

    Jag tycker det är riktigt kul att stå och sälja på loppis dock. 

  • Anonym (n)

    jadå, handlar 95% av våra kläder och andra saker på loppis :) har under åren säkert sparat miljonbelopp :P

    t.ex. 
    esprit blus för 10 kr
    esprit vinterjacka för 80 kr
    dyra skinskor för 20-40 kr st
    pomp de lux dyra barnkläder för 10-20 kr st
    dyra sportsjackor för 20 kr

  • Anonym (thriftin)
    Anonym (n) skrev 2015-10-09 19:26:28 följande:

    jadå, handlar 95% av våra kläder och andra saker på loppis :) har under åren säkert sparat miljonbelopp :P

    t.ex. 
    esprit blus för 10 kr
    esprit vinterjacka för 80 kr
    dyra skinskor för 20-40 kr st
    pomp de lux dyra barnkläder för 10-20 kr st
    dyra sportsjackor för 20 kr


    Ser ut som några riktiga kap! Här har "tyvärr" loppisförsäljarna börjat inse värdet i vissa märken, tycker jag har märkt av en prisökning. För ca 5 år sen var det relativt många som sålde Fjällräven, Esprit, Peak Performance, Haglöfs, t.o.m Tommy Hilfiger (till sambon) för 20-50 kr, men sånt är ganska svårt att hitta numera.
  • Anonym (n)
    Anonym (thriftin) skrev 2015-10-09 19:33:15 följande:

    Ser ut som några riktiga kap! Här har "tyvärr" loppisförsäljarna börjat inse värdet i vissa märken, tycker jag har märkt av en prisökning. För ca 5 år sen var det relativt många som sålde Fjällräven, Esprit, Peak Performance, Haglöfs, t.o.m Tommy Hilfiger (till sambon) för 20-50 kr, men sånt är ganska svårt att hitta numera.


    Secondhand affär är dyrare, men det går fortfarande att göra värsta fynd på bakluckeloppis ibland :)
  • Anonym (Japp!)

    Oja! Jag älskar att gå på loppis och fynda. Köper ofta kläder till sonen på loppis. Han gillar vissa märkeskläder som puma och liknande och sist köpte jag tröjor för 10 kr styck, tjocktröjor för 20 kronor osv. Värsta kap :) Hitta även en jacka som kostar flera 100 ny som dom skulle ha 30 kronor för.. Allt såg helt oanvänt ut!

  • fluu

    Det händer att jag gör det. Fast inte på loppis utan på en second hand-butik här i stan.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Handla märkeskläder på loppis