• Anonym (ts)

    Finns det nån skillnad på storasyster och storebror?

    Alltså om nr 1 är kille, nr 2 är tjej, eller tvärtom. Blir deras relation annorlunda? vilket är bäst tycker ni?

  • Svar på tråden Finns det nån skillnad på storasyster och storebror?
  • Erizajo

    Min syster har äldst kille, då är de som hund och katt, bara bråkar hela tiden är väl lixom töntigt att ha lillasyster med. Jag har äldst tjej och hon har lillebror med sig nästan alltid när de leker med kompisar, de flesta vänner är gemensamma. Tre års åldersskillnad. Slump? Vet ej.

  • Seven Costanza

    Jag har hört att storasyster och lillebror oftare har bra relation än storebror och lillasyster. Är själv lillasyster (2,5 är emellan) och fick aldrig vara med i min brors lekar om det inte bara var vi två, som t ex på semester. Jag väntar själv en pojke som förstabarn men jag hoppas på två av samma; det hade jag gjort om första var en flicka också för jag tror att det är större chans till nära relation om syskonen har samma kön, men det måste ju inte bli så förstås.

  • smurfan8402

    Min lillebror o min lillasyster är bästa kompisar o har vart de sen dom var små. Har samma kompisar umgås jämt. Dom är båda tonåringar idag på 16 år o 15 år.
    De skiljer 11/2 år på dom brorsan är äldst. Mellan mig o brorsan skiljer de 15 år o 16 år mellan mig o syrran, vi har dock inget gemensamt.

  • tulip79

    Nu är mina barn små, storebror är snart 4 år o lillasyster blir 2 år i januari. De leker jättefint ihop, han låter alltid henne vara med o hon gör precis allt som han gör (försöker iaf). Händer det något så är det alltid hon som startar t.ex bankar på honom med en legobit, men det är sällan det sker. De gillar att leka med samma saker (duplo, briojärnväg, bilar, leksaksspis, rita, utelekar) och redan när hon var ett halvår byggde han kojor som han o hon skulle bo i . De har 2 kusiner, storasyster på 4 år tycker fortfarande att lillebror på 1 år är liten o jobbig o förstör, men det ändrar sig säkert när han blir äldre, han är ju fortfarande liten!

  • AnkiC

    Jag har två storebröder och en lillasyster. Bröderna kan bråka men mot lillasyster är de änglar. Sen hon kom har de blivit mycket mjukare och mer empatiska. Det är inte samma konkurrens där. De älskar att vara med henne och det är ömsesidigt.

Svar på tråden Finns det nån skillnad på storasyster och storebror?