• Svar på tråden Decemberuppgörelsen upplöst!
  • K Markatta

    Toppnyhet i våra grannländer:

    www.nrk.no/verden/sverige_-do-er-dod-1.12595871

    Det er i kveld fullt kaos i det politiske Sverige etter at Kristdemokretarna heilt uventa trekte seg frå samarbeidsavtalen (DÖ) med den sosialdemokratiske regjeringa. Sverigedemokraterna krev nyval.

    www.b.dk/globalt/sverigedemokraterna-kraever-nyvalg-efter-borgfreden-er-brudt

    SVERIGE: Jimmie Åkesson, leder af Sverigedemokraterna, opfordrer de borgerlige i Sverige til at støtte det mistillidsvotum, som partiet vil fremsætte mod regeringen.

    Meldingen kommer, efter de borgerlige partier har ophævet decemberaftalen, der har haft det formål at holde Sverigedemokraterna uden for indflydelse de næste mange år.

  • enånittitre

    En seger för demokratin!
    Nu återstår att se ifall Alliansen återupptar sitt tidigare samarbete och för en oppositionspolitik värd namnet eller om gårdagens uttalande endast var ett spel för galleriet.

  • EnGladPingvin

    Bra! DÖ var djupt odemokratiskt och ett svek mot väljarna. Det sagt tror jag varken de rödgröna eller Alliansen vill ha ett nyval inom kort. De har alldeles för dåliga opinionssiffror för det. Regeringen kommer dock tvingas söka ett bredare stöd i riksdagen och de blocköverskridande besluten blir nog fler. Förhoppningsvis låter inte Alliansen de rödgröna få totalt fritt spelrum längre i alla fall utan driver opinionspolitik som är deras uppgift.

    Det lagda budgetförslaget som är ett dråpslag för många företag och kommer öka arbetslösheten framför allt för de unga och de utan utbildning kommer de nog få igenom ändå tyvärr. Alliansen vågar inte stoppa det och riskera nyval i höst är min gissning. Med tanke på alla vallöften de rödgröna brutit borde de ha betydligt bättre siffror och det tror jag de hade haft om de inte gått in i DÖ.

    Sen är det så fånigt av de rödgröna partierna att gnälla om att man brutit en överenskommelse. De bröt själva överenskommen praxis vid alliansens sista budget förra mandatperioden, de har brutit vallöften på löpande band och det är väl knappast någon som tror att de stått fast vid DÖ om alliansen vunnit nästa val.

  • Flash Gordon

    Det som detta de facto var, var den interna parti-diskussionen om DÖ som aldrig tilläts hållas innan DÖ skrevs under.

  • Gert

    Vad tyst det är från DÖ-förespråkarna.

    Det är bara demokratiälskare som är glada idag.


    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-10-10 09:08:21 följande:

    Vad tyst det är från DÖ-förespråkarna.

    Det är bara demokratiälskare som är glada idag.


    Eftersom du korspostar samma fråga i flera trådar så blir jag tvungen att ge samma svar i fler än en tråd. Skrattande

    Jag har aldrig varit en varm förespråkare av DÖ och har hela tiden har sagt att jag skulle ha föredragit att Allianspartierna gick fram med separata budgetar i stället för en gemensam eftersom detta leder till samma resultat som DÖ (utan att göra SD till offer).  

    Om Allianspartierna fortsätter att profilera sig som egna partier fram till nästa val så kommer KD:s beslut att bryta decemberöverenskommelsen bli betydelselöst. Det kan tom bli så att dagens dramatik leder till något gott (SD kan inte längre hävda att de behandlas illa men får ändå ingen vågmästarroll)

    Den som kommer förlora mest på det som har hänt idag är nog KD och Ebba Busch Thor. Om övriga Allianspartier hade stått fast vid DÖ så kunde det nog ha blivit en viss "trafik" från de andra partierna  till KD men det satte dessa partier stopp för ikväll genom att snabbt skylla på KDs beslut och också lämna DÖ. Nu framstår KD som ett splittrat parti som man inte kan lita på och som tillråda på allt leds av någon som saknar förmåga att ena partiet. 

    Sedan kan man ju hoppas på att SD också förlorar på dagens händelse. SD kommer som sagt var inte längre kunna skylla på DÖ och får kanske inte någon vågmästarroll. Dessutom är tydligen SD på väg att lämna in ett misstroendevotum mot Magdalena Andersson i nästa vecka (ett misstroendevotum som inget annat parti stödjer). Förhoppningsvis förstärker detta misstroendevotum bilden av SD som ett gäng pajasar.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-10 10:25:42 följande:
    Eftersom du korspostar samma fråga i flera trådar så blir jag tvungen att ge samma svar i fler än en tråd. Skrattande

    Jag har aldrig varit en varm förespråkare av DÖ och har hela tiden har sagt att jag skulle ha föredragit att Allianspartierna gick fram med separata budgetar i stället för en gemensam eftersom detta leder till samma resultat som DÖ (utan att göra SD till offer).  

    Om Allianspartierna fortsätter att profilera sig som egna partier fram till nästa val så kommer KD:s beslut att bryta decemberöverenskommelsen bli betydelselöst. Det kan tom bli så att dagens dramatik leder till något gott (SD kan inte längre hävda att de behandlas illa men får ändå ingen vågmästarroll)

    Den som kommer förlora mest på det som har hänt idag är nog KD och Ebba Busch Thor. Om övriga Allianspartier hade stått fast vid DÖ så kunde det nog ha blivit en viss "trafik" från de andra partierna  till KD men det satte dessa partier stopp för ikväll genom att snabbt skylla på KDs beslut och också lämna DÖ. Nu framstår KD som ett splittrat parti som man inte kan lita på och som tillråda på allt leds av någon som saknar förmåga att ena partiet. 

    Sedan kan man ju hoppas på att SD också förlorar på dagens händelse. SD kommer som sagt var inte längre kunna skylla på DÖ och får kanske inte någon vågmästarroll. Dessutom är tydligen SD på väg att lämna in ett misstroendevotum mot Magdalena Andersson i nästa vecka (ett misstroendevotum som inget annat parti stödjer). Förhoppningsvis förstärker detta misstroendevotum bilden av SD som ett gäng pajasar.


    Jag tycker att det är fascinerande att det är så tyst bland alla kända DÖ-förespråkare på forumet. De har postat så många inlägg sedan december om DÖs förträfflighet och alla positiva saker om den, men nu är de tysta som möss. 
    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-10-10 10:33:58 följande:
    Jag tycker att det är fascinerande att det är så tyst bland alla kända DÖ-förespråkare på forumet. De har postat så många inlägg sedan december om DÖs förträfflighet och alla positiva saker om den, men nu är de tysta som möss. 
    Du tror inte att det beror på att de i motsats till alla glada SD:are förstår att allt kommer att fortsätta med  business as usual?

    När väl regeringen fått igenom sin budget så är det stor sannolikhet att regeringen kommer få igenom sina resterande budgetar. Såsom 
    opinionsläget ser ut nu så vill inget annat parti än SD ha nyval och detta gäller framförallt Allianspartierna som inte lägre kommer att kunna räkna med stöd från S, MP och V om de skulle få bilda regering.


    Kanske kommer framtiden visa att det var SD som blev den stora förloraren när DÖ sprack? Låt oss hoppas på det! Skrattande

     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Decemberuppgörelsen upplöst!