• Anonym (b)

    Hur får man saker gjorda och inte skjuta på saker?

    Hur får man saker gjorda och inte skjuta på saker? Jag tänker mest själv när jag ska börja plugga, jag pluggar i kanske 1 vecka sedan tar jag paus i flera veckor innan jag tar upp det igen... Jag önskar jag bara kunde kötta på med att plugga hela tiden och ta inga långa pauser som är veckor långa.

    Men inte bara det, jag tänker mest också på min vikt... Jag vill gå ner i vikt, bara jag äter upp kebaben så blir det bra... Sedan tänker jag, bara jag äter upp pizzan blir det bra så bantar jag till slutet... Riktigt så fungerar det inte... Alla dessa saker har en sak gemensamt... Det är att jag skjuter på alla saker jag vill göra, jag får verkligen inte saker och ting gjorda...

    Hur gör ni för att få saker och ting gjorda? Inte bara studier utan för övrigt också.
  • Svar på tråden Hur får man saker gjorda och inte skjuta på saker?
  • Anonym (O)

    Gör ett veckoschema för vad som ska göras under just den kommande veckan. Samma med för hela månaden. O gärna veckodagar o tider också!

  • Anonym (Ta bort)

    Man tar bort allt som distraherar. Typ Facebook, familjeliv osv.
    När det gäller att göra saker rent praktiskt. Typ plugga, diska m.m.

    Att börja banta är nig lite svårare, men ta bort det som stör. Veckohandla när du är motiverad inför att banta och försök att undvika köpa mat när du är omotiverad och sötsugen.

  • Teddis

    Det bästa är att inte ha för mycket kladd i kalender. Färre aktiviteter som går att uppfylla - du blir då nöjd när det är gjort - god spiral. Ta hjälp med trista saker.

  • Anonym (....)

    Jag brukar kolla över kommande vecka på söndagarna. Sen skriver jag in allt som ska göras i min kalender. (träning, möten, arbete, m.m.) Sen ger jag mig fasiken på att hålla det :) Är mycket lättare om man planerar innan tycker jag.

    Har gått ner 45 kg. Min råd är att inte köpa hem sånt som är onyttigt, göra matlistor  varje vecka och se till att ha nyttig mat hemma och klar så man inte fuskar p.g.a stress och hunger.

  • Sandra8978
    Anonym (O) skrev 2015-10-10 16:16:35 följande:

    Gör ett veckoschema för vad som ska göras under just den kommande veckan. Samma med för hela månaden. O gärna veckodagar o tider också!


    Detta fungerar jättebra för mig med.

    Vanligen sätter jag igång med någon ngn dag innan det verkligen måste vara gjort.
    Ett schema gör att det blir uppenbart att man har en "deadline", då känner iaf jag mig pressad ngn månad innan istället.
  • Sandra8978
    Teddis skrev 2015-10-10 19:19:17 följande:

    Det bästa är att inte ha för mycket kladd i kalender. Färre aktiviteter som går att uppfylla - du blir då nöjd när det är gjort - god spiral. Ta hjälp med trista saker.


    Att ens att göra lista är realistisk, det är viktigt.
    Så att man de flesta dagar faktiskt hinner bocka av allt på den.

    Allt det här med listor bygger på att man mår bra av att bocka av saker på listor. Flört
Svar på tråden Hur får man saker gjorda och inte skjuta på saker?