• Anonym (Förväntningar)

    Ha för höga förväntningar på barn innan man ens är gravid?

    Jag är fortfarande inte gravid, men jag drömmer redan nu om hur min framtida dotter kommer vara. Jag vet inte om det är helt normalt, eller om jag kanske har alldeles för höga förväntningar på henne redan nu?

    Först och främst drömmer jag om att jag ska få en vacker tjej, att jag kanske får en som i framtiden ser "mindre bra" ut har jag inte ens vågat fundera på (skulle såklart älska henne lika mycket.. men tanken på att hon isåfall aldrig kommer få pojkvän är läskig).

    Sedan ska hon vara väldigt smart, väldigt duktig i matte och de andra ämnena i skolan. Hon ska vara bäst i hela klassen och få A i alla ämnen.
    Om "Smartare än en femteklassare" fortfarande finns när hon är vid den åldern, så ska hon också gå med där eftersom hon kommer vara så smart.
    Jag funderar redan nu på grundskola som hon kommer gå i, helst en skola med mycket läxor som ger eleverna kunskap så att hon blir jätteduktig och får en bra framtid efter skolan.

    Handlar egentligen inte endast om skolan, utan att jag har förväntningar när det gäller mycket, hur hon kommer vara som person, och tanken på att hon inte kommer "klara av" dessa förväntningar skulle nog få mig att ge upp eller något, som om all uppfostran jag lagt ner på henne är kört. 

    Är dessa tankar normala? Har ni också haft sådana innan graviditeten (eller under graviditeten)?

    Notera att jag skriver "hon" för att jag bestämt mig för ett tjejnamn, så det känns mer som att jag kommer få en flicka, annars vill jag jättegärna ha en pojke också.
    Kön spelar ingen roll (fast å andra sidan känns det inte som att skolan kommer vara lika viktig för en kille.. men det är bara en fördom). 

  • Svar på tråden Ha för höga förväntningar på barn innan man ens är gravid?
  • Anonym (herr G)

    Den tråden har du bara skrivit för att provocera eller hur.

  • Anonym (Förväntningar)
    Anonym (herr G) skrev 2015-10-10 20:03:54 följande:

    Den tråden har du bara skrivit för att provocera eller hur.


    Jag vet att det kan låta helt sjukt.. men egentligen är det inte så illa som det låter, och speciellt inte det med utseendet. Det är mest tankar jag får, och jag vet att det kanske är för höga när det kommer till t.ex skolan. Men skola och utbildning är verkligen jätteviktigt för mig, så jag vill att mina barn ska lyckas. 
    Och nej, det är verkligen ingen trolltråd. 
  • joseffin

    Ja, det är helt sjuka tankar du har. Och du är inte ens gravid.

  • Harmagedon

    Du kanske behöver jobba lite på din egen självkänsla före du skaffar barn. Det låter som du har en massa prestationskrav på dig själv som du nu är beredd att projicera på en ny liten minime utan en tanke på vad som gör den individen lycklig.

  • Kim Possible

    Såvida du inte är fjorton år och lever i en (tillhörande åldern) drömvärld, borde du nog gå några år i terapi innan du gör allvar av barnplanerna.

    Eller, tja. Är du fjorton och funderar på att skaffa barn bör du nog också gå i terapi när jag tänker efter. 

  • Teddis

    Flyktiga fantasier har väl dem flesta.

    Beror på hur mycket du kommer projicera detta på dottern. Lite projicering får man väl stå ut med som barn men inte så att det går till överdrift. Terapi för att bryta ner dessa tankar kanske?

  • Drottningen70

    Att ha förhoppningar för sitt barns lyckliga framtid är en sak. Det du beskriver är ju däremot som du själv säger förväntningar. Som är helt orimliga och sjuka om man är två dagar över 14 vårar. Ett barn är inte till för dig, utan du är till för barnet. Ett hypotetiskt barn har rätt att ha en väldig massa förväntningar på dig i egenskap av god förälder, du som blivande förälder kan däremot inte ha minsta förväntan på vad ditt barn ska bli och vara.

    Seså... Boka genast tid för en p-spruta nu..

  • Anonym (Förväntningar)
    Tines skrev 2015-10-10 20:56:13 följande:

    Har dina föräldrar samma krav på dig?


    När det gäller skolan? Nej det hade de inte, varken under grundskolan eller gymnasiet, de brydde sig inte speciellt mycket.
Svar på tråden Ha för höga förväntningar på barn innan man ens är gravid?