• Anonym (ledsen)

    Min kompis vill inte vara min kompis om jag gifter mig!

    Hej

    Jag har en kompis som jag känt sedan dagis. Vi har alltid varit väldigt olika, men gillar varandra mycket. Vi båda har väldigt starka åsikter, men inte direkt samma åsikter. Nu är det så att jag ska gifta mig om några månader. Min kompis är emot äktenskap och har hela tiden sagt att hon säger upp bekantskapen med mig om jag gifter mig. Jag har alltid trott att hon skämtar för hon brukar häva ur sig liknande "hot" som hon aldrig genomför.

    Nu verkar hon dock mena allvar. Hon trodde att jag aldrig skulle genomföra bröllopet, men nu blir det så och hon drar sig undan mer och mer. Jag vill inte förlora henne som vän, men tänker inte låta bli att gifta mig för det. Hur ska jag få henne att förstå och acceptera mitt val?

  • Svar på tråden Min kompis vill inte vara min kompis om jag gifter mig!
  • Panduro

    Alltså va? Vilken skitkompis rent ut sagt. Vet du varför hon är emot äktenskap? Jag förstår att du inte vill förlora henne, eftersom ni varit kompisar så länge. Men ärligt, vad är det du förlorar? Du hör väl själv, en kompis som säger upp vänskapen för att man gifter sig.. :S Nej, låt henne gå, och njut i ditt äktenskap.

  • Anonym (ledsen)
    Minimalen skrev 2015-10-11 17:23:42 följande:
    Låter som om hon är rädd att du inte ska ha tid för henne sen. Verkar ganska egoistisk.
    Det vet hon att jag skulle ha. Det handlar om hennes inställning till hela äktenskapsgrejen.
  • Birgitta02

    Med en sån vän behöver du inga fiender :). Skämt åsido, men hur tänker hon?
    Gift dig du. Vill hon sen inte vara din vän så är det hennes förlust. Inte din.

  • Anonym (ledsen)
    Panduro skrev 2015-10-11 17:24:34 följande:
    Alltså va? Vilken skitkompis rent ut sagt. Vet du varför hon är emot äktenskap? Jag förstår att du inte vill förlora henne, eftersom ni varit kompisar så länge. Men ärligt, vad är det du förlorar? Du hör väl själv, en kompis som säger upp vänskapen för att man gifter sig.. :S Nej, låt henne gå, och njut i ditt äktenskap.
    Vi tycker om varandra och har roligt tillsammans även om man får stänga av öronen ibland när hon går igång med sina åsikter för mycket.
    Hon är emot hela äktenskapsgrejen. Hon tycker att en kvinna säljer sig, blir ofri och kan likställas med en prostituerad om hon gifter sig.
  • Anonym (ledsen)
    Birgitta02 skrev 2015-10-11 17:25:29 följande:
    Med en sån vän behöver du inga fiender :). Skämt åsido, men hur tänker hon?
    Gift dig du. Vill hon sen inte vara din vän så är det hennes förlust. Inte din.
    Hon är verkligen en vän och jag vill behålla henne. Hon är "mycket" bara. Jag kommer att gifta mig oavsett, men jag vill få henne att förstå hur jag känner och att hon ska vara där.
  • Teddis

    Hmm.

    Du bör nog inte komma till henne och ventilera om äktenskapsproblem i ett senare skede. Men, det kan man tycka att man borde kunna ta som vän. Hon lugnar nog ner sig när det släpper. Och fortsätt vara hennes vän...

  • Birgitta02
    Anonym (ledsen) skrev 2015-10-11 17:27:28 följande:
    Hon är verkligen en vän och jag vill behålla henne. Hon är "mycket" bara. Jag kommer att gifta mig oavsett, men jag vill få henne att förstå hur jag känner och att hon ska vara där.
    Om hon är en så nära vän så vet hon ju redan hur du känner. Men bryr sig inte. Det är HENNES åsikt som gäller och som är riktig och viktig för henne. Hur du känner verkar hon inte bry sig om?
  • Anonym (ledsen)
    Teddis skrev 2015-10-11 17:28:32 följande:
    Hmm.
    Du bör nog inte komma till henne och ventilera om äktenskapsproblem i ett senare skede. Men, det kan man tycka att man borde kunna ta som vän. Hon lugnar nog ner sig när det släpper. Och fortsätt vara hennes vän...
    Fast det skulle jag nog kunna. Om hon väl accepterar en grej så tjatar hon inte om det sedan. Hon hotade att säga upp bekantskapen när jag engagerade mig politiskt i ett parti som står långt ifrån hennes åsikter, men sedan accepterade hon det och har aldrig tjatat om det efteråt.
    Jag måste bara komma på det precis rätta att säga...
Svar på tråden Min kompis vill inte vara min kompis om jag gifter mig!