• Anonym (Nojjig)

    Anmäler arbetsgivaren vab till FK?

    Jag har gjort en dum grej. Stannade hemma från jobbet idag då jag kände mig hängig. Är höggravid och inte sjuk men sovit dåligt inatt och pallade inte gå till mitt ganska krävande jobb.

    För att slippa frågor om mitt sjukdomstillstånd kom jag på den briljanta idén att istället anmäla vab till jobbet ( barnet har varit på dagis idag, är hos pappan denna v). Tänkte att vab ser bättre ut än enstaka sjukdag. Anmälde såklart inte till FK.

    Sen slog det mig: brukar ens arbete ( jobbar inom vården, landstinget) per automatik anmäla till FK att man vabbar?? Kan jag upptäckas?? Ska aldrig göra såhär igen...

    /osmarta preggot

  • Svar på tråden Anmäler arbetsgivaren vab till FK?
  • Kine

    Ja, det kan upptäckas. Du har medvetet begått bedrägeri. Arbetsgivaren kan kontakta dagis om denne misstänker att du fuskar.

  • Alexi

    Nej arbetsgivaren anmäler inte till fk. Dock är det ju fel mot din arbetsgivare. Får du ersättning från jobbet vid vab men inte vid sjukdom?

  • Anonym (Nojjig)

    På ett sätt är det inte bedrägeri. Jag får ju inga pengar för det eftersom det är en dag och jag har karensdag. Så min arbetsgivare och samhället förlorar inget på det.

    Jag hade stannat hemma hur som men det är klart jag borde ha sjukanmält mig istället. Kändes bara lättare att säga vab istället för sjuk eftersom jag inte riktigt var sjuk utan mest sliten av mitt tillstånd. Går på föräldraledighet om ett par veckor.

    Min arbetsgivare har ingen anledning att misstänka något. Har väldigt låg sjukfrånvaro och vab.

  • Anonym (olika)

    Vissa arbetsgivare checkar av sjuk- och vabanmälningar till Fk. Andra struntar i det. Det är dumt att begå brott.

  • Anonym (olika)
    Anonym (Nojjig) skrev 2015-10-12 18:02:42 följande:

    På ett sätt är det inte bedrägeri. Jag får ju inga pengar för det eftersom det är en dag och jag har karensdag. Så min arbetsgivare och samhället förlorar inget på det.

    Jag hade stannat hemma hur som men det är klart jag borde ha sjukanmält mig istället. Kändes bara lättare att säga vab istället för sjuk eftersom jag inte riktigt var sjuk utan mest sliten av mitt tillstånd. Går på föräldraledighet om ett par veckor.

    Min arbetsgivare har ingen anledning att misstänka något. Har väldigt låg sjukfrånvaro och vab.


    Du var inte sjuk men struntade i att arbeta = olovlig frånvaro. Men du ljög om att du var sjuk = bedrägligt beteende.
  • Anonym (T)
    Anonym (olika) skrev 2015-10-12 18:04:45 följande:
    Du var inte sjuk men struntade i att arbeta = olovlig frånvaro. Men du ljög om att du var sjuk = bedrägligt beteende.
  • Kine
    Anonym (Nojjig) skrev 2015-10-12 18:02:42 följande:

    På ett sätt är det inte bedrägeri. Jag får ju inga pengar för det eftersom det är en dag och jag har karensdag. Så min arbetsgivare och samhället förlorar inget på det.

    Jag hade stannat hemma hur som men det är klart jag borde ha sjukanmält mig istället. Kändes bara lättare att säga vab istället för sjuk eftersom jag inte riktigt var sjuk utan mest sliten av mitt tillstånd. Går på föräldraledighet om ett par veckor.

    Min arbetsgivare har ingen anledning att misstänka något. Har väldigt låg sjukfrånvaro och vab.


    Jo, det är bedrägeri.
  • Anonym (T)
    Anonym (olika) skrev 2015-10-12 18:03:23 följande:

    Vissa arbetsgivare checkar av sjuk- och vabanmälningar till Fk. Andra struntar i det. Det är dumt att begå brott.


    Både arbetsgivaren och FK lär ju vid check upptäcka att hon inte har anmält Vab både till arbetsgivaren och till FK 

    Fast varför valde hon ens att. anmäla Vab?
  • Anonym (olika)
    Anonym (T) skrev 2015-10-12 18:11:55 följande:
    Både arbetsgivaren och FK lär ju vid check upptäcka att hon inte har anmält Vab både till arbetsgivaren och till FK 

    Fast varför valde hon ens att. anmäla Vab?
    Man har ingen som helst rätt att nyttja vab utan att ha barnet hemma och man har ingen rätt att vara hemma från arbetet för att man känner för det och påstå att man är hemma för vab.
  • Sous

    Fast jag har missat att ta ut vab från fk ibland när jag haft sonen hemma och han varit sjuk. Det drabbar ju bara mig eftersom jag inte får någon ersättning.

    Det enda är ju om de kollar med förskolan om ts son var där den aktuella dagen, men det görs ju bara om man misstänker riktigt fusk, dvs att ts tar ut vab från fk istället för att vara sjuk för att slippa karensdag. Hade hon gjort det hade det varit bedrägeri.

Svar på tråden Anmäler arbetsgivaren vab till FK?