• Mamma till prinsessor

    Vad heter ditt/dina barn?

    Vad heter ditt/dina barn? Vad har du för favorit namn för dina framtida barn? Har du någon röd tråd bland era namn?

  • Svar på tråden Vad heter ditt/dina barn?
  • Abbe83

    Jag gillar gamla och klassiska namn. Jag har inga barn än men bland favoritnamnen finns: Amanda, Elin, Hanna, Julia, Linnea, Matilda, Sofia, Viola, Axel, Erik, Hilding, Johannes, Jonatan, Lukas, Viktor.  

  • fluu

    Min dotter heter Liv. Jag gillar främst nordiska och germanska namn.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Misscaswell skrev 2015-10-13 18:37:59 följande:
    Min son (2 1/2 vecka gammal) heter Tjalve. Jag gillar gamla nordiska namn, och jag gillar hur namnet låter.
    Coolt! Har själv bara hört det väldigt lika Tjalfe.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • elyse

    Dahlia heter dottern. Hade hon varit en pojke hade hon hetat Darwin. Vi har inga självklara namn på lager till syskon.

  • Embla twopointoh

    Mina barns namn (har sex stycken) har definitivt en röd tråd, eller snarare flera. Då min man har sitt ursprung i USA har vi valt namn som uttalas ungefär lika på svenska som på engelska, de är alla bibliska/hebreiska och tvåstaviga. Det har varit våra tre främsta kriterier när vi valt namnen. Vi har inte heller velat haft alltför vanliga namn, men samtidigt ska de vara lätta att uppfatta och stava (vi har valt den engelska stavningen). Ett par av våra barns namn är vanliga i engelsktalande länder, men mer ovanliga här och ett par av namnen är vanliga även i Sverige.

    Sedan slutar alla namnen på samma bokstav, men det är en slump. När fyran skulle födas motsatte jag mig hårt alla namn som slutade på samma sätt som de tre andra, men i slutändan var det ett sådant namn som passade sonen och som jag och maken kunde enas om. Jag gillar inte riktigt att alla namnen slutar likadant, tycker det känns lite överdrivet eller larvigt, men samtidigt tycker jag om namnen väldigt mycket. Och, det är ju bara en relativt kort period som barnen kommer att "klumpas ihop", när de blir vuxna är det ju inte riktigt samma sak, tänker jag.

  • Lovisa75
    Embla twopointoh skrev 2015-10-18 13:23:14 följande:

    Mina barns namn (har sex stycken) har definitivt en röd tråd, eller snarare flera. Då min man har sitt ursprung i USA har vi valt namn som uttalas ungefär lika på svenska som på engelska, de är alla bibliska/hebreiska och tvåstaviga. Det har varit våra tre främsta kriterier när vi valt namnen. Vi har inte heller velat haft alltför vanliga namn, men samtidigt ska de vara lätta att uppfatta och stava (vi har valt den engelska stavningen). Ett par av våra barns namn är vanliga i engelsktalande länder, men mer ovanliga här och ett par av namnen är vanliga även i Sverige.

    Sedan slutar alla namnen på samma bokstav, men det är en slump. När fyran skulle födas motsatte jag mig hårt alla namn som slutade på samma sätt som de tre andra, men i slutändan var det ett sådant namn som passade sonen och som jag och maken kunde enas om. Jag gillar inte riktigt att alla namnen slutar likadant, tycker det känns lite överdrivet eller larvigt, men samtidigt tycker jag om namnen väldigt mycket. Och, det är ju bara en relativt kort period som barnen kommer att "klumpas ihop", när de blir vuxna är det ju inte riktigt samma sak, tänker jag.


    Får man fråga vad barnen heter ? 
  • Lovisa75

    Mina barn har 5 stycken har faktisk olika namn och ingen större tråd finns. 
    Douglas är född 96 
    Tone född 98
    Ruth 01
    Isak 09
    Majken 15
    Eftersom att de är ganska stor skillnad i ålder så är namnet valda bara för att vi gillade dem just när barnen föddes. 


  • Embla twopointoh
    Lovisa75 skrev 2015-10-20 20:41:55 följande:
    Får man fråga vad barnen heter ? 
    Ja, fråga får du, men inget svar. Om jag skulle skriva ut barnens namn skulle jag och min familj vara lätt identifierbara, då det garanterat är den enda syskonskaran i Sverige med just de namnen. Inte för att jag tror att någon är intresserad av min identitet egentligen, men jag vill ändå inte skylta med det.
  • Vanja
    Embla twopointoh skrev 2015-10-21 00:01:54 följande:

    Ja, fråga får du, men inget svar. Om jag skulle skriva ut barnens namn skulle jag och min familj vara lätt identifierbara, då det garanterat är den enda syskonskaran i Sverige med just de namnen. Inte för att jag tror att någon är intresserad av min identitet egentligen, men jag vill ändå inte skylta med det.


    O de får vi ju respektera! :) Finns många som tänker som du..
  • TheZinZin

    Mina heter Aurora, Junia Elvira. Jag gillar lite ovanliga, tre stadiga namn med fin klang och betydelse. Men gillar också franska namn som favoriterna Odette och Estelle. Älskar också fornnordiska namn som andra favoriterna Saga och Freja. Vi valde Aurora för att vi älskade namnet, dock är det inte lika fint för de vars dialekt inte säger "riktiga" r. Junia var en kompromiss mellan Juni och Julia som vi älskar. Elvira var ett namn jag alltid älskat och det klingade bra med syskonens namn. Kommer det en till tjej blir det nog Isolde, Odette, Simone, Leona eller Saga. Om det blir en kille så blir det nog Amadeus, Theodor, Nathaniel eller Caspian. Ahhh, finns så många fina! 

  • TheZinZin
    TheZinZin skrev 2015-10-25 12:19:58 följande:

    Mina heter Aurora, Junia & Elvira. Jag gillar lite ovanliga, tre stadiga namn med fin klang och betydelse. Men gillar också franska namn som favoriterna Odette och Estelle. Älskar också fornnordiska namn som andra favoriterna Saga och Freja. Vi valde Aurora för att vi älskade namnet, dock är det inte lika fint för de vars dialekt inte säger "riktiga" r. Junia var en kompromiss mellan Juni och Julia som vi älskar. Elvira var ett namn jag alltid älskat och det klingade bra med syskonens namn. Kommer det en till tjej blir det nog Isolde, Odette, Simone, Leona eller Saga. Om det blir en kille så blir det nog Amadeus, Theodor, Nathaniel eller Caspian. Ahhh, finns så många fina! 


    tre staviga ska det så klart ståFörvånad
Svar på tråden Vad heter ditt/dina barn?