• erykah

    Ni som har insulinpump

    Jag har haft min insulinpump i en månad ungefär och har ett sånt problem med att byta ampull jämt. :( Det blir mycket småbubblor som jag aldrig får ut hur mycket jag än knackar och ibland när jag satt i ampull, laddat, och sedan ska prima, så sprutar det ut en stråle ur nålen, istället för att droppa som det väl ska göra? Jag ringde Animas support, men dom hade aldrig hört talas om att det skulle spruta ut insulin istället för att droppa. Jag provar då att trycka ut 1-2 E bolus för att se hur det ser ut, och då kommer det flera droppar på en enhet, istället för två-tre som det brukar komma. Undrar bara om någon annan kan svara på om det här är normalt? Doserar pumpen fortfarande rätt mängd, trots att det ser mycket mer ut? Droppar det alltid när ni primar. Kan ni räkna dropparna? För jag får bara droppar ibland, men oftast är det en stråle ut istället. :/ Snälla ni hjälp mig med lite svar.

  • Svar på tråden Ni som har insulinpump
  • 91Jenny

    När jag primar så sprutar det, antagligen för att det går så fort när man primar, ang småbubblorna så brukar jag först spruta in luft i flaskan, vänder den sen upp ochned fyller lite, sprutar tillbaka och sen fyller jag den. Kommer det lite bubblor som är jättesmå så brukar jag strunta i dom. En stor bubbla tar jag bort :) hoppas det hjälpte dig lite iaf :)

Svar på tråden Ni som har insulinpump