• Fjonken

    Skoldebatt: Hur gjuter ni hopp i en gymnasieelev som ligger på en tioårings nivå?

    [QUOTE]
    Fredag morgon, Enskede gårds gymnasium i södra Stockholm. Skolbesök står på schemat för Aida Hadzialic, för dagen informellt klädd i blåjeans och svartprickig blus. Syftet är att höra hur skolan jobbar med språkintroduktion för nyanlända. Gymnasieministern frågar vilken kunskapsnivå eleverna ligger på när de kommer. Ingela Wihlner, som är utbildningsledare på skolan, svarar att även om det naturligtvis varierar, så ligger genomsnittet på en nivå som motsvarar ungefär tredje klass.
    ? Oj! utbrister Aida Hadzialic. Hur gjuter ni hopp i en gymnasieelev som ligger på en tioårings nivå?
    Den retoriska frågan besvaras på sätt och vis i ett av klassrummen, där den så kallade verkligheten slår till. [B][U]Klassen består av 20 elever. En (1) är närvarande. 19 har tagit bondpermis.[/U][/B]
    Episoden illustrerar väl OECD:s slutsats att [B]Sverige är världsmästare i ogiltig frånvaro[/B]. Behövs det krafttag mot skolket?
    ? [B]Det är en komplex fråga. Vi har ett regelverk som syftar till att stimulera fram närvaro[/B]. Men det behövs ju mer, det är uppenbart. En viktig sak är signalvärdet. Visa att vi i Sverige är lyckligt lottade med ett väl utbyggt skolsystem, tillgängligt för alla. Det måste man ta vara på. Jag och andra beslutsfattare behöver vara tydliga med att eleverna ska ta sitt ansvar, ta tillvara chanserna de får.[/QUOTE]
    Herregud. Vet inte vad jag ska säga. Så sorgligt. Kaos. Inte undra på att vi gör så dåligt ifrån oss i Pisa-undersökningarna.
  • Svar på tråden Skoldebatt: Hur gjuter ni hopp i en gymnasieelev som ligger på en tioårings nivå?
  • Fjonken
    "Fredag morgon, Enskede gårds gymnasium i södra Stockholm. Skolbesök står på schemat för Aida Hadzialic, för dagen informellt klädd i blåjeans och svartprickig blus. Syftet är att höra hur skolan jobbar med språkintroduktion för nyanlända. Gymnasieministern frågar vilken kunskapsnivå eleverna ligger på när de kommer. Ingela Wihlner, som är utbildningsledare på skolan, svarar att även om det naturligtvis varierar, så ligger genomsnittet på en nivå som motsvarar ungefär tredje klass.
    - Oj! utbrister Aida Hadzialic. Hur gjuter ni hopp i en gymnasieelev som ligger på en tioårings nivå?
    Den retoriska frågan besvaras på sätt och vis i ett av klassrummen, där den så kallade verkligheten slår till. Klassen består av 20 elever. En (1) är närvarande. 19 har tagit bondpermis.
    Episoden illustrerar väl OECD:s slutsats att Sverige är världsmästare i ogiltig frånvaro. Behövs det krafttag mot skolket?
    - Det är en komplex fråga. Vi har ett regelverk som syftar till att stimulera fram närvaro. Men det behövs ju mer, det är uppenbart. En viktig sak är signalvärdet. Visa att vi i Sverige är lyckligt lottade med ett väl utbyggt skolsystem, tillgängligt för alla. Det måste man ta vara på. Jag och andra beslutsfattare behöver vara tydliga med att eleverna ska ta sitt ansvar, ta tillvara chanserna de får."
    Herregud. Vet inte vad jag ska säga. Så sorgligt. Kaos. Inte undra på att vi gör så dåligt ifrån oss i Pisa-undersökningarna.
  • sportpappa

    Bör en elev som ligger på en 10-årings nivå verkligen gå på gymnasiet? Det klart att det blir fel om man lägger undervisningen på gymnasienivå när det egentligen är låg- eller mellanstadienivå som det borde vara.
    Klassindelningen borde inte göras utifrån ålder. Kunskapsnivå borde vara det avgörande. Man flyttas helt enkelt inte upp till nästa klass om man inte uppfyller kunskapkraven vilket borde vara godkänt i alla ämnen.

  • Tow2Mater

    Jag trodde det var skolplikt? Vad gors for att tvinga tillbaka eleverna till den pliktiga skolan? Inget??

  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-10-13 17:24:05 följande:

    Jag trodde det var skolplikt? Vad gors for att tvinga tillbaka eleverna till den pliktiga skolan? Inget??


    Gymnasiet är frivilligt och ingår alltså inte under skolplikten.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Tow2Mater

    Ah, det är det ju. Vad är då problemet? Sloseri med resurser visserligen, att lärare ska undervisa en enda elev. Borde inte elever som inte dyker upp stängas av efter en tid pga detta?

  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2015-10-13 17:49:07 följande:

    Ah, det är det ju. Vad är då problemet? Sloseri med resurser visserligen, att lärare ska undervisa en enda elev. Borde inte elever som inte dyker upp stängas av efter en tid pga detta?


    JAg vet inte om skolan stänger av eleverna, men de blir av med sitt studiebidrag om de har för hög frånvaro.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Rataxes

    Någon borde förklara för dessa elever att de kommer att stå sist i kön för att få jobb om de inte utnyttjar den möjligheten de har att ta del av kostnadsfri undervisning.


    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • sportpappa
    Rataxes skrev 2015-10-13 19:09:25 följande:

    Någon borde förklara för dessa elever att de kommer att stå sist i kön för att få jobb om de inte utnyttjar den möjligheten de har att ta del av kostnadsfri undervisning.


    De kommer tyvärr ändå att stå sist i kön. Deras beteende visar på en inställning som inte leder någonstans. Att prata med dem kommer inte förändra det. När de blir äldre än 20-25 år så har de mognat tillräckligt för att inse vad de gått miste om. Några tar då tag i sina liv och läser in gymnasiet på Komvux, men många är förlorade.

    Det enda som hjälper är att verkligen skrämma upp dem så att de inser vart de är på väg. Hur man gör det har jag inget svar på.
  • Micke
    Rataxes skrev 2015-10-13 19:09:25 följande:

    Någon borde förklara för dessa elever att de kommer att stå sist i kön för att få jobb om de inte utnyttjar den möjligheten de har att ta del av kostnadsfri undervisning.


    Inte helt lätt att förklara för ngn som kommer från ett land där man levt i fattigdom och helt plötsligt får såväl bostad som uppehälle betalt av staten utan motkrav. 

    Man bör nog redan från början förklara att detta är ngt tillfälligt och ingenting du kan räkna med under hela livet. 
  • Fjonken
    Tow2Mater skrev 2015-10-13 17:49:07 följande:

    Ah, det är det ju. Vad är då problemet? Sloseri med resurser visserligen, att lärare ska undervisa en enda elev. Borde inte elever som inte dyker upp stängas av efter en tid pga detta?


    Problemet är att skolkarna i bästa fall blir bidragsberoende livet ut och i sämsta fall kåkfarare.
  • murjarv

    Hade en kompis som var i liknande sits och jag hjälpte då honom att ta tag i skolan när han blev äldre, och han pluggade och är nu 27 år och pluggar till civilingenjör inom Datateknik på KTH, så det är inte för sent för någon alls... och att visa blir kåkfarare är för att dom inte tar tag i sina liv eller för att dom gillar den "livs-stilen" och visa kanske inte kan ta sig ur. Men om dom inte kan det så måste ju någon hjälpa den personen. Precis som jag hjälpte mig kompis för länge sen. Det går kanon bra för honom nu även fast han hade IG i allt och kämpade upp sig.

    Allt är möjligt och går bara dom vill och får den hjälp och tid dom behöver.

  • Fjonken
    murjarv skrev 2015-10-14 15:47:33 följande:

    Hade en kompis som var i liknande sits och jag hjälpte då honom att ta tag i skolan när han blev äldre, och han pluggade och är nu 27 år och pluggar till civilingenjör inom Datateknik på KTH, så det är inte för sent för någon alls... och att visa blir kåkfarare är för att dom inte tar tag i sina liv eller för att dom gillar den "livs-stilen" och visa kanske inte kan ta sig ur. Men om dom inte kan det så måste ju någon hjälpa den personen. Precis som jag hjälpte mig kompis för länge sen. Det går kanon bra för honom nu även fast han hade IG i allt och kämpade upp sig.

    Allt är möjligt och går bara dom vill och får den hjälp och tid dom behöver.


    Alltså, förlåt men jag blir galen på den anekdotiska bevisföringen som många av er sysslar med. Ni tar upp enstaka goda exempel men blundar fullständigt för att den absoluta majoriteten inte lyckas lika bra. Ni ser det ni vill se. 
  • K grrl

    Men nu har ni väl ändå slagit slint fullständigt?

    Tänk på att ni talar om språkintroduktionsprogram på gymnasienivå och inte gymnasieutbildning som ni tänker på det. HVB-hemmen har inte laglig möjlighet att tvinga iväg eleverna. De gode männen är vårdnadshavare i administrativ/laglig mening och de saknar det föräldraansvaret.


    Micke skrev 2015-10-13 20:11:58 följande:
    Inte helt lätt att förklara för ngn som kommer från ett land där man levt i fattigdom och helt plötsligt får såväl bostad som uppehälle betalt av staten utan motkrav. 

    Man bör nog redan från början förklara att detta är ngt tillfälligt och ingenting du kan räkna med under hela livet. 

    Det finns visst motkrav. De som går språkintroduktionsprogram på gymnasienivå är upp till 20 år gamla. Om det inte finns en chans för dem att hinna läsa in sin språkkompetens innan tjugo hamnar de som är över 18 i SFI istället (svenska för invandrare). De har samma förutsättningar som en svensk gymnasiestudent, det vill säga att man tillhandahålls boende/försörjning (det är reglerat i lag för svenskfödda ungdomar) och att de har ersättning i form av studiestöd. Det studiestödet kan ryka efter upprepad frånvaro.
     
Svar på tråden Skoldebatt: Hur gjuter ni hopp i en gymnasieelev som ligger på en tioårings nivå?