• giselle

    Rullade köttbullar åt sitt ex...

    Hej allihopa, hoppas någon kan komma med ett gott råd... 

    Träffar sedan en tid tillbaka en ensamstående pappa, han har en liten tjej. Han är separerad sedan två år. Jag har inga barn. Vi har träffats i ungefär fem månader. 
    Han är en fantastisk kille och pappa. Trots att vi inte varit ihop så länge vill han gärna se en framtid med mig som gift, och gemensamma barn. Allt fungerade fantastiskt bra i början... Nu har det dock hänt lite grejer... Jag har aldrig dejtat en kille med barn förut så jag är ju ingen expert. Men jag gör så gott jag kan... 

    Jag har träffat hans dotter flera gånger och vi har även varit på semester ihop. Det har fungerat mycket bra och han tycker vi tre fungerar jättebra ihop.
    Han och hans ex har dock inga direkta rutiner kring sitt barn... Vilket i sin tur leder till att jag inte vet när vi ska träffas eller vad som kommer att hända när vi väl träffas... Ena minuten ska vi iväg på barnkalas men detta kan ändras dagen innan då det visar sig att han inte ska ha sin dotter... Sedan kan det hända att vi ska ses för att göra någe ihop bara han och jag... Degen innan kan jag få ett sms där han säger att han ska ha sin dotter... Detta har hänt några gånger... Jag har all respekt för att han har barn och det är prio nummer ett! Men ibland känns det inte riktigt okej att ställa in bokade saker dagen innan, och ibland inte säga något alls utan han dyker helt enkelt inte upp...Utan jag får ett glatt sms, är med min dotter.
     

    Nu till den stora grejen jag verkligen undrar över och blev lite ledsen över... Hans ex har precis gjort slut med sin kille och är väldigt ledsen för det (detta hände i helgen)... Detta leder till att hon behöver stöttning i att ta hand om min pojkväns och hennes egen dotter... Var på han, som i den stund hon messar är med mig, ger sig av för att hjälpa till och ta hand om lilltjejen...För mamma är så deprimerad och det ska inte hon behöva se (dottern). Så han lämnade mig och åkte... Senare på kvällen ringer han mig... Och jag frågade hur det gick...Han sa att det gått bra, jag frågade vad dom gjort.. Och då sa han att han tagit med sig sitt ex och dottern på fika och sedan lagat köttbullar åt dem på kvällen. Han sa att allt var för dotterns skull, och ja... Vad ska jag säga åt det...Det är ju hans barn. Men känns lite olustigt att ge sig av så fort från mig och umgås på så vis med sitt ex...  

    Han har vid ett tidigare tillfälle frågat hur mycket jag kan tänka mig att umgås med hans ex...Han vill ha en bra relation med henne eftersom hon är hans barns mamma.

    När vi har tillbringat helger ihop..Får jag ofta höra hur mkt han saknar sin dotter, och jag förstår honom...Klart man saknar sitt barn... Men det känns inte super kul för mig att få höra det hela tiden... Vad är jag då? Utfyllnad....

    Jag vet inte vad jag ska svara... Eller göra längre... Situationen känns inte helt okej... Ni som har barn... Vad hur ska jag tänka? Är jag ego?  

    Hoppas ni kan tyda något av detta... 
    Tack!

  • Svar på tråden Rullade köttbullar åt sitt ex...
  • Anonym (tja tja)

    Så här tolkar jag det

    Men först, hur ställer du dig till att umgås med hans EX?

    Ni sakna kommunikation för annars borde ni kunna tala om saken och du skulle kunna berätta hur du känner och upplever det i frågan om hans väldiga pendlande i planering.
    Men om du släpper allt för händerna så fort han meddelar sina omprioriteringar så är du med att skapar din egna situation. Det kan hända att detta är kopplat till dålig självkänsla. Vilket jag tolkar i din text att det finns lite överallt.

    Är det så att du har dålig självkänsla och vet du var det kommer ifrån?

    Samt jag tolkar det också som att du är för snäll för ditt egna bästa. Lösningen är givetvis inte tvärt om.
    Du lär andra hur du själv ska bli behandlad och det genom de gränser du sätter själv.

    Sen kan jag också tolka det som att han kanske gör saker som inte direkt är respektfullt mot dig. Detta måste du ta upp om hur du känner det. Men som sagt. Det kan vara du som lärt honom att inte visa dig hänsyn för att du kanske hoppar jämfota så fort han klappar med händerna.

    Vad är det värsta du känner kan hända om du berättar hur du känner?

  • Anonym (Man)

    Jag är ihop med en tjej med barn o har inga egna.

    Jag skulle tänka/känna precis som du gör om liknande saker hände i mitt förhållande.

    Prata med din kille-säg precis vad du känner så kanske ni kan komma fram till nåt som funkar för er båda.

  • giselle

    Jag har försökt på ett bra sätt förklara hur jag känner... Men jag får till svar att han har barn...Hon går först... Jag kan inte förstå sånt... Hans sätt att uppfostra henne ska jag inte lägga mig i... 

  • Anonym (Man)
    giselle skrev 2015-10-13 19:49:13 följande:

    Jag har försökt på ett bra sätt förklara hur jag känner... Men jag får till svar att han har barn...Hon går först... Jag kan inte förstå sånt... Hans sätt att uppfostra henne ska jag inte lägga mig i... 


    Att du lägger dig i uppfostran är väl inte problemet? Problemet är ju att du känner dig undanskuffad och att du inte känner att han tar nån hänsyn till dig.

    Jag hade sagt hur jag känner o satt vissa gränser som jag visste med mig att jag inte kunde leva med.
  • Tecum

    Det är inget konstigt att han tar hand om sin dotter lite extra när exet mår dåligt, även om han rullar köttbullar... Men slappheten och bristen på struktur i när och var han ska ha dottern ska du inte acceptera. Just nu är dottern nr 1 och du är tvåa. Men det betyder inte att han kan behandla dig hur som helst. Tala allvar med honom och hota med att göra slut om han inte kan få in rutiner vad gäller vårdnaden och respektera dina behov och det ni ska göra tillsammans.

  • Anonym (tja tja)
    giselle skrev 2015-10-13 19:49:13 följande:

    Jag har försökt på ett bra sätt förklara hur jag känner... Men jag får till svar att han har barn...Hon går först... Jag kan inte förstå sånt... Hans sätt att uppfostra henne ska jag inte lägga mig i... 


    Ja han har barn OCH numera flickvän OCH förhållande.

    Men det kanske är så att du inte ska lägga dig i eller ens ha åsikt.  Du kanske inte ens får ha en åsikt om något för att du lägger dig i och det skall du icke.

    O använder han hela tiden barnet som ett försvar eller använder barnet som en ursäkt för att slippa förstå dig. Så styr hans EX hans liv ganska väl och det utan att han ens vet det.

    Eller du kan säga. Nu ska jag ut och festa, resa på skitskön semester och bara sådär. För det ska han inte lägga sig för att du inte har några barn att ta hänsyn till!

    Min spontana tanke bara

    Generellt sätt så säger jag. Man ska se upp med människor som man har förhållande med och uttrycker sig med orden. Det där ska du inte lägga dig i.
  • Anonym (Man)

    Och att umgås med partnerns ex hade varit uteslutet. Ni kanske ses på nån skolavslutning o liknande. Men när mamman har dottern så har hon dottern o då ska väl inte du o han hänga där:)

  • giselle

    Nej..Jag tänker absolut inte lägga  mig i deras uppfostran...Jag har all respekt för det... Jag har bara försökt att säga hur jag känner mig... 

    Jag trodde det skulle vara enklare... 

  • Anonym (Man)
    Tecum skrev 2015-10-13 19:57:26 följande:

    Det är inget konstigt att han tar hand om sin dotter lite extra när exet mår dåligt, även om han rullar köttbullar...


    Väl talat! Men jag tycker nog han kunde ha hämtat dottern o haft henne nån dag medans exet får gråta klart hemma. Han borde fatta att hans flickvän inte gör höga hopp av lycka om han hänger med exet.
  • Anonym (Man)
    giselle skrev 2015-10-13 20:10:55 följande:

    Nej..Jag tänker absolut inte lägga  mig i deras uppfostran...Jag har all respekt för det... Jag har bara försökt att säga hur jag känner mig... 

    Jag trodde det skulle vara enklare... 


    Det är supersvårt att vara med nån med barn. Klassiker att man blir lite svartsjuk på barnet. Men du måste ta lite mer plats.
  • Tecum
    Anonym (Man) skrev 2015-10-13 20:15:37 följande:
    Väl talat! Men jag tycker nog han kunde ha hämtat dottern o haft henne nån dag medans exet får gråta klart hemma. Han borde fatta att hans flickvän inte gör höga hopp av lycka om han hänger med exet.
    Ja han verkar tanklös och nonchalant mot henne, saknar fingertoppskänsla. TS måste säga ifrån på skarpen.
  • Anonym (mialia)

    Du måste sluta acceptera avbokningar i sista sekund sådär, nästa gång det sker skällt ut honom så det osar svavel...fråga honom rakt ut varför han är så respektlös.

  • Anonym (Olika)

    Jag och barnens pappa har separerat, men vi är fortfarande en familj. Han är min bästa vän. Vi hjälper och stöttar varandra hela tiden. Vi åker på semester tillsammans, firar födelsedagar och högtider tillsammans. Bor grannar så barnen kan springa i mellan som dom vill, dock bor dom.hos mig. Hans nya fru får acceptera vår relation eller avlägsna sig. Hon har vetat om läget sen innan dom blev tillsammans.

    Ni måste prata med varandra. Du får tala om.hur du vill ha det och vad du acceptera och han lika så. Sen får ni se om ni kan komma överens.

    Men barnet är viktigast. Och en bra relation mellan föräldrarna och att dom kan umgås är det bästa.

  • Anonym (Xoxo)
    Anonym (tja tja) skrev 2015-10-13 20:01:39 följande:

    Ja han har barn OCH numera flickvän OCH förhållande.

    Men det kanske är så att du inte ska lägga dig i eller ens ha åsikt.  Du kanske inte ens får ha en åsikt om något för att du lägger dig i och det skall du icke.

    O använder han hela tiden barnet som ett försvar eller använder barnet som en ursäkt för att slippa förstå dig. Så styr hans EX hans liv ganska väl och det utan att han ens vet det.

    Eller du kan säga. Nu ska jag ut och festa, resa på skitskön semester och bara sådär. För det ska han inte lägga sig för att du inte har några barn att ta hänsyn till!

    Min spontana tanke bara

    Generellt sätt så säger jag. Man ska se upp med människor som man har förhållande med och uttrycker sig med orden. Det där ska du inte lägga dig i.


    Det bästa inlägget, skitbra skrivet!
  • Visitkort

    Jag tycker att han verkar vara en mycket fin pappa. Det är också en fördel att han har en så god relation med dotterns mamma. Försök att vända detta till något positivt.

Svar på tråden Rullade köttbullar åt sitt ex...