• Butsukar

    Vad tjänar ni på erat jobb vilka jobb rekomenderar ni?

    Hej alla!

    Jag vill få en helhetsbild på vad det är för lön på olika jobb.

    Vad tjänar du efter skatt och med skatt?
    Vad är det för jobb?
    Hur är arbetstiderna?
    Vad för utbildning behöver man?
    Hur fick du jobbet?
    Hur många gånger i veckan är du ledig?
    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop?

    Jag själv jobbar inte. Jag kommer att börja så småningom,men osäker på vad jag vill jobba med.
    Men först vill jag veta hur mycket tjänar en securitas vakt?
    Hur mycket tjänar en tågvärd?
    Hur mycket tjänar en truckförare?

    Jag vill ha ett jobb där man kan tjäna mellan 16000-20000 efter skatt utan utbildningen vad har ni att dela med er?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Vad tjänar ni på erat jobb vilka jobb rekomenderar ni?
  • Anonym (dagis)

    Vad tjänar du efter skatt och med skatt? 22.000 innan skatt. ca 17.000 efter skatt kanske, är lite osäker(?) Ingångslönen år 2013 var dock 17500 kr innan skatt, så jag har "arbetat" upp lönen ganska rejält.


    Vad är det för jobb? Barnskötare på förskola


    Hur är arbetstiderna? varierande. (mån: 8.30-18, tis: 7.30-16, on: 6.30-14, tors: 8-17, fre: varierande 6-9 timmar) Därutöver så är det kvällsmöte ca 1 gång i månaden + ytterligare en kvällsaktivitet 1 gång/termin)


    Vad för utbildning behöver man? När jag började som vikarie hade jag ingen utbildning alls. Jag arbetade som långtidsvikarie i flera år innan jag bestämde mig för att validera mina erfarenheter så att jag fick papper på att jag kunde lika mycket som någon som hade pluggat till barnskötare.


    Hur fick du jobbet? Via arbetsförmedlingen. De första jobben fick jag genom att ringa till kommunen och frågade om de hade en vikariepool och om jag fick vara med i den.


    Hur många gånger i veckan är du ledig? Två


    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop? Japp, det funkar bra.

  • Anonym (dagis)

     


    Jag låter faktiskt min man och min bror svara här också eftersom de också har arbeten där ingen direkt utbildning krävs. (Jag tyckte också att det var svårt att veta vilka jobb det fanns när jag var ung så jag hade behövt en sådan här tråd då)


    Vad tjänar du efter skatt och med skatt? 23000 innan skatt
    Vad är det för jobb? reception på hotell
    Hur är arbetstiderna? 7 nätter kl 22-07, 7 nätter ledig. En kväll i månaden 17-22
    Vad för utbildning behöver man? jag har ingen utbildning inom området.
    Hur fick du jobbet? Arbetsförmedlingen
    Hur många gånger i veckan är du ledig? 7 dagar varannan vecka
    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop? bra

    Vad tjänar du efter skatt och med skatt? olika: 13000-19000 kr/månaden EFTER skatt men det är olika hur mycket man jobbar
    Vad är det för jobb? servitör på krog/restaurang
    Hur är arbetstiderna? 15-01
    Vad för utbildning behöver man? gärna hotell och restaurang, men behövs inte.
    Hur fick du jobbet? Gick runt och lämnade ett brev till alla krogar och restauranger i stan om att jag sökte jobb
    Hur många gånger i veckan är du ledig? 1-4 dagar
    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop? svårt eftersom arbetstiderna är så olika och lönen är så olika så det är svårt att planera tid och pengar


     

  • Anonym (Mumin)

    Vad tjänar du efter skatt och med skatt?
    Jag har en heltidslön på 23.500:- men min tjänstgrad är 60% för nuvarande så jag får ut 9-13 tusen beroende på hur mkt jag jobbat den månaden. 


    Vad är det för jobb? 
    Undersköterska inom äldreomsorgen, kommunalt.

    Hur är arbetstiderna?
    Jag har ett rullande 8 veckors schema och jobbar dag, kväll samt helg (3 helger på 8 veckor). Arbetstiderna är väldigt olika men ett dagpass kan vara 07.30-14.00 och ett kvällspass 15.30-21.30. En helg kan se ut följande för mig: Fredag 15.30-20.30, lördag 07.00-21.30 (en sk. delad tur, vi har lediga "timmar" mellan 12-16.30), söndag 07.30-16.00.

    Vad för utbildning behöver man? 
    Vård och omsorg.


    Hur fick du jobbet?
    Tog kontakt med områdeschefen. De hade inte behov just då, men efter någon månad ringde hon upp mig och erbjöd mig ett jobb.


    Hur många gånger i veckan är du ledig? 
    Varierar. En vecka är jag ledig två dagar, andra veckor kan jag vara ledig 5 dagar i sträck.

    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop?
    Funkar bra. Vi pysslar en del då min man jobbar tvåskift och vi har tre barn som har skola, förskola, aktiviteter och annat. Kalendern är en kär vän  

  • Anonym (ooo)

    När jag jobbade som lokalvårdare fick jag ut mellan 24-25 tusen före skatt. Jag jobba mån till torsdag 7-16 å fredag 7-12 när jag börja där hade jag ingen utbildning inom detta område

  • Butsukar
    Anonym (dagis­)

    Låter intressant. När du började från början vad var lönen efter skatt? Vad tror du lönen är idag efter skatt? Måste man ha någon utbildning för att få en fast anställning som barnskötare för du nämnde att du fixa upp erfarenhet eller hur var det?


    Anonym (Mumin­)

    Tack för info. Men anser det ganska dålig betalt tanken på att man har utbildningen och tjänar bara mellan 9-13 tusen . Jag själv har familj och skulle nog va svårt med dessa pengar. Men tack iaf för info.


    Anonym (de jure)

    Tack, men du skall veta att det inte stämmer så du bara vet.


    Anonym (ooo)

    När var det du började där ? Hur mycket får man efter skatt?, Vad är det för arbetsuppgifter.

    Obs till alla jag bor i Trollhättan har ej riktigt koll på hur lönerna skiljer emellan olika städer (Trollhättan).

    Tack för alla svar uppskattas.


  • Fjäril kär
    Butsukar skrev 2015-10-14 11:16:26 följande:

    Hej alla!

    Jag vill få en helhetsbild på vad det är för lön på olika jobb.

    Vad tjänar du efter skatt och med skatt?
    Vad är det för jobb?
    Hur är arbetstiderna?
    Vad för utbildning behöver man?
    Hur fick du jobbet?
    Hur många gånger i veckan är du ledig?
    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop?

    Jag själv jobbar inte. Jag kommer att börja så småningom,men osäker på vad jag vill jobba med.
    Men först vill jag veta hur mycket tjänar en securitas vakt?
    Hur mycket tjänar en tågvärd?
    Hur mycket tjänar en truckförare?

    Jag vill ha ett jobb där man kan tjäna mellan 16000-20000 efter skatt utan utbildningen vad har ni att dela med er?

    Tacksam för svar.


    hmm...   då ska vi se.. 

    Vad tjänar du:  Inviduell lönesättning och baseras på vilka uppgifter du utför och hur länge du jobbat .  Jag själv har bara 75% tjänst och min lön är 15000 efter skatt.  

    Vad det är för jobb:  Jag jobbar som hästskötare på en ridskola med mycket varierande arbetsuppgifter , ett jobb utomhus året runt. 

    Arbetstider:.  8-15 jobbar jag. Finns möjlighet att flexa eller justera arbetstider efter behov. 

    Utbildning:  Jag har ingen utbildning utan lärs upp på plats.   Ska man ha utbildning så bör det vara en djurskötarutbildning i någon form eller att du pluggat Hippologen . Men ingen av oss som jobbar i stallet har någon utbildning på djur. 

    Jag fick jobbet via arbetsförmedlingen , först som praktiplats och sen blev jag anställd när praktikperioden tog slut. 

    Jobbar mån-fre så jag är ledig helgerna - stalljour kan förekomma röda dagar/långhelger  

    Är gift och har barn så jag har inga problem att få det att funka. Min man skiftjobbar och det fungerar utmärkt i kombination med mitt jobb. 
  • snedtak
    Butsukar skrev 2015-10-16 12:41:58 följande:
    Anonym (dagis­)

    Låter intressant. När du började från början vad var lönen efter skatt? Vad tror du lönen är idag efter skatt? Måste man ha någon utbildning för att få en fast anställning som barnskötare för du nämnde att du fixa upp erfarenhet eller hur var det?

    Anonym (Mumin­)

    Tack för info. Men anser det ganska dålig betalt tanken på att man har utbildningen och tjänar bara mellan 9-13 tusen . Jag själv har familj och skulle nog va svårt med dessa pengar. Men tack iaf för info.

    Anonym (de jure)

    Tack, men du skall veta att det inte stämmer så du bara vet.

    Anonym (ooo)

    När var det du började där ? Hur mycket får man efter skatt?, Vad är det för arbetsuppgifter.

    Obs till alla jag bor i Trollhättan har ej riktigt koll på hur lönerna skiljer emellan olika städer (Trollhättan).

    Tack för alla svar uppskattas.
    Du verkar inte läsa inläggen så noga.

    Anonym (dagis) säger vad hen tjänar efter skatt i sitt inlägg. Hur mycket en lön blir efter skatt beror på vad man bor, och en del andra saker, du kan jämföra här : www.hurmycketskatt.se/ 

    Anonym (Mumin) tjänar 9-13 tusen efter skatt när hen jobbar 60%. Om du jobbar mer tjänar du såklart mer.

    Vad menar du inte stämmer med lonestatistik.se?
  • Anonym (daf)
    Vad tjänar du efter skatt och med skatt? Mellan 29000-32000 brutto.
    Vad är det för jobb? Drifttekniker inom IT
    Hur är arbetstiderna? 8-17 + jour
    Vad för utbildning behöver man? Högskola
    Hur fick du jobbet? Jag sökte det
    Hur många gånger i veckan är du ledig? Bara helgen. Förutom när jag tar ut komp

  • Anonym (Ekonomi)
    Vad tjänar du efter skatt ? Ca 36 000:-
    Vad är det för jobb? Ekonomistyrning, ca 10 års erfarenhet, leder en mindre grupp.
    Hur är arbetstiderna? Vardagar 8-17
    Vad för utbildning behöver man? Universitet
    Hur fick du jobbet? Indeed.com
    Hur många gånger i veckan är du ledig? Vanligtvis helger men arbete förekommer på helgen under bokslutsperioder.
    Om du har familj hur funkar det med jobbet går det att hålla ihop? Normalt sett fungerar det bra.
Svar på tråden Vad tjänar ni på erat jobb vilka jobb rekomenderar ni?