Det kan säkert finnas olika anledningar till samma beteende, men här är vår historia:
Vår dotter var mycket tidig med talet. Tidig i mycket annat med, bl a grovmotoriskt och med stor förmåga att koncentrera sig. Nyfiken, fantasifull.
Men hon var en bitare, och det övergick till nypande och knuffande. Måste bevakas på dagis så hon inte gjorde andra illa. Fast funkar bra med äldre barn.
Förklaringen i hennes fall var sk särbegåvning, eller "särskilt begåvning" som det kallas i Skolverkets material som togs fram nyligen. Dvs, barn som lär sig i en intensivare takt än andra. Roligt, men det är en stark brygd egenskaper som kan ta lite tid att lära sig få kontroll över.
Frustration pg a understimulans och att inte kunna kommunicera med jämnåriga var grundanledningen till problemen. Dessutom tillhör hon den delmängd av särskilt begåvade barn som har en naturligt hög energinivå och där känslor, positiva och negativa, gärna uttrycks fysiskt.
Efter att ha flyttat upp till storbarnsavdelningen så skedde en dramatisk förbättring (dock en återfallsperiod nyligen, förhoppningsvis avklarad). Annat de jobbar aktivt med på hennes förträffliga förskola: Utmana henne intellektuellt på hennes nivå för att minska understimulansen, vara vaksam på när hon tömmer energidepåerna och se till att hon då får en frukt och kanske får gå undan och ta det lugnt med en bok, hjälpa henne att tolka sina känslor så hon får egen förståelse för när det håller gå på tok.
Ja, det var vår dotter det. Kanske finns det något i detta som kan vara till hjälp för er son, hoppas det löser sig för er!
Om du är intresserad av att veta mer om särbegåvning så tycker jag dessa sidor ger en bra inledande bild:
www.mensa.se/_/vad-vi-gor/gcp
sengifted.org/archives/articles/overexcitability-and-the-gifted
Om ni känner igen er så rekommenderar jag att ni söker er till lämplig grupp som kan nås via denna Facebook-sida, där får man mycket stöd och tips:
www.facebook.com/filurum