• Tom Araya

    Speldatorsgenerationen - Vad minns du?

    Du som är uppväxt med de första hemdatorerna, som främst användes till spel, exempelvis Commodore 20, 64, 128 och Amiga, vad minns du?

    Berätta om du hade, någon kompis som hade, vilka spel du minns och gillade mm.

  • Svar på tråden Speldatorsgenerationen - Vad minns du?
  • Tom Araya

    Jag är född -73 och det var många som hade 64'an från tidigt till sena 80-talet, någon enstaka gick upp till 128'an under mitten av 80-talet och sedan var det några som skaffade Amiga under den senare delen av 80-talet.

    Min 2 år äldre styvbror hade en 64'a under tidigt 80-tal som jag sedan köpte av honom och hade ett par år till innan den såldes för att köpa moped. Jag hade även diskettstation och ett par joy-stics till.

    Jag minns spel som Boulder dash, Bruce Lee, Rambo, Gunship, Impossible mission, Outrun m.fl. Tyvärr sviker minnet en del vad det gäller spelens namn så här drygt 30 år senare...Drömmer

    Vi hade även gjort lite egna grejer, som en hembyggd diskettbox, en strömbrytare så att du kunde bryta program/spel som inte lät sig stängas av på vanligt sätt utan att slå av datorn samt en symaskinspedal som gav en extrafunktion till joy-sticken.

    Vad minns du? Hade du en själv? Vad spelade du?

  • suziz

    Vi hade en C64, som jag satt i mycket och knackade BASIC kod. Spelade även en del spel, kommer ihåg Friday the 13th, Skool Daze, Impossible mission, Summer Games och Winter Games bland annat. Ja, och Thrust såklart.

    Köpte mig en Amiga 600 senare, programmerade även i den (Amos BASIC) och spelade spel som exempelvis Railroad Tyccon (som jag var tvungen att modifiera så det skulle fungera på min A600 utan numeriskt tangentbord). Eye of the Beholder var en även stor favorit och Monkey Island, Simon the Sorcerer...

    Hade ingen spelande kompis, det var väl mest killar som spelade och jag kände ingen annan tjej som spelade eller ens var det minsta intresserad av datorer. En kompis bror hade dock en Amiga så vi kunde byta lite spel :)

  • Tow2Mater

    Ingen gammal dator, men jag minns de där handhållna spelen med Musse Pigg som samlade ägg i en korg, och en bläckfisk med sina tentakler man skulle undvika. Fast de kanske kom lite senare? Vi sålde kokosbollar mm for att kunna kopa dem, ha ha :)

  • Nerfherder

    Wow, vilka minnen!

    Började med Vic 20. En dator med monsterminne på 8kb. I början hade vi inte ens bandstation.

  • Ellie

    Hade en Amiga 500. Spelade mest spel typ Lemmings, Monkey Island, Bubble Bobble, Addams Family, Giana Sisters, Tetris, Pacman, Pinball Dreams, lite bilspel, och hade ett glosträningsprogram.

  • Tom Araya

    Minnena om spelen flyter ihop lite grann för några kompisar hade ju även Amiga senare...
    Ghost n goblins minns jag något spel som hette en kompis gillade.

  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2015-10-29 16:16:27 följande:

    Ingen gammal dator, men jag minns de där handhållna spelen med Musse Pigg som samlade ägg i en korg, och en bläckfisk med sina tentakler man skulle undvika. Fast de kanske kom lite senare? Vi sålde kokosbollar mm for att kunna kopa dem, ha ha :)


    Game & Watch typ Donkie kong m.fl. kom innan speldatorerna. Senare kom ju vidareutvecklade varianten Game boy.
  • Fobiker

    Äggplockande Musse Pigg var det enda spel jag hade råd med som barn, men gissa om jag drömde om att skaffa speldator.

    Jag spelade en del C64 hos en kompis, Ghosts n Goblins kommer jag ihåg, stämningsfullt men ruskigt svårt. Minns hur jag storögt beundrade grafiken i spel som Outrun och Afterburner på Amiga 500 hos en annan kompis. Såg fantastiskt ut på den tiden.

    Själv fick jag vänta tills jag hade tjänat ihop egna pengar, vilket var 1993, innan jag kunde köpa en Amiga 1200. En maskin som redan när den kom ut låg efter PC plattformen, och som inte det var nog konkade Commodore året efter... Men jag fick åtminstone tag i en del gamla Amigaspel som jag spelade timme ut och timme in, Monkey Island kommer jag särskilt ihåg. 

  • Aikido

    Mmmm. Lode Runner, M.U.L.E., Paradroid, Uridium.
    Musik av Rob Hubbard och Martin Galway.
    Infocomäventyr.
    Och inte minst sprite:ar i bordern.

    Gissa vilken dator?

Svar på tråden Speldatorsgenerationen - Vad minns du?