• Anonym (apless)

orkar tamefaan inte städa mer!!!

Nu behöver jag tips och råd!!

Familj på tre barn 10 år 9år och 2 år. Hund och sambo. Stoort hus.

Sambon och barnen är väldigt duktiga på att dra fram grejer.

Tex: Någon letar något i en låda. Man lyfter ur saker för att hitta. Man hittar saken, tar den och går. I bästa fall stänger man lådan. Att lägga tillbak det man lyft ur händer aldrig.

Eller: Man borstar håret inne på toaletten. Nått intressant händer i köket, man fortsätter borsta håret när man går till köket för att kolla. Håret är färdigborstat och borsten läggs på köksbordet.

osv osv osv.

Väskor brev vantar eller vad man råkar ha i händerna när man passerar hallen släpps lämpligt av på hallbyrån.

Listan kan göras lång. Och jag plockar plockar och plockar lite till. Själva städningen hinner jag aldrig fram till, för det kan lätt ta en hel eftermiddag bara att plocka bort allt, leta reda på all smutstvätt som man släpper i soffan/sängen/golvet

Jag får på riktigt ångest av att komma hem på dagarna. Oväntat besök släpper jag inte in i röran och jag avskyr när barnen tar hem kompisar då huset alltid är kaos.

Tråkigt nog är det bara jag i familjen som misstrivs i kaoset. De andra bryr sig inte, och är därmed svårmotiverade att göra något åt saken.

Någon gång i månaden får jag vansinnesutbrott över röran och då kan alla hjälpa till och städa, men två dagar senare är kaoset ett faktum.

Jag är extrem perfektionist, det vet jag. Men hur bär man sig åt för att mötas på mitten och iaf hålla hemmet sanitärt?

Just nu skulle jag helt ärligt kunna bli utbränd pga detta.

• Svar på tråden orkar tamefaan inte städa mer!!!
  • Anonym (A)

Och om det blir för jävligt, 
    Ta allting dom dragit fram men inte städat undan och lägg det på tröskeln till deras rum så dom inte kan stänga om sig innan dom tagit undan det. Solig

• mammalovis

Jag känner så väl igen det. Här dammsögs hallen i söndags och idag är det lika grusigt igen och med saker på golvet. Jag måste få sambon att sätta upp en krok till 2,5-åringen så hon kan lära sig hänga upp sin egen jacka, så jag kan köra hårt med det igen även för äldsta. Dock har yngsta kommit in i den åldern att hon säger NEJ och är svår att rubba.
    Storasyster på 5 var bättre på det tidigare, men det har väl fallit under graviditeten då jag var för trött för att tjata.  Oftast är man tacksam över att vi bara kommit innanför dörren, då båda kan bryta ihop för att de inte kan trycka portkoden och lyckas samt kampen att få båda att gå/åka hemåt.

Just det här med att stöka ner är barnen expert på och i synnerhet den yngsta. Barnens rum ser snabbt ut som en stormvind har röjt fram. Sambon tror att konsekvensen med utebliven tv fungerar. Så städningen i barnens rum brukar resultera i att äldsta skriker eller går och lägger sig och sover hellre. Idag har vi gjort ett ryck framåt och jag har sorterat upp en del i högar så hon får plocka in medan jag fick äldsta att plocka en del medan jag ammade lillebror, det gick väl sådär. Det konstiga är ju att barnen är duktiga på att städa på förskolan. Frågan är om det är grupptrycket eller moroten att gå ut som lockar?

Sedan är väl vi vuxna tyvärr inte bästa förebilderna heller, även om jag önskar att jag kunde hålla bättre ordning för egen del, men dit kommer jag sällan. Kläder har de så de klarar att allt inte blir tvättat varje vecka också. Jag hittade rätt mycket nu när vi röjde rummet.Vi bjuder heller inte hem folk spontant.

Tyvärr är jag uppvuxen med att man städar inför man får besök från mina föräldrar så jag har väl missat nycklarna som behövs för framgång ... Så jag väntar med spänning.

Dock orkar jag inte gå och plocka hela dagarna. Just nu med en hungrig, närhetstörstande bebis känns det nästan oöverstigligt att komma iväg med grejer till återvinningen. Han är ju inte mer än en månad så jag vet att jag med tiden kommer att hinna dammsuga två gånger i veckan också. Oftast går det ju plocka ett rum i taget och dammsuga, så det känns att man kommer framåt i alla fall. Med andra barnet sov jag bättre så där dammsög jag kök och hall ibland innan vi gick till öppna förskolan ibland. Just nu är jag glad om jag hinner äta utan att bebisen skriker och vill äta eller vara i famnen.

• mammalovis
    Anonym (^*^) skrev 2015-11-10 20:47:13 följande:
    No offense, men kanske inte världens bästa idé att sätta sig i ett stort hus om man inte har orkar att städa det? Okej om man är rik och kan ha städerska, men annars skulle jag aldrig orka bo stort. Gör dig av med onödiga saker och möbler. Ut med onödiga möbler som bara är för dekoration. Skaffa förvaringslådor till barnen. Hittar du barnens saker på ställen i huset där de inte ska vara, hämta den personen låda och släng allt i den. De får skylla sig själva om de måste rota runt för att hitta vad de ska när de behöver det. Då kanske de lär sig att hålla reda på sina saker.
    Problemet för vår del är nog att vi bor för litet i förhållande till förvaringsmöjligheterna till viss del, så det är svårt att låta varje sak ha sin plats. Sedan erkänner jag att jag är en ekorre.
  • Ego Lovers
    Anonym (apless) skrev 2015-11-10 20:01:40 följande:
    En veckas nedgrisning av fyra personer hinner man tyvärr inte få bort på en lör fm. Det tar hela helgen
    Hur stort har du? Vi är sex personer och hinner det under 4-6 timmar och förfogar över 290kvm
  • FuckGoggleAskMe

Nyligen sade jag till min 9åring att nu är det dags att plocka undan. Du tar detta och lägger där, jag tar detta och bär bort. Och vips är det undanplockat och fint. Titta så prydligt, och nu kan städhjälpen komma åt och göra fint i morgon. Snabbt och smärtfritt. Sonen har varit van från typ 2årsåldern att man plockar undan efter sig, från dagis, skola, fritids och hemma. Har inga bra råd till TS, kan ni inte köra undanplockning för alla 15 minuter varje kväll till vild musik, och sedan får man efterrätt, glass etc? Tycker inte barnen att det är trevligt när det är undanplockat, prydligt och rent? Min son har blivit drillad till att man måste lägga alla saker på rätt plats, annars slösar man tid på att leta efter dom.

• Anonym (Z)

Bli varannan helg-förälder.

• EnAnonumius
    Anonym (Städpappa) skrev 2015-11-10 20:21:27 följande:
    Stökigt och skitigt är olika saker...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (hm.)

Här hemma så kör vi att det man tar fram plockar man undan. Dina barn är så stora att dom kan städa upp efter sig. (kan dom inte det får dom väl dra fram sakerna i sitt rum istället?) Så stänger du dörren :P

Sen plockar jag undan och städar upp en stund varje kväll då hinner det aldrig bli sådär kaos stökigt så man inte vet vart man ska börja.

• Anonym (Många rum)

Fördelen med ett stort hus är att man kan organisera bra. Vi är 2 vuxna, 2 barn, hund, katter ( och hästar och lantbruksdjur ute.. Vilket blir en del halm i hallen)

Vi har bland annat en grovingång som går direkt in på tvättrummet. Där SKA man gå in om man varit ute hos djuren, jagat eller lekt i lera/snö. Det gör att huvudingången alltid ser städad ut. Barnen har en egen avdelning med vars ett rum, ett gemensamt lekrum och eget badrum. Då blir det inte leksaker i hela huset och det kan få vara lite tandkrämskladd och använda handdukar på golvet i badrummet. Dom få städa där själv en gång i veckan och jag och alla andra slipper se stöket.

Sedan har jag och maken vars ett hobbyrum. Då blir det inte pyssel, symaskin osv i resten av huset. Vi har ett bibliotek med myshörna. Där är det nästan alltid väldigt välstädat och därför är det en skön plats att gå in och läsa lite.

Vi har ett kontor så vi slipper räkningar och andra viktiga papper på köksbordet.

Vi har ett vardagsmatbord i köket där vi ofta samlas och sedan har vi ett större finrum med tv, soffa och ett större matbord. Där får man INtE dra med sig leksaker. Om man tar med sig en kopp eller annat dit så måste man bära med sig det ut igen.

Det gör att även detta rum alltid är välstädat och man kan slappna av därinne.

• sextiotalist
    Anonym (hm.) skrev 2015-11-11 06:57:39 följande:

Här hemma så kör vi att det man tar fram plockar man undan. Dina barn är så stora att dom kan städa upp efter sig. (kan dom inte det får dom väl dra fram sakerna i sitt rum istället?) Så stänger du dörren :P

Sen plockar jag undan och städar upp en stund varje kväll då hinner det aldrig bli sådär kaos stökigt så man inte vet vart man ska börja.

Det är ju det som inte fungerar hemma hos TS.
Svar på tråden orkar tamefaan inte städa mer!!!