• amalie79

    Hjälp

    Jag har väl egentligen alltid varit rädd för att föda barn, eller för smärta. Får panik av svår mensvärk, rädd för nålar, kan rent av bli våldsam om jag blir trängd - har bla tagit fysiskt tag i tandläkaren.

    Idag såg vi förlossningsfilm på föräldrautbildning och allt bara brast. Jag sitter i fosterställning i badet och bara snyftar nu. Jag kan inte göra det där.

    Har inte haft någon svår graviditet heller, tvärtom, så det är ingen lättnad att föda närmar sig.

    Jag vill bara gå tillbaks och ändra mig.

  • Svar på tråden Hjälp
  • amalie79

    Oj, skulle lagt denna under anonym hade jah tänkt. Men men, spelar roll nu. Skäms väl egentligen inte för att jag är rädd...

  • Vickan I

    Du ska verkligen inte skämmas för att du är rädd. Både vanligt och inte konstigt alls. Det viktiga nu är att du för hjälp med att hantera rädslan och försöka bearbeta den och komma fram till att du kan föda eller att du absolut måste få snitt. Börja med att ringa din bm och berätta hur du känner och att du behöver stöd och hjälp. Det finns vägar att gå för att må bättre.

  • amalie79
    Vickan I skrev 2015-11-12 16:59:32 följande:

    Du ska verkligen inte skämmas för att du är rädd. Både vanligt och inte konstigt alls. Det viktiga nu är att du för hjälp med att hantera rädslan och försöka bearbeta den och komma fram till att du kan föda eller att du absolut måste få snitt. Börja med att ringa din bm och berätta hur du känner och att du behöver stöd och hjälp. Det finns vägar att gå för att må bättre.


    Ja det säger min sambo med. Han ska gå med nästa gång så kanske han kan hjälpa mog att prata om det. Det är jobbigt för honom också, det tar liksom glädjen från oss.

    Tror egentligen det är en kombination av många saker. Det är enkelt fysiskt för mig att vara gravid, vilket är tur för jag avskyr att det begränsar mig, att folk anser sig ha rätt till åsikter om mitt liv. Så kan göra det mesta fortfarande trots 31 fulla veckor snart.

    En del av mig vill göra det du säger. Gräva i det, bearbeta. En annan del av mig, den som vunnit fram tills idag, vill inte slösa bort den sista tiden med att springa hos bm och ev psykolog, den vill vara på jobbet till sista dagen det är möjligt, inte grubbla en massa utan bara njuta med sambon.

    Jag har pratat om detta i andra trådar- jag hade väntat om jag kunnat. Eller hoppat över barn. Jag hade framförallt velat ha fler år med bara min sambo. ( och hans barn sedan innan förstås) men det alternativet fanns inte, vi är för gamla.

    Tack för dina ord <3
  • Annelie 76

    Tyvärr går det ju inte att hoppa över förlossningen. Jag hoppas du får bra hjälp. Men jag kan ju säga det att jag tycker att trots att förlossningssmärtan är enorm så är den lättare att acceptera än annan smärta. Den är ju tidsbegränsad så man vet att den kommer gå över (väldigt bra att ha i bakhuvudet) och man får en belöning i slutänden.

  • cookie82

    Ett inlägg jag själv skulle kunnat ha skrivit på alla punkter för typ 1 månad sedan. Jag har varit förlossningsrädd sen jag var lite. Svimmar även av blod, nålar och sånt. Grät varje besök hos barnmorskan. Jag hatar att inte ha kontroll det tror jag min stora skräck var så jag:

    - Fick en remiss till auroramottagningen. Vi pratade om rädslor, tittare på förlossningsrum (det grät jag mig också igenom) gjorde en förlossningsplan och de kunde nästan grantera att jag skulle vara välkommen till det sjukhus jag hade valt.

    De var superproffsiga. Kände verkligen att jag var i rätta händer.

    - Hyrde en doula till förlossningen. Vi träffades några gånger innan förlossningen sen hade hon jour från två veckor innan. Hon skickade peppande sms, kunde fråga henne om en massa saker. Hon mötte upp oss utanför förlossningen sedan och var med tills lilltjejen var ute. Under tiden hjälpte hon till med värmekudde, peppning, tens - som jag var jätteimponerad av. Finns inte på alla sjukhus så kolla om du kan hyra på MVC. Skadar inte att prova. Jag gick in med inställningen att jag vill prova allt "hokus pokus" :) Hon hade med sig lavenderolja för det lugnar osv. Sen skrev hon journal under tiden. Saker som jag sa osv. Jag är superdupernöjd med det beslutet.

    - Jag hade läst boken Föda utan rädsla. Försökte tänka på de tipsen hela tiden. En värk i taget. Tänka på annat emellan. Tung och låta tyngdlagen sköta sitt. Jag stor upp i princip hela tiden. Kändes som det gjorde häften så ont... när värkarna kom gällde det att vara med i starten, andas och jag klängde mig fast vid min sambo och lyssnade bara på honom.

    Min erfarenhet är det gick 100 gånger bättre än vad jag trodde. Visst det gör ont men inte icke överlevnadsbart. Kroppen kan det där - vilket bara det är så himla skumt.

    Det kommer gå bra - människor som jobbar i vården är fantastiska!

Svar på tråden Hjälp