• gorgonzola

    Barnets pappa är cannabismissbrukare - risker?

    Förutom att jag (om jag nu bestämmer mig att behålla barnet, som kom till trots dagen-efter p-piller) blir ensamstående med min lilla bäbis, har jag en annan sorts oro - bäbisens pappa är grov cannabismissbrukare. Har läst lite här och där men fick ingen tydlig information om hur det kan påverka barnet. Tror att barnet får benägenhet till att vara missbrukare.. t.e.x
    Dessutom så har han en dålig hälsa i övrigt..massa olika problem :(
    Kan det uppstå missbildningar under fosterutveckling p.g.a allt detta? Finns det andra risker? Finns det några genetiska prov (förutom de vanliga KUB etc) som man kan ta?
    Kan mina bra gener och sund kropp och själ göra sitt och barnet blir friskt ändå?

  • Svar på tråden Barnets pappa är cannabismissbrukare - risker?
  • Långbenopluto

    Varför väljer du att ha sex med en missbrukare? Är du inte orolig för andra sjukdomar han troligen dras med.... som ex Hepatit C?

  • Lilje

    Tror knappast man får hepatit C av att röka brass. Dom sitter ju inte och delar sprutor med hasch i. För barnets hälsas del finns det inga faror alls, så du kan ta det lugnt.

  • gorgonzola
    Snövits skrev 2015-11-14 14:06:31 följande:

    Varför väljer du att ha sex med en missbrukare? Är du inte orolig för andra sjukdomar han troligen dras med.... som ex Hepatit C?


    Tycker nog allt att det är oetiskt att ställa såna frågor.

  • gorgonzola
    Lilje skrev 2015-11-14 14:11:37 följande:

    Tror knappast man får hepatit C av att röka brass. Dom sitter ju inte och delar sprutor med hasch i. För barnets hälsas del finns det inga faror alls, så du kan ta det lugnt.


    mm. dessutom så brukar han röka sin weed hemma ensam, och jag vet att det är enda drog han använder. Att jag önskar att han slutat är en självklarhet, och att barnet blev högst oplanerat och trots akuta p-piller, och trots att jag inte alls planerade att ha fler  barn över huvudtaget.. Men nu är det så, och jag tagit mig betänketid och försöker överväga alla möjliga risker för att inte ta fel beslut.
  • Långbenopluto
    gorgonzola skrev 2015-11-14 14:52:50 följande:
    Tycker nog allt att det är oetiskt att ställa såna frågor.
    Oetiskt?

    hahahahaha, du skriver ju en fråga på FL, då får man tåla svar och frågor
  • gorgonzola
    Snövits skrev 2015-11-14 15:41:57 följande:
    Oetiskt?

    hahahahaha, du skriver ju en fråga på FL, då får man tåla svar och frågor
    Därför säger jag att det är oetiskt och jag tänker inte svara.
    Hoppas att du i ditt liv gör endast bra val och aldrig gör några misstag.
    Alla är inte som du. Och det finns fler kriterier för att bedöma människor huruvida de är lämpliga för att ha sex med .
  • gorgonzola
    Snövits skrev 2015-11-14 15:41:57 följande:
    Oetiskt?

    hahahahaha, du skriver ju en fråga på FL, då får man tåla svar och frågor
    och om du tror att din fråga underlättar för mig som är redan gravid och kluven, och försöker att förstå vad jag ska göra nu, så har du lite fel.
  • Långbenopluto
    gorgonzola skrev 2015-11-14 15:50:35 följande:
    och om du tror att din fråga underlättar för mig som är redan gravid och kluven, och försöker att förstå vad jag ska göra nu, så har du lite fel.
    Jag tycker jag gav dig en tanke om att det finns alternativ.

    1. Skaffa barn med en missbrukare (det blir garanterat bråk mellan er när barnet kommer). tro mig.

    2. Abort
  • fkh

    Barnet löper inte större risker än barn till föräldrar som dricker sig lulliga varje helg. Dvs en majoritet av svenska föräldrar. Barnet får heller inte större benägenhet att bli missbrukare än vad ett barn till rökare får. Cannabis medför inget fysiskt beroende så som rökning, alkohol samt andra tyngre och framför allt farligare droger. Sen beror det ju på vilka "andra problem" han har som du säger, huruvida de är genetiskt överförbara eller inte.

  • Lilje
    Snövits skrev 2015-11-14 16:03:27 följande:
    Jag tycker jag gav dig en tanke om att det finns alternativ.

    1. Skaffa barn med en missbrukare (det blir garanterat bråk mellan er när barnet kommer). tro mig.

    2. Abort
    Jag är ihop med en du antagligen kallar missbrukare. Han röker på för avkoppling. Har aldrig varit bråk mellan oss. Och han är en jättebra pappa till sin son.
Svar på tråden Barnets pappa är cannabismissbrukare - risker?