• arh

    Planerar barn - Unga föräldrar

    Jag (19, 20 i jan) & min sambo (22 i nov-15) planerar barn och har ganska nyligen börjat försöka. Hade beräknad ägglossning 10/11, jag vill så gärna testa men ska hålla mig till planerad mens men jag håller verkligen tummarna att det blir som vi vill.

    Det jag undrar är om det finns fler unga här inne som planerar/försöker för barn som kanske vill följas åt. 

    - Jag gick idag in på en gravid app och läste lite och om jag nu är gravid så är jag i gravid vecka 4. Det jag egentligen ville läsa om var olika symtomer som man kan ha så här pass tidigt i en graviditet."De flesta har inga symtom såhär tidigt men en del kan redan nu känna: Illamående, spänningar i brösten och extra känsliga bröstvårtor." Jag inbillar mig säkert men mina bröst är smått ömma och även bröstvårtorna men jag hoppas att det är på riktigt.

  • Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar
  • SecretlyMe

    Fyra dagar efter ägglossning är man inte i v4. Snarare i v3 och inte gravid ännu.

    Först ska ägget fästa, det gör det efter befruktning och det sker kring 5-10 dagar efter ägglossning.

    Det dy

  • SecretlyMe

    Sorry, skickade för tidigt.

    De symtom du känner av kommer av progesteron som är det hormon som ökar och är dominerande efter ägglossning. Det är dominerande även vid en graviditet och går därför inte skilja på gravidsymtom och "efter ägglossning"-symtom. Enda sättet att veta vilket som är vad är att göra gravtest som påvisar hcg i urinen.

    Efter att ägget fäst tar det ytterligare några dagar innan hcg når en mätbar nivå.

  • arh

    Jag är ju medveten om att jag inte är på riktigt gravid ännu men enligt appen som utgår ifrån första dagen från sista mensen (20/10) så är jag i "gravid"vecka 4 (3+4). Men som jag skrev så gick jag ju bara med i appen för att just se om det fanns några symtomer så här tidigt vilket det stod att det fanns men att få kände något.

    Jag har aldrig tidigare haft några symptom vid ägglossning förutom en väldigt liten "mensvärk" samma dag/dagen efter så jag har ändå svårt att tro att att det är det som spökar just nu samtidigt som att jag fortfarande är skeptisk om att det är "gravid"symtomer. Men även om jag är skeptisk så hoppas jag ju att jag är/blir gravid.

    Men det var ju inte det här som denna tråden skulle handla om utan, jag vill veta om det är fler kring min ålder som planerar barn eller väntar barn. :)

  • jjeessiicahh

    Hej! 

    Jag är 20 år gammal (fyller 21 i januari), min sambo är 25. Fick reda på IDAG att jag var gravid och kommer självklart behålla barnet eftersom det var planerat. Sålänge du känner att det är rätt. För mig är det viktigt med fast jobb, boende och ett bra förhållande. Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut, men om du har allt av det ovanstående så borde det inte vara något problem! :D

  • hmg

    Hej! Jag är 21 år och min sambo är 28 och vi har sedan ett par veckor tillbaka slutat med preventivmedel och försöker nu bli gravida. Följs gärna åt!

    Just nu försöker jag egentligen bara hitta min ägglossning med hjälp av ägglossningstester. Använder en ägglossningskalender men den visar fel på mig så nu kör jag med tester.

    Drömmen vore att det kommer en liten bebis innan 2016 är slut. =)

  • arh

    Berättar lite om mig själv :)

    Jag och min sambo har varit tillsammans sedan april -12 och förlovade sedan augusti -14.
    Vi har bott i hop sedan några månader efter att vi vart tillsammans.
    Vi köpte vår första lägenhet en 1,5a -13
    och har nu i år i Juli installerat oss i en alldeles underbar, rymlig 3a på 83kvm. Prat om barn har varit igång sedan ca 1,5 år tillbaka och just därför köpte vi en 3a.

    Jag har jobbat i över ett år nu samtidigt som jag gick mitt sista år i gymnasiet med godkänd gymnasieexamen. Nu går jag på schema med 84%, dock inte på fast då jag inte är undersköterska men chansen att jag inte blir förlängd efter den 31/1 (då mitt kontrakt går ut) är väldigt minimal. Min sambo där emot har fast jobb sedan flera år tillbaka och en stadig bra inkomstlön så vår ekonomi ser relativt bra ut även om jag mot förmodan inte skulle bli förlängd. 

    Jag och min sambo har även vi haft en del krav. Och det var just att vi skulle ha flyttat till något större och jag skulle ha gått ut skolan innan vi ens började försöka och dessa saker är avklarade och vi känner oss mer än redo att börja försöka så vi hoppas verkligen att det blir något nu. :)

  • SecretlyMe
    arh skrev 2015-11-14 21:10:21 följande:

    Jag är ju medveten om att jag inte är på riktigt gravid ännu men enligt appen som utgår ifrån första dagen från sista mensen (20/10) så är jag i "gravid"vecka 4 (3+4). Men som jag skrev så gick jag ju bara med i appen för att just se om det fanns några symtomer så här tidigt vilket det stod att det fanns men att få kände något.

    Jag har aldrig tidigare haft några symptom vid ägglossning förutom en väldigt liten "mensvärk" samma dag/dagen efter så jag har ändå svårt att tro att att det är det som spökar just nu samtidigt som att jag fortfarande är skeptisk om att det är "gravid"symtomer. Men även om jag är skeptisk så hoppas jag ju att jag är/blir gravid.

    Men det var ju inte det här som denna tråden skulle handla om utan, jag vill veta om det är fler kring min ålder som planerar barn eller väntar barn. :)


    Spelar ingen roll om du inte haft det innan :) Allt beror på progesteronet, det är DET som gör det. Att känna så efter ägglossning är bara positivt, det visar på att ägglossning faktiskt skett :)
  • arh

    Och Grattis för plusset och hoppas det går bra!

    Är så ivrig över att också vilja plussa. Jag försöker att inte bli för exalterad då jag är mycket medveten om att det kan vara jag som inbillar mig själv att jag har symtomer. Jag får nog vänta.. har ju några dagar kvar till beräknad mens dock :/ 

    ____________________________________________________________________

    Jag slutade med p-piller för säkert närmre ett år sedan då jag fick såna humörsvägningar, vart så blödig att det påverkade skolsituationen väldigt mycket. Efter det använde vi kondom till och från men närmre studenten och flytten så slutade vi med det helt. Så min ägglossning och mens har varit relativt regelbunden sedan dess, använder någon app och det kan ju skilja en dag + eller - som max för mig. 

    Hoppas att du hittar den :)

  • hmg

    Trevligt att läsa lite om dig ahr.

    Kan berätta lite om mig själv också. Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 2 år och vi båda har velat ha barn länge men har väntat på "rätt tillfälle". Insåg ganska snabbt att rätt tillfälle aldrig egentligen kommer att komma då det alltid finns någon kan vara lite bättre så vi bestämde att det är dags för oss nu. :)

    Vi bor i en tvåa på 61 kvm och vi har bott tillsammans sedan ca 3 veckor efter att vi blev tillsammans, så det gick väldigt snabbt.

    Båda har fasta jobb, han på 75 % och jag på 100 %, så ekonomiskt kommer det inte att vara några problem.

    Våra krav innan vi börjar försöka har varit att vi ska känna oss säkra på att det inte blir några problem ekonomiskt samt att vi har ett boende som också är tillräckligt stort vilket vi har nu. :)

    Jag hoppas att det går snabbt för oss att bli gravida, längtan efter en bebis är så stor och jag har redan börjat kolla på saker som vagnar och liknande haha! =)

  • hmg
    jjeessiicahh skrev 2015-11-14 21:13:08 följande:

    Hej! 

    Jag är 20 år gammal (fyller 21 i januari), min sambo är 25. Fick reda på IDAG att jag var gravid och kommer självklart behålla barnet eftersom det var planerat. Sålänge du känner att det är rätt. För mig är det viktigt med fast jobb, boende och ett bra förhållande. Nu vet jag inte hur din livssituation ser ut, men om du har allt av det ovanstående så borde det inte vara något problem! :D


    Stort grattis till plusset!! Håller med dig om att fast jobb, boende och ett bra förhållande är grunden man vill ha innan man ens börjar försöka. =) Känns skönt att vara i det stadiet i livet där man har det även fast man är så ung.=)

    Hur länge har ni försökt bli gravida? :)
Svar på tråden Planerar barn - Unga föräldrar