• Elefantöra

    frågor om pergotime

    Hej alla pco:are :)

    Jag ska snart få börja med pergotime och skulle gärna vilja höra era historier kring detta.

    Hur lång tid tog det för er att plussa?
    Hur går hels processen till?
    Blir hela ens vardag schemalagd och glöden försvinner?

    Väldigt tacksam för svar :)

  • Svar på tråden frågor om pergotime
  • TheKitten

    Ja allas historia är väl olika men min är såhär;
    Började min första Pergotime-kur i slutet av januari 2015 efter att ha fått min PCOS diagnos i början av december.
    Käkade 2 Pergotime-kurer men en biverkning som man kan få är att slemhinnan i livmodern blir för tunn vilket den blev på mig.
    Fick då börja med Letrozol istället. Tog ca 6 kurer (minns inte riktigt) men Letrozol triggade igång mycket migrän hos mig vilket var sjukt jobbigt! Sen hittade vi inte rätt dos så läkaren tyckte att vi testar sprutor istället.
    Med sprutor fick vi rätt dos direkt och jag och min kille fick försöka men tyvärr blev det inget. Ska tillägga att vi fick försöka 2ggr med Letrozol men fick då ta ägglossningsspruta.
    Så hittills har vi bara fått försöka 3ggr.
    Ska börja med sprutor igen i februari och får hoppas att det snart tar sig :)
    Ens vardag påverkas inte så mycket man tar ju bara tabletterna/sprutorna ett visst antal dagar och sen ska man på några besök men annars är allt som vanligt förutom äl-veckan kanske då man ska "planera in" sexet ;P
    Och sen det jobbiga att komma ihåg kondom när man måste ha skyddat sex. :P
    Jag går hos kurator ca varannan månad för att få prata av mig med jobbiga tankar man kan få. Man försöker och försöker men ingenting händer.
    Men nu efter ett år har jag kommit över det lite kommer väl bli shockad när det väl händer :P
    Viktiga är att inte lägga så mycket press på en själv. Att försöka tänka "händer det så händer det", att inte fixera vid att man så gärna vill ha barn.
    Men som jag sa i början, allas resa är olika, tar olika tid.
    Men hoppas det går bra för dig!

  • Novembersmile

    med sonen åt jag först en enkel pergotimekur, den gav inget resultat. Månaden efter fick jag dubbeldos och då blev jag gravid. 

    nu försöker vi med 2:an och det går sämre. startade verkstaden i juni och lyckades bli gravid i september, då med trippeldos, men fick missfall i v 6. 

    för oss har det funkat bra med planeringen, har kört på vårannandag i närheten av ägglossning. men jag har inte ägglossat varje kur heller. 


    Son född aug-13
Svar på tråden frågor om pergotime