• Anonym (Ts)

    interimistiska beslut

    Hej,
    Undrar om det finns någon som vet hur lång tid det tar att få reda på besluten som tingsrätten fattar.

    Skickade in om ett interimistiskt beslut om att få boendet till barnen hos mig. (Vi är redan uppe i tr om detta) det har dock framkommit nya saker som gör att det bästa skulle vara att barnen bor hos mig nu på en gång, helst för flera år sedan :( Så när kan jag vänta mig beslut om detta? Min advokat svarar inte på varken telefon eller mail och jag blir tokig på att bara gå hemma och vänta.

  • Svar på tråden interimistiska beslut
  • Kjell2

    Så fort beslutet blir klart är det tillgängligt och du kan få reda på det.

    Ett interremistiskt beslut kan ta från ett par dagar till några veckor från yrkandet inkomm. Normalt ett par veckor, båda parter ska höras och sen behövs en förhandling.

  • Anonym (Ts)

    Ok, även om det finns omständigheter som gör att ett beslut bör fattas omgående?

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-16 17:21:06 följande:

    Ok, även om det finns omständigheter som gör att ett beslut bör fattas omgående?


    Ring tr. I extrema fall kan beslut fattas på handlingarna men annars får ni vänta på den muntliga förberedelsen. Ni borde ju fått tid för den.
  • Anonym (yber)

    Vad skulle socialtjänsten tycka om omständigheterna om de visste?

    Kan socialtjänsten "omhänderta" barn och placera hos den andra föräldern?

  • Anonym (Sara)
    missfia99 skrev 2015-11-16 17:35:33 följande:

    Vad är det för extraordinära omständigheter det rör sig om?


    De enda fall jag kan komma på är om den ene föräldern befinner sig mitt i ett pågående missbruk, sitter häktad, i fängelse etc. samt vad någon ovan skrev. Då har vårdnad kunnat flyttas över interimistiskt för att den andre föräldern ska ha möjlighet att utöva den
  • Anonym (Ts)

    Allt är sekretessbelagt så jag är sjukt rädd att någon ska känna igen det jag skriver.

    Men socialtjänsten är också inkopplad ja. Men då tänker jag ringa tr om jag inte får tag på min advokat imorgon heller.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-16 18:34:26 följande:

    De enda fall jag kan komma på är om den ene föräldern befinner sig mitt i ett pågående missbruk, sitter häktad, i fängelse etc. samt vad någon ovan skrev. Då har vårdnad kunnat flyttas över interimistiskt för att den andre föräldern ska ha möjlighet att utöva den


    Ok, jag har inte lämnat in om vårdnad. Endast boendet då barnen behöver komma därifrån snarast
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2015-11-16 17:21:06 följande:

    Ok, även om det finns omständigheter som gör att ett beslut bör fattas omgående?


    I så fall är det inte ett ärende för tingsrätten utan för socialtjänsten.
  • Anonym (Sara)
    Kjell2 skrev 2015-11-16 18:51:06 följande:

    I så fall är det inte ett ärende för tingsrätten utan för socialtjänsten.


    Exakt. Men då blir sannolikt barnen placerade i jourhem.
Svar på tråden interimistiska beslut