Inlägg från: Abnegation |Visa alla inlägg
  • Abnegation

    Uthyrning av bostad som egenföretagare

    Hej! Jag har en enskild firma och har fått ett erbjudande om att hyra ut ett småhus under flera år för 9.000:-/månaden. Jag vill sköta allt lagligt. Huset är värt runt 600.000:- och min tanke är att jag ska köpa det på firman och fakturera hyran därifrån.

    Jag ska enligt avtalet fakturera varje kvartal för driftskostnaderna och därför räknar jag med att gå samtliga 9.000:- i vinst varje månad. Får jag dra av för driftskostnader, ränta och amortering till banken, eller hur går detta till?

    //Magnus

  • Svar på tråden Uthyrning av bostad som egenföretagare
  • Abnegation

    Har fått reda på att jag får 9000:-/månaden och dessutom har lov till att fakturera driftskostnaderna. Så du menar att man istället ska lägga på 2000 på hyran och sen själv betala driftkostnaderna?

  • Abnegation

    Jag ska köpa ett hus och får 9000:-/mån för att hyra ut det.

    Ränta på bolånet: 1000kr

    Amortering: 3000kr

    Driftskostnad: 2500kr

    Får man dra av allt det där innan man skattar för vinsten. Det är min fråga.

  • Abnegation

    Tack för alla svar. Precis som "ensam1" skrev, upptäckte jag att uthyrning av bostäder är momsfritt. Nu blir det så här att jag kommer köpa bostaden och sen kommer hyresgästen själv stå för driftskostnaderna, alltså inte mig som mellanhand.

    Min situation:

    Bolån: 500.000

    Amorterar: 12.000/år

    Räntekostnader på bolånet: 10.000/år

    Fakturerar hyra: 108.000/år

    Då får jag enligt Skatteverket göra ett schablonavdrag på 40.000 och sen dra av 20% av hela hyresintäkten. Med andra ord har jag 46.400 jag är beskattningsskyldig på. Alltså ungefär 14.000 kr/år i skatt. Så du menar alltså att jag på dessa 46.400 även får dra av 10.000 för mina ränteutgifter?

Svar på tråden Uthyrning av bostad som egenföretagare