• nesistas

    babycrib eller babybay, erfarenheter?

    Hej!

    Jag är gravid med andra barnet och funderar på om vi ska investera i en sk babybay eller babycrib till bebis. När vi fick första barnet sov bebisen i vår stora säng mellan oss i ett sk babynest första 2-3 månaderna, därefter flyttades bebis över till egen vanlig spjälsäng. Nu när det är det dags för bebis nr 2 är det betydligt trängre i den stora sängen, vi två och en i princip varje natt nattvandrande mörkrädd sjuåring som vill ligga i mitten av sängen. Därtill två tjocka katter som gladeligen sover nere vid fötterna. M a o rätt fullt och inte så säkert för en liten nyföding. Upptäckte babybay på nätet och tycker tanken verkar smart, bebis ligger nära på natten (både för trygghet och amning) men ändå säkert i en egen säng bredvid mig. Men hur fungerar sängarna i praktiken, är de bra? Står de ordenligt fast intill stora sängen eller risk att de åker isär? Vill bebis sova i en sådan säng?

    Ni som har ett eller flera barn tidigare som gärna sover i mamma och pappas säng på nätterna, hur gjorde ni när nyfödda bebis kom? Skulle bli superglad för era tips och erfarenheter här! NalleGravidBaby

  • Svar på tråden babycrib eller babybay, erfarenheter?
  • Lillflickan

    Vi hade typ en sån men hemmatillverkad. Fungerade bra. Men en annan ide är att ta bort en sida på en spjälsäng och anpassa höjden på den (vår var enkel att fixa ny höjd på, bara borra fyra nya hål). Sen surra fast den i sängen så den inte kan glida. Håller längre än en liten säng.

  • Kattflickan

    Vi har en babybay som jag köpte på blocket inför första barnet. Fungerade superbra med första barnet. Jag hade svårt att sova med barnet i sängen då jag var rädd att rulla över henne. Med sidosängen kunde jag ändå ligga riktigt nära henne, ibland med handen på magen. Särskilt bra var det på natten vid amningen då jag enkelt lyfte henne till mig och sen tillbaka till sängen när hon ammat och somnat om.

    Sängen sitter jättestadigt och vi har ändå en ovanlig sängstomme,, en malm med en tjock kant runtom.

    Men, jag har en son som snart är fyra månader och med honom har sängen inte fungerat alls. Dels har han velat sova på mig och dels så förflyttar han sig ur sängen. Vet inte hur han gör men plötsligt har han tagit sig ur sängen och vi ligger ansikte mot ansikte. Han har precis börjat vända sig så igår när jag la ner honom i sängen sovandes så dröjde det bara några minuter innan han rullat in i vår säng. Dottern sov i sängen tills hon var sex månader.

    Jag köpte förresten en ny madrass också, det finns att köpa separat.

  • nesistas
    Lillflickan skrev 2015-11-17 22:46:07 följande:

    Vi hade typ en sån men hemmatillverkad. Fungerade bra. Men en annan ide är att ta bort en sida på en spjälsäng och anpassa höjden på den (vår var enkel att fixa ny höjd på, bara borra fyra nya hål). Sen surra fast den i sängen så den inte kan glida. Håller längre än en liten säng.


    Kattflickan skrev 2015-11-18 09:38:45 följande:

    Vi har en babybay som jag köpte på blocket inför första barnet. Fungerade superbra med första barnet. Jag hade svårt att sova med barnet i sängen då jag var rädd att rulla över henne. Med sidosängen kunde jag ändå ligga riktigt nära henne, ibland med handen på magen. Särskilt bra var det på natten vid amningen då jag enkelt lyfte henne till mig och sen tillbaka till sängen när hon ammat och somnat om.

    Sängen sitter jättestadigt och vi har ändå en ovanlig sängstomme,, en malm med en tjock kant runtom.

    Men, jag har en son som snart är fyra månader och med honom har sängen inte fungerat alls. Dels har han velat sova på mig och dels så förflyttar han sig ur sängen. Vet inte hur han gör men plötsligt har han tagit sig ur sängen och vi ligger ansikte mot ansikte. Han har precis börjat vända sig så igår när jag la ner honom i sängen sovandes så dröjde det bara några minuter innan han rullat in i vår säng. Dottern sov i sängen tills hon var sex månader.

    Jag köpte förresten en ny madrass också, det finns att köpa separat.


    Jättetack för era svar Lillflickan och Kattflickan! Glad

  • Alexi

    Vi hade babybay med andra barnet och det var toppen. Den stod mellan min säng och väggen och stod därmed fast och stabilt. Jag kunde amma sonen i den (dvs jag låg med överkroppen in i den och ammade och sen när han somnat om så gled jag bakat och la mig i min säng. Tack vare det här var det ju oerhört smidigt att nattamma, jag behövde aldrig ens sätta mig upp.

Svar på tråden babycrib eller babybay, erfarenheter?