• Anonym (/S)

    Vill höra era erfarenheter, abort v.7

    Hej!
    Jag blev gravid på tok fel tidpunkt i livet! Kommer göra en medicinsk abort i vecka 7...
    Jag vill gärna veta hur detta har gått till för er som gjort detta, måste man ta de sista pillrerna på morgonen eller går det bra på eftermiddagen med? Ser man fostret när de kommer ut? :(

    /Orolig

  • Svar på tråden Vill höra era erfarenheter, abort v.7
  • Linutis

    Hej! Det va 3 år sen jag gjorde abort. Va i vecka 9. Ganska länge tycket jag. Minns inte så solklart allt men kan försöka....Antingen får man välja o ligga hemma eller på sjukhus, men är det din första gång föredrar jag att du är på sjukhuset. Jag fick komma in kl 8 på morgonen. Fick ett eget rum. Fick 1 tablett tror jag, sen Alvedon. Väntade o väntade o tillslut fick jag son en vanlig mensvärk. Jag minns ej så mkt va så i deprission då :-/ stannade där till kl 16, de är så snälla o kommer in ofta o verkligen pysslar om en. Jag gick upp på toaletten hela tiden för det är som en riklig mens typ. Man får mega stora bindor där sen när man kommer hem får man givetvis köpa egna. Men hur som helst, jag såg något i trosskyddet. Det va som en klump? Konstig klump? Antar det va de :-/ det är jätte olika för person till person. Du kanske inte alls ser de, du kanske inte alls får värk eller smärtor. En del av mina vänner har haft otroligt kraftiga smärtor när de gjorde abort men jag hade aldrig de. Va gravid två ggr. Va det senast i december förra året. Med samma svin till kille. O då va jag hemma. Inte alls ont för mig. Då kanske jag va i vecka 7 som du nu, minns så oklart! Det kommer gå jätte bra! Jag blödde cirka 2 veckor båda ggr. Skaffa skydd :) det är tufft det är de ???? kommer gå toppen :)

  • Anonym (/S)

    Okej, tack för ditt svar! Det dumma är att jag använder Natural cyckles... trodde det skulle vara säkert efter allt jag läst :(

  • Linutis

    Det kommer gå jätte bra vännen!! P-piller spiral o allt är fantastiskt inte 10000% skyddande. Min syster fick en son o hade spiral

    Allt sånt här händer! Är det så att du mår dåligt efter aborten o vill prata med någon så erbjuder sjuksköterskan /or en slags kurator. Jag tror alla sjukhus är likadana med allt det här. Jag bor på Gotland nämligen. Kan ej säga hur de går uppe i sverige liksom. Men håll ut du klart de! ????????????

  • Anonym (/S)

    Ni som gjort abort på medicinsk väg, när måste man ta de sista pillerna som gör att det stöts ut ? Kan man ta det på eftermiddagen ?

  • Karmenova

    Du kan ta dem när som helst. Anledningen till att man ska ta dem på morgonen är att kvinnokliniken oftast bara är bemannad kontorstid, så då hinner aborten avklaras innan de stänger, ifall du behöver ringa pch fråga nåt.

    Jag gjorde en i vecka 8 i somras. För mig gick det hur enkelt som helst. Tog värkstillande (vanliga, inte morfin) i förebyggande syfte samtidigt som abortpillren. Efter nån timme satte det igång. Kändes inte värre än mensvärk. Det kom lite klumpar, men absolut inget som skulle kunna uppfattas som ett foster. Ett foster i vecka 7 är ju bara en liten cellklump mindre än en ärta, du skulle inte kunna skilja det från alla slemhinnor och allt levrat blod som också kommer. För mig avtog blödningarna till mindre än vanlig mens efter bara några timmar, sen småblödde jag i nån vecka efteråt.

  • Anonym (/S)

    Åh tack för svaret! Det känns lite tryggare nu, man borde inte googla ibland... Lätt att man skrämmer upp sig. Skönt att man inte behöver ta den andra pilleromgången på morgonen, eftersom jag är själv under dagen och det skulle man inte vara läste jag..Men på eftermiddagen kommer killen hem och kan vara stöd

Svar på tråden Vill höra era erfarenheter, abort v.7