• Seemlan

    Byte av barnmorska

    Hej!

    Jag måste bara tipsa alla därute om något jag aldrig trodde jag skulle göra.. Nämligen att byta barnmorska.

    Varken jag eller min sambo har varit helt nöjda med vår barnmorska men har resonerat att "hon duger", att det vara är en kort period samt att alla barnmorskor är väl ganska lika så det spelar ingen roll. Men så efter att ha känt motstånd vid minsta lilla grej så bestämde jag mig igår att det fick vara nog.

    Vi behövde byta både vc och bm och det kändes lite krångligt men vi hade inget val kände vi. Så jag kollade runt lite bland vänner och fick tips om en bm. Ringde henne och även den vc som hennes barnmorskemottagning tillhör så redan samma dag åkte jag ner till vc och fyllde i papper för att lista om mig samt bokade en tid med bm. Fick en tid redan idag då hon just fått en ombokning.

    Och alltså HERREGUD!! Hon är verkligen fantastisk! Hela min graviditet känns som pånyttfödd och jag känner mig såå lycklig

    Tyvärr kunde inte min sambo följa med idag men jag är övertygad om att han kommer älska henne också.

    Hon t.o.m frågade mig om vi skulle lyssna på hjärtljuden, vilket vi gjorde och wow! Häftig känsla!

    Hon tog verkligen mina problem och min oro på allvar och bara det gör att jag mår mycket bättre.

    Så, det jag vill säga till alla därute är att om du inte känner dig helt 100% nöjd med din bm - BYT!

    Hon ska vara ett av dina största stöd, en vän.

    Är det någon mer där ute som bytt eller tänkt tanken att byta?

    Lycka till!

  • Svar på tråden Byte av barnmorska
  • Cyanea

    Den tanken tänker jag i stort sett varje gång jag är hos BM... Det är inget fel med henne, vi bara inte klickar. Hade en vikarie idag som var underbar, önskar att jag kunde byta till henne, men det går inte ;) 


    Haken är dock att jag är i v. 30... Det känns för sent att byta :( 

    I vilken vecka är du i? 

  • mcflurry

    Jag har tänkt mänga gånger att jag vill byta min bm till en annan... Hon jag har är verkligen speciell..har tom googlat å hittat folk som skrivit på fl att de haft henne å inte vart nöjda..

    Jag vet att det jobbar en annan på samma BVC som e såå söt å som jag önskar ha hellre.. Men kan inte med att byta.. Skulle vara jobbigt om man gick dit å då stöter på sin gamla bm.. Så jag får helt enkelt stå ut tänker jag...

  • viseversa

    Har haft 4 olika bm under mina fyra graviditeter och har haft sån enorm tur med alla 4. Underbara kvinnor allihopa och vi har skrattat mycket tillsammans. Men har insett att vissa får bm som inte borde ha det som yrke.

  • Seemlan
    Cyanea skrev 2015-11-19 19:37:53 följande:

    Den tanken tänker jag i stort sett varje gång jag är hos BM... Det är inget fel med henne, vi bara inte klickar. Hade en vikarie idag som var underbar, önskar att jag kunde byta till henne, men det går inte ;) 

    Haken är dock att jag är i v. 30... Det känns för sent att byta :( 

    I vilken vecka är du i? 


    Jag är "bara" i vecka 14, men är så glad att jag vågade ta steget!

    Varför kan du inte byta till vikarien?

    Det är tydligen ganska vanligt att byta och barnmorskorna förstår att man behöver ha någon som man klickar med så om du känner så så tycker jag du ska prata med vikarien och se om det finns möjlighet att byta till henne
  • Seemlan
    mcflurry skrev 2015-11-19 19:38:06 följande:

    Jag har tänkt mänga gånger att jag vill byta min bm till en annan... Hon jag har är verkligen speciell..har tom googlat å hittat folk som skrivit på fl att de haft henne å inte vart nöjda..

    Jag vet att det jobbar en annan på samma BVC som e såå söt å som jag önskar ha hellre.. Men kan inte med att byta.. Skulle vara jobbigt om man gick dit å då stöter på sin gamla bm.. Så jag får helt enkelt stå ut tänker jag...


    Jag förstår dig! Precis så tänkte jag! Därför kändes det lättare nu när jag kunde byta till en annan BVC för då behöver jag inte ha nån kontakt alls med min gamla bm. Men som jag skrev till Cinea så är det tydligen ganska vanligt att man byter bm om man inte klickar för de förstår att det här är en viktig tid i livet och det ska kännas bra

    Jag hejar på dig! Du kommer må så bra!
  • Cyanea
    Seemlan skrev 2015-11-19 20:44:48 följande:
    Jag är "bara" i vecka 14, men är så glad att jag vågade ta steget!

    Varför kan du inte byta till vikarien?

    Det är tydligen ganska vanligt att byta och barnmorskorna förstår att man behöver ha någon som man klickar med så om du känner så så tycker jag du ska prata med vikarien och se om det finns möjlighet att byta till henne
    Det ska du verkligen ha cred för att du gjorde, jag hade god lust redan då men "ville ge henne en ärlig chans". Inte så smart, direkt, för veckorna tickar på ;) 

    Vikarien hoppar runt på alla olika MVC i stan, så hon har inga fasta patienter ;) Jag frågade nämligen...! 

    Efter att ha läst ditt inlägg och fått lite pepp ska jag åtminstone ta upp det med maken. Är han med på tåget kanske vi provar någon ny :) Så stort tack för att du ger mig en spark i röven ;)
  • Seemlan
    Cyanea skrev 2015-11-19 21:31:57 följande:

    Det ska du verkligen ha cred för att du gjorde, jag hade god lust redan då men "ville ge henne en ärlig chans". Inte så smart, direkt, för veckorna tickar på ;) 

    Vikarien hoppar runt på alla olika MVC i stan, så hon har inga fasta patienter ;) Jag frågade nämligen...! 

    Efter att ha läst ditt inlägg och fått lite pepp ska jag åtminstone ta upp det med maken. Är han med på tåget kanske vi provar någon ny :) Så stort tack för att du ger mig en spark i röven ;)


    Det var precis sådär med "ärlig chans" som jag/vi också kände, men då jag redan nu fått svåra problem med foglossning och/eller ishias och de inte ens ville träffa mig för en bedömning utan gav rådet "ta en alvedon och gå till jobbet" så kände jag att det fick vara nog. Och då har jag inte ens fått berätta om min panikångest (som jag haft i ca 8 år och som blivit påtaglig nu under grav) samt förlossningsrädsla, de har liksom inte ens gett mig utrymme för att prata om hur jag mår psykiskt. Är inte det konstigt egentligen med tanke på att jag är gravid och dessutom grät mig igenom hela inskrivningssamtalet (så illa så jag fick lägga mig ner pga yrsel)?

    Jaja, det här kanske var to much info men tycker bara bm har varit så kall..

    Inatt sov jag nästan en hela natten för första gången under hela grav! Tror hela jag (och bebisen) har fått ett inre lugn efter gårdagen

    Vad kul att du känner pepp från mig, jag hoppas verkligen för din skull att du får träffa någon som du klickar bättre med och kan känna dig "kompis" med.

    Vad synd att vikarien inte finns tillgänglig. Men det finns säkert någon annan som är minst lika gullig

    Lycka till och skriv gärna hur det går
  • Cyanea
    Seemlan skrev 2015-11-20 08:26:39 följande:
    Det var precis sådär med "ärlig chans" som jag/vi också kände, men då jag redan nu fått svåra problem med foglossning och/eller ishias och de inte ens ville träffa mig för en bedömning utan gav rådet "ta en alvedon och gå till jobbet" så kände jag att det fick vara nog. Och då har jag inte ens fått berätta om min panikångest (som jag haft i ca 8 år och som blivit påtaglig nu under grav) samt förlossningsrädsla, de har liksom inte ens gett mig utrymme för att prata om hur jag mår psykiskt. Är inte det konstigt egentligen med tanke på att jag är gravid och dessutom grät mig igenom hela inskrivningssamtalet (så illa så jag fick lägga mig ner pga yrsel)?

    Jaja, det här kanske var to much info men tycker bara bm har varit så kall..

    Inatt sov jag nästan en hela natten för första gången under hela grav! Tror hela jag (och bebisen) har fått ett inre lugn efter gårdagen

    Vad kul att du känner pepp från mig, jag hoppas verkligen för din skull att du får träffa någon som du klickar bättre med och kan känna dig "kompis" med.

    Vad synd att vikarien inte finns tillgänglig. Men det finns säkert någon annan som är minst lika gullig

    Lycka till och skriv gärna hur det går
    Jo, det låter jättemärkligt att hon inte grävde i det. Hon borde ha lyssnat och eventuellt ha erbjudit hjälp från MVC's psykolog, kan jag tycka. Superbra att ha någon insatt att prata med, tycker jag (går själv till deras psykolog). Så jag instämmer - din BM låter kall. 

    Jag uppdaterar när något händer :) Och tack!
  • Blomsterbitch

    Hej! läst lite av era inlägg. Ni skriver inte var ni bor eller vilken barnmorska. Jag bor i malmö och skulle behöva lite hjälp och tips på en bra barnmorska här i malmö, om ni vet någon? =)

  • Anonym (.)

    Jag kände motstånd redan i början mot min BM, kändes inte bra. Frågade om jag kunde få en annan men fick svaret att hon var den enda tillgängliga för mig (?) O att jag ska ge de en chans. Visst, hon va helt ok men hon tog mig inte på allvar. När jag frågade saker eller berättade hur jag mådde kunde hon fnysa eller säga "stackars dig då".

    I vecka 34 var hon dock sjuk o jag fick en vikarie som uppmärksamma exempelvis mitt halvkassa blodvärden o jag fick äntligen hjälp. Efter det ringde min BM o talade om för mig att hon inte hade tid för mig längre o att hon är sjukskriven o att det inte fanns någon annan bm som kunde träffa mig längre (trodde inte dom kunde göra så..) så i vecka 37 skrev jag in mig på en ny vc och träffar en jätteduktig barnmorska som jag trivs med!

    Önskar dock att jag verkligen stod på mig i början så jag fick en annan o inte väntade så länge. Så alla ni som inte trivs - stå på er o byt.

  • Seemlan
    Cyanea skrev 2015-11-20 11:47:17 följande:

    Jo, det låter jättemärkligt att hon inte grävde i det. Hon borde ha lyssnat och eventuellt ha erbjudit hjälp från MVC's psykolog, kan jag tycka. Superbra att ha någon insatt att prata med, tycker jag (går själv till deras psykolog). Så jag instämmer - din BM låter kall. 

    Jag uppdaterar när något händer :) Och tack!


    Eller hur! Förra tisdagen fick jag träffa min nya läkare och hon sjukskrev mig tom 17 januari samt remitterade mig direkt till psykolog samt fick tid redan dagen efter till sjukgymnast (egentlig väntetid ca 1-2 mån).. Jämför det med min förra läkare som sa ordagrant "ta två alvedon och gå till jobbet".

    Känns så sjuukt bra att vi bytt vc, läkare och bm.

    Hela min graviditet känns som sagt annorlunda

    Hur tänker ni där hemma?
  • Seemlan
    Anonym (.) skrev 2015-12-02 02:34:34 följande:

    Jag kände motstånd redan i början mot min BM, kändes inte bra. Frågade om jag kunde få en annan men fick svaret att hon var den enda tillgängliga för mig (?) O att jag ska ge de en chans. Visst, hon va helt ok men hon tog mig inte på allvar. När jag frågade saker eller berättade hur jag mådde kunde hon fnysa eller säga "stackars dig då".

    I vecka 34 var hon dock sjuk o jag fick en vikarie som uppmärksamma exempelvis mitt halvkassa blodvärden o jag fick äntligen hjälp. Efter det ringde min BM o talade om för mig att hon inte hade tid för mig längre o att hon är sjukskriven o att det inte fanns någon annan bm som kunde träffa mig längre (trodde inte dom kunde göra så..) så i vecka 37 skrev jag in mig på en ny vc och träffar en jätteduktig barnmorska som jag trivs med!

    Önskar dock att jag verkligen stod på mig i början så jag fick en annan o inte väntade så länge. Så alla ni som inte trivs - stå på er o byt.


    Men herregud! Det låter ju som ett dumt skämt!

    Stackars dig som blivit så dåligt bemött, låter ju jättekonstigt.

    Skönt att du fått en ny bm till slut iallafall

    Lycka till med allt!
  • Blgebo

    Jag har bytt vid två tillfällen. Vid min första, och min femte graviditet. Första gången pga. att varje gång jag ställde en fråga, så tittade hon bara på mig och vägrade svara. Och det var inga konstiga frågor... Och hon hade en massa förutfattade åsikter om unga mammor. Bytte, och det blev kanonbra. 
    Bytte den här gången med, för att barnmorskan, som jag känner privat, visade sig vara oerhört stressande, krävde att får göra allt på sitt vis, och ville köra igenom besöket så fort som möjligt. Så jag ringde och bytte, och det blev jättebra. Helt annorlunda. Med den första hade jag ett blodtryck på 155/95, och nu 120/75 med den nya (dvs. som jag brukar ha, har inte högt annars). Kändes hemskt att byta först, med tanke på att jag känner henne, men nu känns det bara bra.  

Svar på tråden Byte av barnmorska