• Anonym (Bonus­jul)
    Äldre 23 Nov 21:43
    10739 visningar
    72 svar
    72
    10739

    Fira jul trots att bonus inte är hemma?

    Måste få rådfråga.
    Jag och min man har fyra barn, två hade han med sig in i förhållandet, jag hade en och nu har vi en gemensam. Våra tidigare barn är alla över 10 år o vår minsta 1 år.
    Lång historia: min man o hans ex har tidigare delat jularna, halva dagen var. Jag o mitt ex har delat som det har passat just den julen. Till saken hör att våra ex bor båda ganska långt bort åt varsitt håll, vilket har gjort att vi tidigare har spenderat stora delar av jul i bilen.
    Förra året föddes bebis i december o med en nyfödd vägrade jag sitta så länge i bilen, jag ville att alla barn skulle vara hos oss hela julen men min mans ex motsatte sig detta. Helt ok o jag bad min man lösa d på bästa sätt, vilket inte blev alls bra. Barnen kom inte på utsatt tid, mamman svarade inte o barnen missade både mat o Kalle hos farmor.
    Detta året sa jag till min man att jag vägrar köra på julafton med den lille, o att vi här med kanske ska försöka dela julen "varsin" dag.
    Kontentan blev nu att mannens barn kommer att vara hos sin mamma på julafton o mitt tidigare barn hos sin pappa (nästa år tvärtom). Vi hämtar dom på juldagen o firar hos min mamma o sen ville farmor att vi skulle komma förbi o hämta barnens paket.
    So far....
    Varje år firar vi hos farmor o farfar, stort släktfirande!
    Men nu tycker inte min man att vi ska åka dit på julafton, han tycker att det blir orättvist om vår lille får fira "riktig" jul där, men inte hans barn. Så han tycker vi ska sitta hemma.

    Jag fattar ingenting! Är d så hemskt att fira kul med vår lille? Nu fattar han ju inget i år, så jag ska kanske ge mig?
    Första året med gemensamt barn så detta har vi liksom inte pratat om innan.
    Snälla hjälp mig att bolla tankar!! Vad är "rätt", "fel"?

  • Svar på tråden Fira jul trots att bonus inte är hemma?
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 23 Nov 21:48
    #1
    +1

    Din man är en idiot.

  • Anonym (rättv­is)
    Äldre 23 Nov 21:49
    #2

    Dom firar väl "rikgit" jul med sin andra halva familj. Så om ni inte skulle fira med lillen skulle det vara orättvist mot honom. Sen firar ni en annan dag med alla 4.

    Våra icke gemensamma barn firar alltid 1 - 2 dagar med sin pappas släkt och 2 -3 dagar med min och sambons släkt. Inte några halva dagar!

  • Äldre 23 Nov 21:49
    #3

    Jag tycker ni ska åka. Inte minst för farmor och farfars skull.

  • Äldre 23 Nov 21:51
    #4

    Ska hans andra barn inte fira en riktig jul?

  • Anonym (Bonus­jul) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 21:53
    #5
    Anonym (rättvis) skrev 2015-11-23 21:49:32 följande:

    Dom firar väl "rikgit" jul med sin andra halva familj. Så om ni inte skulle fira med lillen skulle det vara orättvist mot honom. Sen firar ni en annan dag med alla 4.

    Våra icke gemensamma barn firar alltid 1 - 2 dagar med sin pappas släkt och 2 -3 dagar med min och sambons släkt. Inte några halva dagar!


    Nä, halva dagar har bara känts stressigt, både för oss o för barnen..

    Men tydligen är det bara min mans behov det handlar om?
  • Anonym (Bonus­jul) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 21:54
    #6
    Ms H skrev 2015-11-23 21:51:24 följande:

    Ska hans andra barn inte fira en riktig jul?


    Såklart! :)

    Men som jag skrev innan så tycker nog inte min man att d är riktig jul utan hans stora barn. O SJÄLVKLART vill jag helst oxå fira med alla barn varje jul men nu funkar inte det, o då fattar jag inte varför vår lille ska "stå tillbaka".
  • Anonym (.)
    Äldre 23 Nov 21:57
    #7

    Det klart ni ska fira jul ändå!! Hur blir det när erat gemensamma blir äldre? Ska han inte få fira jul bara för att syskonen inte är där? Det är ju orättvist mot erat barn i sådana fall! Varför ska han straffas bara för att han inte har samma föräldrar som era andra barn? Det kan du säga till din man! 

  • Anonym (Fira!­)
    Äldre 23 Nov 21:58
    #8

    Din man är ute och cyklar.
    Klart att ni ska fira.

  • Äldre 23 Nov 21:59
    #9
    Anonym (Bonusjul) skrev 2015-11-23 21:54:56 följande:

    Såklart! :)

    Men som jag skrev innan så tycker nog inte min man att d är riktig jul utan hans stora barn. O SJÄLVKLART vill jag helst oxå fira med alla barn varje jul men nu funkar inte det, o då fattar jag inte varför vår lille ska "stå tillbaka".


    Känner du farmorn och farfarn väl? Har ni fin kontakt sinsemellan, eller endast genom din man?

    Om ni har en fin kontakt, så tycker jag att du ska "make a point" och åka till farmor och farfar med bebisen och fira jul där - med eller utan surgubben.

    DU vill fira jul, du vill att er BEBIS ska få fira jul, FARMOR och FARFAR vill säkert att ni kommer. Så ni är "alla mot en", ni vinner. Klart slut och god jul!
  • Anonym (Bonus­jul) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 21:59
    #10
    Anonym (.) skrev 2015-11-23 21:57:59 följande:

    Det klart ni ska fira jul ändå!! Hur blir det när erat gemensamma blir äldre? Ska han inte få fira jul bara för att syskonen inte är där? Det är ju orättvist mot erat barn i sådana fall! Varför ska han straffas bara för att han inte har samma föräldrar som era andra barn? Det kan du säga till din man! 


    Har sagt d, men min man anser att vår lille får ju fira jul ändå, en extra gång hos mormor o en extra hos farmor..
Svar på tråden Fira jul trots att bonus inte är hemma?