• kurreee

    ingen löneutbetalning, är det ok?

    Hej!
    Jag jobbar som personlig assistent och vi har bytt företag för en månad sen ( har kvar samma brukare ). Och min brukare har idag fått ett brev från den gamla chefen om att försäkringskassan inte har fått in tidsredovisningen för oktober månad och att han vägrar betala ut lönerna innan det är gjort.
    Så jag undrar varför ska vi anställda straffas för någonting som vi inte kan styra alls?
    Och varför skickar man det brevet två dagar innan löning?

  • Svar på tråden ingen löneutbetalning, är det ok?
  • zemer

    Vem ska skicka in tidredovisningen? På min arbetsplats skickar en person in alla tider till arbetsgivaren (jag får.även godkänna att tiderna stämmer) sen skickar arbetsgivaren vidare redovisning till.försäkringskassan.

    Klart det blir jobbigt för chefen.om.det inte kommer in till försäkringskassan då får han ju inga pengar, men är det han som inte skickat in det så får han ju skylla sig själv. Så vem har inte skickat tiderna?

  • kurreee
    zemer skrev 2015-11-23 23:27:48 följande:

    Vem ska skicka in tidredovisningen? På min arbetsplats skickar en person in alla tider till arbetsgivaren (jag får.även godkänna att tiderna stämmer) sen skickar arbetsgivaren vidare redovisning till.försäkringskassan.

    Klart det blir jobbigt för chefen.om.det inte kommer in till försäkringskassan då får han ju inga pengar, men är det han som inte skickat in det så får han ju skylla sig själv. Så vem har inte skickat tiderna?


    Personalen godkänner tidsredovisningen efter sista arbetspasset varje månad ( det är gjort av alla )
    Sedan ska brukaren och chefen godkänna och det ska automatiskt skickas till försäkringskassan från vårat schemasystem så det är antingen brukaren eller chefen själv som inte har gjort.
    Men om det nu är brukaren varför har inte chefen påmint honom tidigare än idag?
    Det är ju inte brukaren som blir straffad i det här.. Det är ju all personal och man blir ju inte sugen på att gå till jobbet.
  • Ellie

    Men om nu brukaren godkänner detta så kan det ju skickas imorgon och därefter kan lönerna betalas ut som planerat.

  • kurreee
    Ellie skrev 2015-11-23 23:56:33 följande:

    Men om nu brukaren godkänner detta så kan det ju skickas imorgon och därefter kan lönerna betalas ut som planerat.


    Ja det kunde gått om inte chefen hade tagit bort oss ur schemasystemet eftersom att han inte är våran chef längre.
    Och det måste alltså skickas in på papper.
Svar på tråden ingen löneutbetalning, är det ok?