• Anonym (Rädd!)

    Titta hit och hjälp mig!

    Hej!

    Jag är gravid i veckat 10 nu.

    Jag vill ha barnet för att jag är helt enkelt emot abort och tycker att detta är ett liv som har rätt att leva lika mycket som alla andra på jorden fick den rätten.

    Till problemet.

    Jag kommer från en sträng familj som inte accepterar graviditet utan äktenskap men detta skulle jag ändå kunna passera, men barnets pappa har spelat ett hemskt spel.

    I början var han lugn och sa att jag fick bestämma om jag ville göra abort men om jag hittar en lösning som inte skadar mig så fick jag behålla och att han alltid kommer finnas för oss men vi kan inte gifta oss, låter gulligt!

    Nu när han märkte att jag bestämt att behålla barnet ändrades allt, nu tvingar han mig att göra abort i slutet på veckan och när jag sa emot så sa han att om inte jag gör abort med min vilja på vården så kommer han själv se till att de barnet inte föds jag mår hemskt dåligt vet inte vad jag ska göra orkar inte e trött på allt just nu!

    Snälla hjälp men inga påhopp har redan så mycket skit så det räcker.

    Tacksam för er hjälp!

  • Svar på tråden Titta hit och hjälp mig!
  • Anonym (A)

    För det första han kan inte tvinga dig, du bestämmer om du vill behålla barnet.
    Hans hot kan du anmäla om han inte slutar, gör det klart för honom att du inte accepterar att han säger så till dig.
    Spela in det på mobilen nästa gång om du kan, t ex om ni ska prata om barnet.
    Men ställ in dig på att om han har en sån attityd så kan det bli så att det kommer vara du som kommer få ta huvudansvaret för det här barnet i 18 år. 
    Sen kanske han ändrar sig igen och bara har fått kalla fötter och då är ju det jättebra men räkna inte med det. 

  • Anonym (B)

    Jag tycker du ska räkna bort mannen i det här. Tror det finns mycket stöd och hjälp att få för ensamma föräldrar, fråga på mvc de borde ha koll.

    Angående hoten så hade jag anmält och ringt hans föräldrar. Oavsett om han är 20 eller 45. För att han behöver besinna sig och skämmas över hur lågt det där var. Han hade sex med dig utan skydd, det var knappast som att du våldtog honom. Han visste vad han gjorde.

    Håller tummarna för er

  • Anonym (Ditt val)

    Polisanmäl hoten.

    Men fundera över om du vill utsätta ett barn för denna mannen. Genom att behålla barnet så bestämmer du dig samtidigt för att ha kvar honom i ditt liv, på något sätt, i 18 år. Oavsett hur sving du tycker att han är så har barnet rätt till sin pappa. Han kan komma om 1-2 år och kräva umgänge. Då kan har kräva att det ska styras mot att i slutändan hamna på varannan vecka. Samarbetar du inte då så är det DU som ses som den dåliga, själviska föräldern.

    Är du redo att lämna ett barn till honom och en styvmamma halva tiden? Varannan jul,

    varannan födelsedag osv? Kan du med gott samvete ge ett litet barn dt livet?

    Som B skriver så hade han sex med dig och visste vad han gjorde. Men halva ansvaret är sitt. Du hade sex med honom och valde att riskera att få barn med en sådan man.

    Det finaste man kan göra för sina barn är att välja en bra andra förälder. Det sämsta man kan göra är att välja en skadlig andra förälder...

  • Erizajo

    Gör som ovanstående skrivit, anmäl hoten men räkna sedan bort honom. När barnet är fött skriver du bara att du vill ha ensam vårdnad.

  • Anonym (Rädd!)

    Jag hade aldrig velat att det skulle sluta så illa mellan oss.

    Dessutom håller jag med om att det är fel att utsätta ett barn för ett sådant liv och abort kanske är det bästa för min del, men jag kan bara inte klara av tanken av att göra abort känns så hemskt speciellt när han hotar också då känns det ännu mer jobbigt.

    Men känns så själviskt att avsluta ett litet liv för att föräldrarna njöt och blev gravida men vill leva vårt liv så det blir den stackaren som får betala sitt liv för att rätta till vårt misstag!!! De är bara sååå fel!

    Men jag vet ändå att de e jobbigt att behålla också vet inte vad jag ska göra vill inte att de går så långt mellan oss!

  • Anonym (pp)
    Anonym (Rädd!) skrev 2015-11-24 04:39:40 följande:

    Hej!

    Jag är gravid i veckat 10 nu.

    Jag vill ha barnet för att jag är helt enkelt emot abort och tycker att detta är ett liv som har rätt att leva lika mycket som alla andra på jorden fick den rätten.

    Till problemet.

    Jag kommer från en sträng familj som inte accepterar graviditet utan äktenskap men detta skulle jag ändå kunna passera, men barnets pappa har spelat ett hemskt spel.

    I början var han lugn och sa att jag fick bestämma om jag ville göra abort men om jag hittar en lösning som inte skadar mig så fick jag behålla och att han alltid kommer finnas för oss men vi kan inte gifta oss, låter gulligt!

    Nu när han märkte att jag bestämt att behålla barnet ändrades allt, nu tvingar han mig att göra abort i slutet på veckan och när jag sa emot så sa han att om inte jag gör abort med min vilja på vården så kommer han själv se till att de barnet inte föds jag mår hemskt dåligt vet inte vad jag ska göra orkar inte e trött på allt just nu!

    Snälla hjälp men inga påhopp har redan så mycket skit så det räcker.

    Tacksam för er hjälp!


    Mitt bästa råd är att du kontaktar abortkliniken och bokar ett rådgivande samtal. De kommer inte försöka påverka dig så som din familj och "pojkvän" gör utan finns där som en neutral utomstående part som du kan bolla dina tankar med.

    För det viktigaste är inte vad alla andra vill utan vad du själv vill. Du bestämmer själv över din kropp och ditt liv. Glöm inte det.
  • Anonym (Värdet av ett liv)

    Jag förstår din tanke med att varje liv är värdefullt, och instämmer till 100%.

    Däremot tycker jag att du ska fundera på vad värdet ligger i. 

    För mig är ett barns liv värt så obeskrivligt mycket, fött eller inte. Men med det sagt är att vara emot abort inte alltid att värdera livet högt. De barn som föds in i familjer där de inte är välkomna eller där ett hemskt öde väntar dem hade farit bättre av att inte födas alls, och deras värde som individ hade respekterats bättre om man beslutat att inte utsätta det för det. 

    I mitt jobb träffar jag dessa barn. Jag träffar förstås många som är önskade och har bra liv, men jag träffar alldeles för många som är oönskade eller som fötts in i familjer de inte borde vara i. Jag träffar de som är bortglömda och får ta hand om sig själva och eventuella syskon från tidig ålder. Jag träffar de som lever med hemlig identitet på grund av en förälder (märkligt nog nästan alltid pappan...) som gjort familjen fruktansvärt illa. Jag träffar även de som är önskade av sin enda förälder men som far fruktansvärt illa på grund av att föräldern inte klarar sin roll som förälder, som kämpar för försörjning eller för att må psykiskt bra, men där barnet får ett alldeles för stort ansvar. Och tyvärr läker de sällan från de sår som skapas redan i tidig ålder och får men för livet. 

    Att vara emot abort tror jag är din egoism som talar. Missförstå mig inte, vi är alla egoister och det är alltid ett egoistiskt beslut att skaffa barn, men jag tycker inte att du ska förvirra dina argument med att du prompt har barnets bästa i åtanke. Du vill inte göra abort för din skull - inte för barnets. 

    Det låter som en farlig väg att gå med en redan hotfull pappa i bakgrunden. Han kommer inte att vara i ditt liv i bara 18 år, utan så länge som ditt barn och du själv lever. Och han kommer att ha rätt att göra anspråk på barnet förr eller senare. Tror myndigheterna att han förändrats ska du lämna ditt barn till den här mannen med jämna mellanrum, kanske till och med samarbeta med honom. Är du beredd på detta? 

  • Anonym (B)

    Många pratar om abort som enda utvägen, alternativt att behålla. Du kan adoptera bort barnet också. Adoptionskön är lång och det finns många fina människor där som gärna vill bli föräldrar åt ditt barn.

  • Anonym (Rädd!)

    Hej vill uppdatera lite här.
    Han kontaktade mig idag och frågade om det finns möjlighet för ett DNA test innan barnet är fött, för att han vill veta om det är han som är pappa till vårt barn.
    Jag skriver VÅRT barn då jag är 100% säker att det är han som är pappa då jag inte haft sex med någon annan än honom under hela vårt förhållande, men konstigt nog misstänker han ändå.
    och då undrar jag har ni någon aning om det finns möjlighet till ett DNA test innan barnet föds?

  • Tow2Mater

    Tror inte han misstänker du varit otrogen, utan snarare vill han känna sig lika säker som du är eftersom du vet. Han kan ju alldrig säkert veta utan ett test. Det är en del av hans sätt att bearbeta tanken på ett barn.

  • Anonym (Rädd!)
    Tow2Mater skrev 2015-11-25 17:27:21 följande:

    Tror inte han misstänker du varit otrogen, utan snarare vill han känna sig lika säker som du är eftersom du vet. Han kan ju alldrig säkert veta utan ett test. Det är en del av hans sätt att bearbeta tanken på ett barn.


    Ja det kan mycket möjligt vara så också, kanske bara jag som är extra känslig för allt just nu.

    Men finns det möjlighet att göra ett DNA test innan barnet föds?
  • Anonym (pp)
    Anonym (Rädd!) skrev 2015-11-25 16:43:26 följande:

    Hej vill uppdatera lite här.

    Han kontaktade mig idag och frågade om det finns möjlighet för ett DNA test innan barnet är fött, för att han vill veta om det är han som är pappa till vårt barn.

    Jag skriver VÅRT barn då jag är 100% säker att det är han som är pappa då jag inte haft sex med någon annan än honom under hela vårt förhållande, men konstigt nog misstänker han ändå.

    och då undrar jag har ni någon aning om det finns möjlighet till ett DNA test innan barnet föds?


    Tror det är möjligt rent teoretiskt att göra dna-test på ofödda. Däremot tror jag inte att man gör det på grund av risken för missfall.

    Säg till honom att du inte kan hjälpa honom i hans oro och att han får göra som alla andra blivande fäder gör - vänta tills barnets föds.

    Seriöst, snubben hotar dig och ditt ofödda barn till livet. Varför fortsätter du ta skit av honom? Låt honom gå klaga och gråta hos annat folk istället.
Svar på tråden Titta hit och hjälp mig!