• Kattägd

    överstimulering efter et

    Hoppas någon varit med om liknande. Jag fick i lördags tillbaka en fin blastocyst, jag hade haft många äggblåsor men jag mådde bra hela tiden. Igår eftermiddag fick jag helt plötsligt extrema kramper i magen, jag åkte till akuten och läkaren sa att jag var lite överstimulerad och jag blev inlagd eftersom jag hade så ont. Idag är det bättre men hela magen är öm och svullen.

    Kan det betyda att jag faktiskt är gravid eftersom överstimuleringen kom efter et? Ägget borde ju ha fäst under söndagen. Har läst att det kan bli värre vid en graviditet. (Jag har för övrigt plussat de andra gångerna jag fått en blasto, ett mf och en son).

  • Svar på tråden överstimulering efter et
  • MissNewYork

    Jag blev överstimulerad efter senaste ivfen, överstimuleringen kom 1 vecka efter ET och min läkare misstänkte direkt graviditet.

    Behövde inte sjukhusvård men går fortfarande på kontroller pga vätska i buken och förstorade äggstockar och ja jag blev gravid :) i vecka 5 såg vi två tvillingar på UL, gick in i vecka 7 igår.

    Om 1 vecka ska vi göra UL och vi hopas då båda hjärtanen slår! Lycka till!!! Enligt min läkare brukar överstimulering efter ET oftast vara graviditet :)

  • Kattägd

    Grattis! Håller tummarna att allt ser bra ut :) Hoppas jag också är gravid. Hade tänkt tjuvtesta redan 12 dagar efter ovitrelle, men får väl se hur länge jag blir kvar här. Hade inte gått upp i vikt sen igår kväll så det är ju bra.

    Hoppas det går över snart, vill jobba. Nu vet jag att de funderar på jobbet om jag är gravid, har bara jobbat några dagar efter sjukskriven kring äggplocket. Förra graviditeten var jag sjukskriven för illamående länge så de misstänker säkert det. Ville ju hålla det lite hemligt att vi försöker få syskon.

  • Cyanea

    Jag blev också överstimulerad, och rätt kraftigt. Tyvärr blev det ingen graviditet för mig. De sa på kliniken att det kan ge något större chans av någon anledning, så jag hoppas att det är så för dig :) 

  • Kattägd
    Cyanea skrev 2015-11-24 13:39:29 följande:

    Jag blev också överstimulerad, och rätt kraftigt. Tyvärr blev det ingen graviditet för mig. De sa på kliniken att det kan ge något större chans av någon anledning, så jag hoppas att det är så för dig :) 


    Vilken ruvardag började du må dåligt?
  • Cyanea

    Bara ett par dar efter. Vi körde dock inte med blasto, utan tvådagars. Tror det var RD3 som de fick göra buktappning, så vid det laget var jag jättesvullen och sjuk. 

  • Kattägd

    Det lät inte så kul. Jag hoppas jag slipper det. Jag mådde bra ända fram till en vecka efter äggplock. Pratade med en sköterska på ivf igår, på henne lät det som att det troligt är en graviditet som orsakar det. Bara vänta och se.

  • Cyanea
    Kattägd skrev 2015-11-25 06:27:34 följande:

    Det lät inte så kul. Jag hoppas jag slipper det. Jag mådde bra ända fram till en vecka efter äggplock. Pratade med en sköterska på ivf igår, på henne lät det som att det troligt är en graviditet som orsakar det. Bara vänta och se.


    Precis, det bästa är om man kan låta tiden ha sin gång. Jag hoppas verkligen att det är en graviditet som spökar till det för dig :) Och oroa dig inte för ev. buktappning, behöver du det kommer du längta efter det och tycka att det är skönt ;) 
  • Kattägd

    Jag fick blodstrimmor på pappret när jag var på toaletten, svårt att veta om det är kört nu eller bara biverkningar :/ ont har jag ju men äggstockarna är ju förstorade så det är ju inte konstigt.

  • Kattägd

    Ja, det gör jag. Men har inte fått blod så tidigt vid något av de andra försöken. Mindre ont i magen också så om ägget släppt så borde överstimuleringen bli bättre eller?

  • Cyanea

    Av mina fyra försök har jag blött av Lutinus två gånger. Aldrig fått mens eller mensliknande blödning kring tiden jag borde ha mens, utan mindre mängder när jag använt tabletterna några dar. Båda gångerna plussade jag, varav den första var ett tidigt MF. Jag blödde till och från under den här graviditeten tills jag slutade med Lutinus. 

    Ägget släpper så vitt jag vet inte om det inte blivit en graviditet, det gör det inte förrän slemhinnan släpper och blöds ut. Sen borde symptomen teoretiskt sett minska om embryot inte längre producerar hCG. Dock höll min överstimulering i sig ganska länge, trots att jag inte ens plussade, så jag vet inte om det är ett säkert tecken eller inte. 

    Vi får helt enkelt hålla tummarna :) 

  • Kattägd

    Överstimuleringssymtomen försvann helt plötsligt och sen började jag blöda mer. Testade positivt idag men antagligen är det ett tidigt missfall. Fortsätter dock med lutinus och tar nytt test om ett par dagar.

  • Cyanea

    Tråkigt att du blöder, men du gör helt rätt i att fortsätta med Lutinus och testa igen senare. Man vet aldrig. Kul att det ändå tog sig, även om jag förstår att MF är jättesorgligt, det tyder ju på att IVF kan vara en riktigt bra metod för er och att ni har alla chanser i världen att lyckas igen. 

    Håller tummarna för att det är en ofarlig blödning och att pyret stannar kvar. 

Svar på tråden överstimulering efter et