• palomablanca

    Precis fått diagnos pco! Har tusen frågor! Hjälp!!

    Hej!

    Igår var jag hos världens mest plumpa gynekolog och fick veta att jag har pco. Ingen jättechock egentligen då jag misstänkt det länge, men det var ändå som ett slag i magen att få det svart på vitt. Speciellt som jag tidigare utretts för det o då fick veta att jag inte har det. Tror dock att den utredningen gjordes för kort tid efter p piller stopp.

    Iaf så fokuserade läkaren enbart på min övervikt. Efter att jag fick barn för ett år sen har jag haft svårt att gå ner mina gravidkilon. Dum som jag var och med tanken att vi vill ha barn tätt började jag inte äta p piller igen efter förlossningen.

    Min kropp har alltid funkat så att jag är regelbunden som en klocka i ca tre månader efter p piller stopp. Sen kommer de oregelbundna cyklerna. Sonen blev till på andra äl efter pillerstopp. Läkaren skrev nu ut nån medicin för att sätta igång mensen o sen skulle jag börja med p piller igen. E det nån som Vet hue länge jag måste äta p pillerna innan jag kan sluta igen med hopp om tre regelbundna månader?

    Har jag troligtvis haft pco hela tiden? Eller när fick jag det?

    Är det lättare för pcoare att gå ner i vikt om man äter p piller?

    Är LCHF en bra "diet" för pco?

    Läkaren tog inga blodprov. Bara vul. Ena äggstocken hade det klassiska pärlbandet. Inte den andra. Har jag då en normalt fungerade äggstock? Varför togs inga blodprov för stt undersöka hormonnivåerna?

    Hoppas ngn har svar på iaf några av mina frågor! Tack på förhand!

  • Svar på tråden Precis fått diagnos pco! Har tusen frågor! Hjälp!!
  • CissiJissi

    Märkligt att inte ta blodprov! Om du bara varit överviktig efter graviditet och inte tidigare i livet är det en anledning till att ta blodprov, han hade alltså bara "pärlbandet" att gå på för att ge dig diagnosen, man borde ju ha flera faktorer..

    Oregelbunden cykel, problem med för stor aptit/för snabbt hungrig igen efter mat, pärlbandet och blodprov - var det jag kunde bidra med. Fick inte diagnosen pcos men bekräftat att jag tillhör 1 av 4 kvinnor som har (och) större anlag ägg och mer sällan ägglossning pga rubbning i hormonsystemet och alla faktorerna hänger ihop. Fick alltså ingen diagnos ens, utan bara förklaringen på varför ägg inte släpps varje månad. Och svaret att jag inte är mindre, snarare mer fertil än många, men man kan ju bara bli gravid när ett ägg faktiskt släpps.

    Med min bakgrund tycker jag din läkare var för snabb att ge dig en diagnos, men jag kan ha väldigt fel!:) JAG skulle dock kolla upp det vidare, för att vara säker på att den negativa diagnosen stämmer och att det inte bara är att man är fertil men inte släpper ägg varje månad!:)

  • palomablanca

    Jag har oregelbunden mens, akne, övervikt o pärlbandet. Det var vad hon hade att gå på. Samt att min syster har pcos. Hon frågade inte om övervikten kommit av graviditeten eller sen innan. Hade några extrakilon före grav men väger 7 kg mer nu än när jag plussade. Har dessutom gått upp efter förlossningen.

  • palomablanca

    Har bokat in en gyntid hos en annan gynekolog men nu har jag ju redan börjar äta pillerna hon skrev ut igår. Det var kanske dumt?

  • CissiJissi

    Jag vet inte om det var så dumt, men hör med den andra gynekologen innan du åker dit, om det påverkar eller ej!:)

    Men okej då hade gyn flera faktorer i alla fall! Vi fick erbjudande om att gå på pergotime för att få en framtvingad ägglossning - fråga efter det!:)

    Och PS, är din kropp lite som min så är rosenrot häftiga grejer, jag har aaaaaldrig haft regelbunden mens, men så fort jag äter rosenrot kommer äl på prick samma dag varje månad, helt otroligt :) fertilitetskliniken jag gick till tror ju inte på det, men jag blev i ska fall gravid så :)

  • Jasmin Karlsson
    palomablanca skrev 2015-11-24 15:51:12 följande:

    Hej!

    Igår var jag hos världens mest plumpa gynekolog och fick veta att jag har pco. Ingen jättechock egentligen då jag misstänkt det länge, men det var ändå som ett slag i magen att få det svart på vitt. Speciellt som jag tidigare utretts för det o då fick veta att jag inte har det. Tror dock att den utredningen gjordes för kort tid efter p piller stopp.

    Iaf så fokuserade läkaren enbart på min övervikt. Efter att jag fick barn för ett år sen har jag haft svårt att gå ner mina gravidkilon. Dum som jag var och med tanken att vi vill ha barn tätt började jag inte äta p piller igen efter förlossningen.

    Min kropp har alltid funkat så att jag är regelbunden som en klocka i ca tre månader efter p piller stopp. Sen kommer de oregelbundna cyklerna. Sonen blev till på andra äl efter pillerstopp. Läkaren skrev nu ut nån medicin för att sätta igång mensen o sen skulle jag börja med p piller igen. E det nån som Vet hue länge jag måste äta p pillerna innan jag kan sluta igen med hopp om tre regelbundna månader?

    Har jag troligtvis haft pco hela tiden? Eller när fick jag det?

    Är det lättare för pcoare att gå ner i vikt om man äter p piller?

    Är LCHF en bra "diet" för pco?

    Läkaren tog inga blodprov. Bara vul. Ena äggstocken hade det klassiska pärlbandet. Inte den andra. Har jag då en normalt fungerade äggstock? Varför togs inga blodprov för stt undersöka hormonnivåerna?

    Hoppas ngn har svar på iaf några av mina frågor! Tack på förhand!


    Du kanske har pco vilket är äggblåsor som på ett pärlband, men för att veta om du har pcos bör man ta blodprover för att få en mer komplett bild.
    Om du har barnönskan ska du inte behöva ta p-piller, utan tex provera för att få mens och sen pergotime eller letrozol för att få ägglossning.
    Du har troligtvis haft pco hela tiden, men symtomen kan vara mer eller mindre under livet.
    LCHF är en bra diet vid pcos eftersom den dieten ger mycket stabilt och lagom lågt blodsocker vilket påverkar insulinnivåer vilket kan påverka vid pcos.
    Hormonerna sitter i kroppen och brukar påverka båda äggstockarna, men som sagt kan symtomen variera från milda förändringar och få symtom till mycket.
    Tycker det är bra att du söker second opinion.
    Det som någon skrev om rosenrot - har läst om det och kom fram till att rosenrot kan höja östrogennivåerna, vilket nog inte är så bra eftersom man ofta har för höga östrogennivåer vid pcos.
  • CissiJissi
    Jasmin Karlsson skrev 2015-11-24 16:30:16 följande:

    Du kanske har pco vilket är äggblåsor som på ett pärlband, men för att veta om du har pcos bör man ta blodprover för att få en mer komplett bild.

    Om du har barnönskan ska du inte behöva ta p-piller, utan tex provera för att få mens och sen pergotime eller letrozol för att få ägglossning.

    Du har troligtvis haft pco hela tiden, men symtomen kan vara mer eller mindre under livet.

    LCHF är en bra diet vid pcos eftersom den dieten ger mycket stabilt och lagom lågt blodsocker vilket påverkar insulinnivåer vilket kan påverka vid pcos.

    Hormonerna sitter i kroppen och brukar påverka båda äggstockarna, men som sagt kan symtomen variera från milda förändringar och få symtom till mycket.

    Tycker det är bra att du söker second opinion.

    Det som någon skrev om rosenrot - har läst om det och kom fram till att rosenrot kan höja östrogennivåerna, vilket nog inte är så bra eftersom man ofta har för höga östrogennivåer vid pcos.


    Oj wow, ska kolla upp det om rosenrot för det hade jag missat!!:) gick ju bra för mig, men ändå, innan nästa försök!!:)
  • CissiJissi

    Förlåt ot, men hittade detta;

    "Det har gjorts många tester och mycket forskning kring det här och det har visat sig att rosenrot också har en förmåga att öka könshormonernas aktivitet.

    Hos kvinnan leder intag av rosenrot till en ökad östrogen aktivitet, som i sin tur ökar fertiliteten.

    Hos mannen ökar den testosteronnivåerna, något som i sin tur bidrar till ökad muskeluppbyggnad."

    Källa: www.kosttillskott-halsokost.se/rosenrot.html

    Ökad ostrogennivå ökar fertiliteten, men jag kan inget om pcos och att rosenrot är negativt vid pcos - vid enbart pco är det oftast nämnts vara positivt med rosenrot i alla fall :)

  • Jasmin Karlsson
    CissiJissi skrev 2015-11-24 16:48:28 följande:

    Förlåt ot, men hittade detta;

    "Det har gjorts många tester och mycket forskning kring det här och det har visat sig att rosenrot också har en förmåga att öka könshormonernas aktivitet.

    Hos kvinnan leder intag av rosenrot till en ökad östrogen aktivitet, som i sin tur ökar fertiliteten.

    Hos mannen ökar den testosteronnivåerna, något som i sin tur bidrar till ökad muskeluppbyggnad."

    Källa: www.kosttillskott-halsokost.se/rosenrot.html

    Ökad ostrogennivå ökar fertiliteten, men jag kan inget om pcos och att rosenrot är negativt vid pcos - vid enbart pco är det oftast nämnts vara positivt med rosenrot i alla fall :)


    Hmmm, det är nog ett komplicerat ämne. Man har ju för mycket av flera olika hormoner vid pcos. Undrar om det finns studier på rosenrots effekt vid just pcos? Undrar om det också ökar testosteronnivåerna hos kvinnor, det har man ju också för högt av redan vid pcos...

    När jag försökte bli gravid åt jag Inositol. Det finns många studier på att det ska öka chansen att bli gravid vid pcos. Fast det hjälpte inte för mig. Men det handlar ju om statistik också...
  • palomablanca

    Vad är inositol?

    Ni som har pco o har barn, hur lätt/svårt var det för er stt gå ner i vikt efter graviditet? Och hur många har haft lättare att gå ner medan ni ätit p piller?

  • Jasmin Karlsson
    palomablanca skrev 2015-11-24 19:56:18 följande:

    Vad är inositol?

    Ni som har pco o har barn, hur lätt/svårt var det för er stt gå ner i vikt efter graviditet? Och hur många har haft lättare att gå ner medan ni ätit p piller?


    Inositol tar man som kosttillskott, lättare om du googlar på det.

    Jag har barn (med hjälp av IVF), gick upp nåt mellan 10-15 kg under graviditeten, nästan nere till normalvikt efter förlossningen men gick sen sakta men säkert upp till ca 10 kg mer än innan graviditeten. Men det berodde nog mer på osunda godis och matvanor än graviditeten. Fick nog för 1 år sen och började med LCHF, så på ca 6 mån gick jag ner de extra 10 kg och var nere på min normalvikt igen. Nu (4 år efter första grsviditeten) blev jag gravid igen (med FET), så det känns bra att börja från noll. P-piller har inte påverkat min vikt nämnvärt, kosten har varit det avgörande. Är normalviktig och har alltid varit.
  • CissiJissi

    Jag har pco (inte pcos alltså, för att vara tydlig), och för mig handlar det bara om att äta rätt mängd kalorier för att gå ner i vikt, varken lätt eller svårt, nödvändigt bara - enbart en fråga om vilja eller ej!:) har man fel på sköldkörteln tex, då har man svårare att gå ner i vikt än andra, men pco gör det inte svårare, det svåra är om viljan att äta för många kalorier är starkare än viljan att ha rätt vikt........tänker jag!:)

    Gick ner 50kg efter graviditeten för att det var kul att göra sig smal for a change!:p Jag ville bli smal för att slippa höra nästa graviditet att man skulle styra undan det ena och andra för att inte öka vikten - tröttnade så på det!:)

  • palomablanca

    Haka! Starkt jobbat stt gå ner så mkt CissiJissi!

    Efter förlossningen så hade jag kvar foglossningen tills ett tag efter jag slutade amma. Känner fortfarande av fogarna emellanåt. Utöver det är jag reumatiker så förutsättningarna att träna har varit och är inte de allra bästa. Men skam den som ger sig. Är det viktminskning som gäller för att få ett barn till blir det förhoppningsvis lättare att motivera sig själv. Ska köra LCHF nu och hoppas på att det är ngt som är bra för mih.

  • Jasmin Karlsson
    palomablanca skrev 2015-11-25 06:19:16 följande:

    Haka! Starkt jobbat stt gå ner så mkt CissiJissi!

    Efter förlossningen så hade jag kvar foglossningen tills ett tag efter jag slutade amma. Känner fortfarande av fogarna emellanåt. Utöver det är jag reumatiker så förutsättningarna att träna har varit och är inte de allra bästa. Men skam den som ger sig. Är det viktminskning som gäller för att få ett barn till blir det förhoppningsvis lättare att motivera sig själv. Ska köra LCHF nu och hoppas på att det är ngt som är bra för mih.


    Man måste inte träna för att gå ner i vikt. Man kan göra det med enbart kostförändring! Som jag, och min mamma gick ner 20 kg med hjälp av att räkna kalorier och att äta mindre portioner. LCHF passade mig för att det fick mig mätt och dessutom var det väldigt god mat! Jag räknade även kalorier på det jag åt och det blev ganska lite (men ändå blev jag mätt som sagt). Träning hjälper ju till, men man ska träna väldigt länge för att ersätta en liten bulle.
  • CissiJissi

    Ja, angående träning, jag tränade absolut inget, var snarare alltför soffpotatis - de 50kg var amning kombinerat med reducerat antal kalorier!:) jag åt dessutom preciiis vad jag ville, men mindre!:) min väg är inte "vägen att gå" för toppen hälsa, men den visade många att förändring i kosten kan göra sååååå stor skillnad. Träning är supernyttigt och formar kroppen så den blir finare, jag nöjde mig med att bara bli smal :p

  • palomablanca

    åh önskar att amningen hjälpt mig med vikten, men icke. dessutom tröttnade sonen på amningen redan runt 7 månaders ålder så det är ett sen länge nerlagt projekt. har iaf kört igång med lchf nu i veckan. råkade ta ett litet snedsteg och äta en lussebulle igår. jag var rätt bra på att ge mig själv skit för det. får väl dock se det som att ett misstag är ett misstag och huvudsaken är att man kommer på rätt köl igen och inte tänker "nu har jag redan sabbat det idag då kan jag lika gärna äta en pizza också" 

    har läst en del också om att många verkar har positiva erfarenheter av p-piller vad gäller viktnedgång vid pco. 
    alltså ju mer jag funderar desto mer tycker jag att saker o ting faller på plats. minns faktiskt inte om min mens var regelbunden innan jag började med p-piller första gången. dock vet jag att jag började med p pillret diane vid 16 år pga AKNE. vilket inte var något märkvärdigt då men nu ser man det ju på ett annat sätt när man vet om sina andra symptom. och dessutom så gick jag ner 10 kg när alla andra tjejer klagade över viktuppgången som följde med p pillerna.

Svar på tråden Precis fått diagnos pco! Har tusen frågor! Hjälp!!