• Anonym (jup)

    Tbc

    Någon dr här eller annan kunnig inom medicin? Tbc ökar i vårt land, mest pga invandring men jag undrar om mörkertal kan vara stor? Vi är inte vaccinerade längre. Frågor Hur smittas man, syns tbc på vanliga labbs, när bör tbc kollas av sjukvården?

  • Svar på tråden Tbc
  • Anonym (Ssk)

    Är inte läkare men sjuksköterska. Den vanligaste formen av tbc är den som sitter i lungorna. Den smittan är luftburen, min det är förhållandevis liten risk att bli smittad. Tbc syns framförallt på lungrötngen, upphostningsprov och bronkoskopi, vilket är vanligaste undersökningarna om man misstänker tbc i lungorna. Man kan också för ett tuberkilintest, där man se om man blivit smittat tidigare men också om man är vaccinerad.

    Man bör bli undersökt om man visats i miljöer där tbc finns. Har man tbc i sin närhet är det vanligast att man blir vaccinerad.

  • Anonym (Vi ska vaccinera)

    Vi tänker vaccinera barnen imorgon för tbc, ska prata med dem om även jag och min man kan vaccinera oss innan årsskiftet.

  • RosaSmurf
    Anonym (Vi ska vaccinera) skrev 2015-11-25 00:47:49 följande:

    Vi tänker vaccinera barnen imorgon för tbc, ska prata med dem om även jag och min man kan vaccinera oss innan årsskiftet.


    Varför?

    Du och din man är väl förmodligen redan vaccinerade.

    Vaccinationen är inte 100%.
  • Anonym (Vi ska vaccinera)
    RosaSmurf skrev 2015-11-25 06:41:09 följande:

    Varför?

    Du och din man är väl förmodligen redan vaccinerade.

    Vaccinationen är inte 100%.


    Nej ingen av oss är vaccinerade då vi är födda på 80-talet
  • Anonym (orolig)

    Vi funderar på att vaccinera barnen. Vi ingår inte i någon riskgrupp men frågan är om förskolan är en riskzon nu? Jag är väldigt orolig.

  • Anonym (anonym)

    Risken är minimal att smittas av TBC så länge man inte vistas i omedelbar närhet med personer som hostar kraftigt och vem undviker inte att hålla sig på meters avstånd från kraftigt hostade personer?
    TBC sprids genom droppsmitta så det krävs att man i princip andas in upphostningar och då krävs det att man är extremt nära personen.

  • RosaSmurf
    Anonym (Vi ska vaccinera) skrev 2015-11-25 10:02:05 följande:

    Nej ingen av oss är vaccinerade då vi är födda på 80-talet


    Många på 80-talet är vaccinerade.
  • Anonym
    Anonym (jup) skrev 2015-11-24 22:46:03 följande:

    Någon dr här eller annan kunnig inom medicin? Tbc ökar i vårt land, mest pga invandring men jag undrar om mörkertal kan vara stor? Vi är inte vaccinerade längre. Frågor Hur smittas man, syns tbc på vanliga labbs, när bör tbc kollas av sjukvården?


    Det är lite oklart vad du menar med "vanliga labbs" eftersom alla prov som tas måste vara förbeställda, man måste ställa en fråga för att få ett svar och labbpersonalen sitter aldrig och letar annat än det som har frågats efter. Men om du undrar om TBC går att se i ett blodprov är svaret ja.
  • Anonym (jup)

    Hur går tuberkelintest till? Börjar fundera på att vaccinera barnen, vi vuxna är nog vaccinerade men inte barnen. Hoppas sjukvården tänker på tbc med tanke på det stora antalet flyktingar som kommer just nu, att det görs hälsokontroller på dom. Tbc verkar vara lite lömsk i eftersom många kan vara bärare men ej smitta.... Om man är vaccinerad mellan 1970-1978 skyddar det vaccinet fortfarande?

  • RosaSmurf
    Anonym skrev 2015-11-25 12:21:49 följande:

    Det är lite oklart vad du menar med "vanliga labbs" eftersom alla prov som tas måste vara förbeställda, man måste ställa en fråga för att få ett svar och labbpersonalen sitter aldrig och letar annat än det som har frågats efter. Men om du undrar om TBC går att se i ett blodprov är svaret ja.


    Fast nej. Det går enbart att se om man är vaccinerat eller kan ha blivit smittat. Inte om man HAR tbc.
Svar på tråden Tbc