• Alicetrad

    C eller D ponny?

    hej jag är en 12 åring som till hösten ska köpa ny ponny. just nu rider jag min unghäst som är b ponny. vi får bara tävla tillsammans nästa tävlingstermin. sen måste jag köpa ny om jag vill fortsätta tävla. min ponny är 125 och jag är 150. jag har ridit cirka fyra år och senaste året har jag nästan ridit in en ponny. jag har ridit en del D ponnys men är det bäst att köpa en D efter som jag vill ha och tävla med i en  längre period? tacksam för svar

  • Svar på tråden C eller D ponny?
  • maaammaaa

    D ponny, du växer säkert fort ut C ponnyn. Jag red även stora hästar då jag var 150 cm. De kan du ju tävla med längre. Försök fråga något tävlingsproffs som sett dig rida.

  • Litet My

    Jag hade satsat på en D-ponny. Du kommer förmodligen att växa en hel del nu inom ramen av 3-4 år. Kanske tråkigt att ev behöva byta häst så snart igen? Sedan beror det ju lite på hur hästen ser ut i kroppen med hur bra det ser ut. Jag är 155 cm och ser stor ut på en del C-ponnyer då jag har långa ben.

  • Majsan70

    Min dotter är 12 år 150 cm och rider sin C ponny. Hon kommer troligen inte bli mer än ca 10 cm längre vilket innebär att hon kan rida sin ponny i ganska många år till.  
    Mycket beror ju på hur ponnyn är byggd och på hur du ser ut i kroppen. 
    Min dotter kommer inte att gå över från C- D ponny utan går då direkt över till den storhäst vi har. Storhästen rider hon redan nu, men kommer inte att tävla på några år ännu.

    Men jag gissar på att du har en bra tränare som kan hjälpa dig att reda ut vilken typ av ponny du behöver ha?

Svar på tråden C eller D ponny?