• Åttionian

    Är jag feminist?

    Jag ogillar könsroller, men jag gillar inte feminismens prat om "grupper", dvs män och kvinnor.

    Kan ta ett exempel. Om en tjej våldtas, är det ju inte någon diffus grupp, alltså alla män, som våldtagit henne. Det är en enskild man, men anledningen att det var en man och att han överhuvudtaget våldtog henne beror ju helt klart på patriarkatet.

    Dessutom ogillar jag feministernas oförmåga att kritisera kvinnoförtryck i andra kulturer.

    Däremot tror jag på att män och kvinnor skall dela ansvaret för barn och hem, t ex. Är dessutom öppen för kvotering.

    Vidare menar jag att det finns problem som drabbar män i ett patriarkat också. Så man kan alltså inte ensidigt bara se till kön hela tiden, även förtryck mot invandrare och HBT-personer måste belysas.

    Finns fler exempel, men tror som sagt på jämställdhet, men utan könsroller. De flesta som inte kallar sig feminister brukar ju annars (generellt sett) omfamna dessa roller.

    Så, vad tycker ni? Är jag feminist eller inte?

  • Svar på tråden Är jag feminist?
  • CFly
    miaselliot skrev 2015-11-25 19:39:29 följande:

    Du är för jämställdhet. Det är det som är hela grejen.
    Jag är också mot manshat.


    Inte riktigt va? 

    Det finns många som är för jämställdhet men inte är feminister. Feminister själva har ju sagt att feminismen är en kamp för jämställdhet med utgångspunkt i att titta på kvinnor. Feminister brukar inte aktivt jobba för t.ex. några mansfrågor även om det finns mansfrågor som också behöver lyftas i jämställdhetsdebatten. 

    Feminister själva säger att de inte tittar på t.ex. mansfrågor för att de har valt att fokusera på kvinnor och jobba aktivt på det sätter mot jämställdhet. 

    Så feminismen för mig är bara en väg av många mot jämställdhet. Själv vill jag jobba med att aktivt jobba både med att lyfta mansfrågor och kvinnofrågor. Något som feminister själva inte säger att de gör utan låter bara den ena gruppen hänga med om fördelar råkar bli så vid arbete med kvinnor. 

    Så jag skulle inte säga att det räcker att man är för jämställdhet för att vara feminist. Jag är för jämställdhet men feminismen passar inte in för att de jobbar för ensidigt i mitt tycka och så som jag vill jobba. 
  • Åttionian
    miaselliot skrev 2015-11-25 19:39:29 följande:

    Du är för jämställdhet. Det är det som är hela grejen.

    Jag är också mot manshat.


    Sant, men att jag ser jämställdhet som eftersträvansvärt innebär ju inte att jag alltid förstår vad feministerna pratar om, som det där med att ställa grupper mot varandra. Dessutom är jag ju man, så jag drar ju nytta av patriarkatet och "ser" inte alltid kvinnoförtrycket. Jag kan till viss del förstå feminister som menar att det är problematiskt att vara feminist som man. Samtidigt, att neka människor att delta i särskilda saker baserat på kön skulle ju nästan förstärka könsrollerna istället.
  • Åttionian

    Jag saknar dessutom praktiska lösningar för att uppnå jämställdhet. Många feminister klagar ofta på "samhället" och kräver politiska beslut för att uppnå jämställdhet. Men jag menar att samhället är alla vi som bor i Sverige, förändringen börjar alltså hos själva. Vi kan göra en massa när det gäller uppfostran av barn, skolan, arbetsplatserna, vår livsstil. Det är enkelt att gnälla på nätet, som t ex Lady Dahmer och andra, men vi kan alla åstadkomma mycket om vi bara har ambitionerna. För jämställdhet är bättre för alla. Både kvinnor och män måste släppa sin bekvämlighet och förändra någonting.

  • Åttionian
    CFly skrev 2015-11-26 11:13:36 följande:

    Inte riktigt va? 

    Det finns många som är för jämställdhet men inte är feminister. Feminister själva har ju sagt att feminismen är en kamp för jämställdhet med utgångspunkt i att titta på kvinnor. Feminister brukar inte aktivt jobba för t.ex. några mansfrågor även om det finns mansfrågor som också behöver lyftas i jämställdhetsdebatten. 

    Feminister själva säger att de inte tittar på t.ex. mansfrågor för att de har valt att fokusera på kvinnor och jobba aktivt på det sätter mot jämställdhet. 

    Så feminismen för mig är bara en väg av många mot jämställdhet. Själv vill jag jobba med att aktivt jobba både med att lyfta mansfrågor och kvinnofrågor. Något som feminister själva inte säger att de gör utan låter bara den ena gruppen hänga med om fördelar råkar bli så vid arbete med kvinnor. 

    Så jag skulle inte säga att det räcker att man är för jämställdhet för att vara feminist. Jag är för jämställdhet men feminismen passar inte in för att de jobbar för ensidigt i mitt tycka och så som jag vill jobba. 


    Vad då "inte riktigt, va"? Tag inte tolkningsföreträde från henne, tack.

    Det hela är mycket enkelt. Alla som vill kämpa för någonting är välkommen att göra. Om du upplever att feministerna inte Kämpar för mansfrågor: Gör det själv! Alla kan inte kämpa för allt, men vi alla kan kämpa för något.

    För övrigt anser jag att det inte går att uppnå jämställdhet men ändå försvara könsroller, men du kanske inte gillar könsroller?
  • Åttionian
    miaselliot skrev 2015-11-26 17:23:26 följande:

    Men släpp frågan då. Varför starta ännu en tråd om du redan vet var du står?


    Han och jag är inte samma person. Eller vad menar du?
Svar på tråden Är jag feminist?