• Anonym (frågetecknet)

    varför lägger sig folk i allt möjligt??

    Jag kanske inte skulle posta det här i relationsproblem men det är iaf ett problem som har med andra människor att göra. 
    Förra veckan var jag sjuk en dag och pga att jag precis börjat jobba efter fl så frågade jag min chef om jag kunde ta den dagen som kompledigt ist för att få en karensdag. Så jag förklarade för chefen att om han gick med på det skulle jag använda en halvdag innestående kompledigt och sedan jobba ikapp ytterligare en halvdag genom att jobba halvtimme-timme extra några dagar. En kollega hörde hela den här diskussionen och efter ett par minuter säger han

    MEn snälla bara ta en karensdag det är liksom ingen big deal, det är ingen grej det är sånt som händer det kommer  bara ta längre tid att försöka fixa med kompledigt det är inte värt det!! Bara massa jobb och strul...!!

    Men det är liksom inte så "bara" sa jag , att förlora en hel dags lön när man redan har det lite snålt så tala inte om för mig vad jag ska göra är du snäll...

    Jag tycker det ofta är såhär ,, att folk liksom ska tala om för en vad man ska och inte ska göra och då menar jag i såna här situationer som inte rör någon annan överhuvudtaget. Varför ska man lägga sig i mycket ? Det blir extra konstigt när det är folk man bara känner ytligt som vissa kollegor.

  • Svar på tråden varför lägger sig folk i allt möjligt??
  • Anonym (Jag vet!!)

    Det förpestar allas tillvaro. Jag försöker låta bli sånt.

    Det var som när jag var hos sjukgymnasten senast. "Du sover ju bra, man har inte depression om man sover bra." Detta var ju EFTER att jag sagt att jag mådde så mycket bättre och påväg att komma tillbaka. Vad vill han komma? Ska jag videofilma mitt suicidala tillstånd för att han ska förstå hur sjuk jag varit. Skulle gjort en dokumentärfilm under sjukhusvistelsen. Nästa gång Sa han. "Titta du skrattar!! Ska du komma hit och skämma bort dig nu." Jag var där för stelhet i muskler, inte något annat. Knepigt, vi är ju ett samspel allihop men vissa saker påverkar inte andras situation nämnvärt. En del är bättre än andra på att sköta sitt.

  • Anonym (frågetecknet)
    Anonym (Jag vet!!) skrev 2015-11-26 12:41:04 följande:

    Det förpestar allas tillvaro. Jag försöker låta bli sånt.

    Det var som när jag var hos sjukgymnasten senast. "Du sover ju bra, man har inte depression om man sover bra." Detta var ju EFTER att jag sagt att jag mådde så mycket bättre och påväg att komma tillbaka. Vad vill han komma? Ska jag videofilma mitt suicidala tillstånd för att han ska förstå hur sjuk jag varit. Skulle gjort en dokumentärfilm under sjukhusvistelsen. Nästa gång Sa han. "Titta du skrattar!! Ska du komma hit och skämma bort dig nu." Jag var där för stelhet i muskler, inte något annat. Knepigt, vi är ju ett samspel allihop men vissa saker påverkar inte andras situation nämnvärt. En del är bättre än andra på att sköta sitt.


    Det lät ju inte så trevligt!
  • Anonym (Håller med)

    Jag får ofta hindra mig själv att kommentera folks fb-inlägg. Får lust att skriva men vet ju att folk vill inte veta så de skulle bara bli upprörda...

    Tycker att folk ofta kommenterar när man har barn. Häromdagen stod jag i kassakön med ett glasspaket och min 4-åring. En tant tyckte min son var söt, gav komplimanger om hans fina ögon men även upplyste mig om att den glassen jag tänkte köpa var inte bra till barn, eftersom man ska vara försiktig med nötter tills barnen är 10, annars kan de utveckla allergi?! Det är väl tvärtom, om man inte utsätts för saker när man är barn är det större risk att man blir allergisk?
    Hon undrade också varför han inte var på dagis! Tja, kanske för att jag är ledig en förmiddag och står i butiken och handlar, varför skulle han då inte vara med mig? Han går ju annars 10 tim/dag på dagis, så självklart är han med mig då när jag är ledig!
    Orkade inte svara henne nåt utan försökte bara vara trevlig...

    Fast jag håller med din kollega om att om du är sjuk ska du anmäla sjukdag och inte ta ut komp. Fast det är inte dennes sak att lägga sig i, det är mellan dig och din arbetsgivare. Fast nu la jag mig också i ;)

  • Anonym (frågetecknet)
    Anonym (Håller med) skrev 2015-11-26 15:24:11 följande:

    Jag får ofta hindra mig själv att kommentera folks fb-inlägg. Får lust att skriva men vet ju att folk vill inte veta så de skulle bara bli upprörda...

    Tycker att folk ofta kommenterar när man har barn. Häromdagen stod jag i kassakön med ett glasspaket och min 4-åring. En tant tyckte min son var söt, gav komplimanger om hans fina ögon men även upplyste mig om att den glassen jag tänkte köpa var inte bra till barn, eftersom man ska vara försiktig med nötter tills barnen är 10, annars kan de utveckla allergi?! Det är väl tvärtom, om man inte utsätts för saker när man är barn är det större risk att man blir allergisk?
    Hon undrade också varför han inte var på dagis! Tja, kanske för att jag är ledig en förmiddag och står i butiken och handlar, varför skulle han då inte vara med mig? Han går ju annars 10 tim/dag på dagis, så självklart är han med mig då när jag är ledig!
    Orkade inte svara henne nåt utan försökte bara vara trevlig...

    Fast jag håller med din kollega om att om du är sjuk ska du anmäla sjukdag och inte ta ut komp. Fast det är inte dennes sak att lägga sig i, det är mellan dig och din arbetsgivare. Fast nu la jag mig också i ;)


    Ja varför lägger du dig i när jag precis förklarat att jag inte ville förlora massa pengar (1800) på att ta en sjukdag när jag kan kompa?
  • Andrew fairless

    Sjukt irriterande - håller med.

    Jag kan numera hantera dessa människor som lägger sig i. Det händer mig väldigt ofta att många lägger sig i, har "bra" råd att ge eller säger -"Du kan inte göra så" -"Du kommer aldrig lyckas med det där.."   osv. Men allt handlar om att vara stark inombords och hela tiden säga till sig själv att jag vet bäst. Jag styr mitt liv på mitt sätt.

  • Anonym (Håller med)

    Jag vet inte. För att människan är sådan? Vi säger till när vi tycker något är fel? Kanske därför FL är så populärt?

  • asta66

    Att lägga sig in andras personliga saker tyder väl på att man inte respekterar andra människor och att man antagligen har ett tråkigt liv.

Svar på tråden varför lägger sig folk i allt möjligt??