• Anonym (fundersam)

    Droger en form av otrohet?

    Hej!

    Jag har ett par nära vänner som varit tillsammans i hundra år (bildligt talat), de har barn ihop och är gifta. Nu är saken den att mannen i förhållandet knarkat. Inte bara rökt på, utan ganska tunga grejer. Innan de skaffade barn ihop diskuterade de det här med droger och hon var väldigt tydlig med att förklara att det inte är ok i ett förhållande och att hon inte vill ha barn ihop med någon som håller på med sådant. Han var mer drogliberal och de hade diskussioner om detta, men han visste mycket väl hennes förhållningssätt till detta.

    Nu har det visat sig att han hållt på med det här bakom ryggen på henne. Han har sagt att han skall göra andra saker och via sms skrivit till sina knarkvänner om när hon inte är hemma så de kan få en trip ihop osv.

    Personligen tycker jag att detta svek är minst lika mycket otrohet som att doppa snoppen hos en annan kvinna. Nästan värre. Vad tycker ni? Och hur kan man hjälpa dem i detta?

  • Svar på tråden Droger en form av otrohet?
  • Minouiee

    Självfallet är det ett stort svek att gå bakom ryggen på sin käraste. But still, forskning har visat att vissa personer bär en gen med sig som ökar benägenheten för beroende och därmed räknas beroende som en sjukdom. Vissa människor har inte samma stopp som andra och det är väldigt svårt att styra bort många tankar som får en att ta till drogen igen. Detta har jag fått förklarat för mig utav en läkare som arbetar på en beroendeavdelning. Så därmed anser jag knappast att det räknas som otrohet. Är beroende bevisat som en sjukdom kan man ju jämföra det med t.ex. depression. Och lider man utav en depression, räknas man väl inte som otrogen?


    You don't need religion to have morals. If you can't determine right from wrong, you lack empathy, not religion.
  • Tecum

    Det är ett stort svek som kan vara mer förödande för relationen än otrohet. Jag ser det som värre än otrohet och ffa svårare att komma till rätta med.

Svar på tråden Droger en form av otrohet?