• Anonym (erik)

    får inte hämta min dotter. vad ska jag göra?

    vi har haft en utredning hos soc då min syster anmälde dit pga att jag mått dåligt från o till i en längre tid. gick på alla möten o var ärlig o sa som det var, utredningen lades ner och ja gick med på och ha min dotter 2 dagar mindre i veckan tills jag mår bra igen. samt att jag ska lämna dottern till mamman om jag inte mår bra då jag innan låtit henne sova någon natt i bland hos min pappa eller min syster som har barn i samma ålder, dottern älskar o vara hos både farfar o min syster men mitt ex gillade inte det.

    förra veckan måde jag inte alls bra då det hänt saker i familjen som fick mej o må skit. ringde då mamman o sa som det var o att jag inte kan ha dottern denna vecka pga det. första o sa var att jag skulle lämna henne till min pappa trots att hon inte gillade det innan, men det gick inte så sa att vi kom fram till att vi skulle göra såhär så nu får det bli så. 

    skulle hämta min dotter på förskolan idag så vi byter där varannan vecka. och har gjort så i 2 år på mammans begäran,när jag kommer dit är inte min dotter där! mamman hade hämtat henne en timme innan jag kom. ringer då mamman och säger att jag står på förskolan då säger hon iatt hon nte vill att jag ska ha min dotter. hon säger även massor annat för o få mej må dåligt. 

    vi har delad vårdnad så tycker inte att det hon gör är okej, men vet inte vad jag ska göra? är det ens lagligt för henne att neka mej att hämta mitt barn? 

  • Svar på tråden får inte hämta min dotter. vad ska jag göra?
  • Lena

    Om förra veckan var din vecka kan du ju inte hämta henne denna bara för du mådde dåligt förra veckan.

  • Anonym (erik)

    förra veckan jag skulle ha henne menade jag var lite otydligt kanske men det är min vecka nu,

  • Anonym (...)

    Kontakta familjerätten. Är det din vecka aå är det din vecka.

  • Ego Lovers

    Hon har lika lite med att göra vilka dottern träffar under din vecka som du har med vem hon träffar under hennes vecka. Du kanske skulle påtala det för henne och om hon vill att du dikterar när eller om barnet får träffa mormor och morfar. Hon äger inte barnet och du bör ringa familjerätten alt tingsrätten beroende på var umgänget är fastslaget och rådfråga dom

  • Anonym (P)

    Mår du bra den här veckan? Kommer du orka ta hand om barnet den här veckan?

    Om ditt mående är såpass dåligt att din syster anmäler så kan jag förstå att barnets mamma är orolig för att lämna ut barnet till dig. Hur ska hon kunna veta om du kommer orka ta hand om barnet eller inte? I det här läget behöver barnets mående vara i centrum, inte ditt.

  • Anonym (erik)

    läs inlägget innan du kommenterar så hade du sätt att allt står där. jag har inte haft min dotter när jag känt att jag inte orkar. min syster som anmälde träffar jag typ en gång om året så hon visste inte hur läget var riktigt då vi inte har så bra kontakt. 

  • Anonym (P)
    Anonym (erik) skrev 2015-11-29 04:11:10 följande:

    läs inlägget innan du kommenterar så hade du sätt att allt står där. jag har inte haft min dotter när jag känt att jag inte orkar. min syster som anmälde träffar jag typ en gång om året så hon visste inte hur läget var riktigt då vi inte har så bra kontakt. 


    Du skriver inget om att du mår bra den här veckan, det var därför jag undrade. Hur ska mamman kunna veta att du orkar med barnet den här veckan?
  • Anonym (mamsi)

    Var förra veckan pappaveckan? Borde inte den här veckan i så fall vara mammavecka?

  • Anonym (erik)
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-29 09:13:09 följande:

    Var förra veckan pappaveckan? Borde inte den här veckan i så fall vara mammavecka?


    nej men skev att jag inte skulle hämtat henne om jag inte mådde bra, o det är väl exakt samma sak som att säga att jag mår bra o därför skulle hämta min dotter.

    hennes mamma vet ju att jag skulle sagt till att jag inte orkar då det var det jag gjorde förra veckan jag skulle ha henne, är det så svårt o förstå?
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (erik) skrev 2015-11-29 18:51:35 följande:

    nej men skev att jag inte skulle hämtat henne om jag inte mådde bra, o det är väl exakt samma sak som att säga att jag mår bra o därför skulle hämta min dotter.

    hennes mamma vet ju att jag skulle sagt till att jag inte orkar då det var det jag gjorde förra veckan jag skulle ha henne, är det så svårt o förstå?


    Men är det här egentligen mammaveckan? När börjar nästa officiella pappaperiod?
  • Anonym (erik)
    Anonym (mamsi) skrev 2015-11-29 19:47:16 följande:

    Men är det här egentligen mammaveckan? När börjar nästa officiella pappaperiod?


    Skulle hämta henne den 26e och lämna henne i morgon för att sedan hämta henne den 10dec igen.
  • Anonym (hjnbh)

    Ok, om jag har förstått det rätt så menar du förra gången det var din v? Alltså 16 - 22 nov, DÅ mådde du för dåligt för att ha din dotter och så förra veckan så var det mammavecka och idag började din v igen?

    Har ni ett skriftligt underskrivet umgängesavtal så kan du eg ringa polisen, men jag vet inte om det ger så mycket.
    Om inte så kan du inte göra så mycket.

    Hur gammalt är barnet? Kanske är det inte för barnets bästa att du har umgänge alls mer än varannan helg eller kanske tom dagumgänge ett tag? En del barn klarar inte av flackande och förändringar och då får man som vuxen stå tillbaka lite. Jag vet för lite för att kunna ge ett ordentligt råd, eg skulle jag behöva höra bådas versioner men det är ju inte så lätt på FL

  • Anonym (P)
    Anonym (hjnbh) skrev 2015-11-30 21:55:48 följande:

    Ok, om jag har förstått det rätt så menar du förra gången det var din v? Alltså 16 - 22 nov, DÅ mådde du för dåligt för att ha din dotter och så förra veckan så var det mammavecka och idag började din v igen?

    Har ni ett skriftligt underskrivet umgängesavtal så kan du eg ringa polisen, men jag vet inte om det ger så mycket.
    Om inte så kan du inte göra så mycket.

    Hur gammalt är barnet? Kanske är det inte för barnets bästa att du har umgänge alls mer än varannan helg eller kanske tom dagumgänge ett tag? En del barn klarar inte av flackande och förändringar och då får man som vuxen stå tillbaka lite. Jag vet för lite för att kunna ge ett ordentligt råd, eg skulle jag behöva höra bådas versioner men det är ju inte så lätt på FL


    Nej man kan inte ringa polisen om man har ett skriftligt avtal. Däremot kan man om avtalet är juridiskt bindande be sin advokat lämna in om vite till Tingsrätten.

    Nu är det kanske inte till ts fördel att lyfta frågan till Tingsrätten när han mår psykiskt dåligt eftersom de kan gå på mammans linje om att han mår för dåligt för umgänge.
  • Anonym (hjnbh)
    Anonym (P) skrev 2015-12-01 06:31:32 följande:
    Nej man kan inte ringa polisen om man har ett skriftligt avtal. Däremot kan man om avtalet är juridiskt bindande be sin advokat lämna in om vite till Tingsrätten.

    Nu är det kanske inte till ts fördel att lyfta frågan till Tingsrätten när han mår psykiskt dåligt eftersom de kan gå på mammans linje om att han mår för dåligt för umgänge.
    Bra att du visste bättre
  • Anonym (erik)

    dotterns mamma skaffade advokat o stämde mej eller vad det heter?! o menade att dottern inte skulle få bo hos mej, fick kallelse till muntlig förberedelse.

    hon sa väl typ 3 ord under hela förberedelsen, hennes advokat menade att jag bara skulle få träffa dottern en dag i månaden, jag var ärlig med hur jag mår o allt annat de frågade, hade ingen advokat men kändes bra ändå.

    de tog beslut att dottern ska bo hos mej som vanligt då det inte finns anledning till annat enligt utredningen socialen gjorde, så vart intermistiskt beslut att de skulle va som vi kom överens om under socialens utredning, det överklagade dotterns mamma till hovrätten att de skulle häva det intermistiskta beslutet men hovrätten avslog det med fanns inga skäl till inhibition enligt det som framkommit i målet. 

    så glad att dottern ska bo hos mej som vanligt, hon fick följa med mej o fira sen jul hos min släkt, där hon bröt ihop helt när vi skulle skiljas igen var en av de jobbigaste stunder i mitt liv o se henne så ledsen och förtvivlad.

    målet ska sättas ut till huvud förhandling så får väl se vad som skall ske, men känner mej inte alls orolig o mår mycket bättre nu så kommer nog bli bra :)

  • Anonym (lollo)
    Anonym (erik) skrev 2016-02-03 01:40:13 följande:

    dotterns mamma skaffade advokat o stämde mej eller vad det heter?! o menade att dottern inte skulle få bo hos mej, fick kallelse till muntlig förberedelse.

    hon sa väl typ 3 ord under hela förberedelsen, hennes advokat menade att jag bara skulle få träffa dottern en dag i månaden, jag var ärlig med hur jag mår o allt annat de frågade, hade ingen advokat men kändes bra ändå.

    de tog beslut att dottern ska bo hos mej som vanligt då det inte finns anledning till annat enligt utredningen socialen gjorde, så vart intermistiskt beslut att de skulle va som vi kom överens om under socialens utredning, det överklagade dotterns mamma till hovrätten att de skulle häva det intermistiskta beslutet men hovrätten avslog det med fanns inga skäl till inhibition enligt det som framkommit i målet. 

    så glad att dottern ska bo hos mej som vanligt, hon fick följa med mej o fira sen jul hos min släkt, där hon bröt ihop helt när vi skulle skiljas igen var en av de jobbigaste stunder i mitt liv o se henne så ledsen och förtvivlad.

    målet ska sättas ut till huvud förhandling så får väl se vad som skall ske, men känner mej inte alls orolig o mår mycket bättre nu så kommer nog bli bra :)


    Ring familjerätten och berätta att hon försvårar umgänget, dokumentera allt så att du har det på papper i framtiden om det behövs. Lycka till!
Svar på tråden får inte hämta min dotter. vad ska jag göra?