• Klea

    Semesterfråga

    Hej,
    Lite fundering ang semester dagar.

    Började en anställning nyligen på heltid. Då det ju blev så pass i slut av året undrar jag hur det då går med semesterdagarna... Som jag fattat så får man inte 25 dagar på ett ut utan får dem några per månad.

    Fick 3 dagar nu till godo, det är allt jag vet.

    Om jag räknat rätt så kommer jag ha cirka 13 dagar att ta ut till juni, eller några till om jag väntar till juli.

    De andra brukar ta ut 4 veckor i en av två perioder, men då får jag ju knappt 3 veckor att röra mig med.

    Tänker jag rätt?

  • Svar på tråden Semesterfråga
  • Anonym (****)

    Det beror på när ert semesterår slutar. Man kan räkna semester på helår, eller från 1/4-31/3. Hr man kalenderår så får man i regel sina 25 dagar  direkt i januari.

    Har man 25 dagar semester får man två dagar i månaden utom den första, då får man 3 dagar.

    Du har rätt till semester som vanligt till sommaren, men du får inte betalt för alla dagar.

  • Anonym (japp...)

    Helt rätt - alla har rätt till 25 arbetsdagar (5 veckor).


    Men man har inte rätt till betalning om man inte jobbat in den ersättningen.

    Så spara själv undan pengar så du kan ta semester om du vill.

  • lilliis

    De du har tjänat in detta semesteråret kan du ta ut nästkommande semesterår. De du tjänar in nästa semesterår kan du ta ut året efter det. Så om du jobbar in semesterdagar 2016 så kan du ta ut dem två 2017 beroende lite på hur ert semesterår går. Sen som de andra har skrivit är du berättigad till semesterdagar utan lön. Om du har en tidsbegränsad anställning så kommer din intjänade semester att utbetalas i samband med avslutande av anställningen. Ta reda på ditt semesterår också det är olika för olika branscher och kollektivavtal.

  • Anonym (Beror på)

    Fast obetalda dagar? Jag jobbar statligt o då man har börjat nytt jobb i september så får man ju två dagar per återstående månad, men i januari får man 28-35 (beroende på ålder) om man är anställd hela det året. Dessa dagar kan då tas ut när som helst (januari om man vill) och är betalda. Skulle man däremot sluta anställningen innan årets slut så räknas semesterdagarna motsvarande återstående månader av o dras fr sista lönen. Så förstår inte varför man skulle ha obetalda dagar? Får man pengarna senare när man jobbat in de dagarna då?

    Men TS som andra sagt få måste du kolla vad som gäller för just din anställning. Kolla m kollegorna eller lönekontoret

  • sportpappa
    Anonym (Beror på) skrev 2015-11-26 22:23:15 följande:

    Fast obetalda dagar? Jag jobbar statligt o då man har börjat nytt jobb i september så får man ju två dagar per återstående månad, men i januari får man 28-35 (beroende på ålder) om man är anställd hela det året. Dessa dagar kan då tas ut när som helst (januari om man vill) och är betalda. Skulle man däremot sluta anställningen innan årets slut så räknas semesterdagarna motsvarande återstående månader av o dras fr sista lönen. Så förstår inte varför man skulle ha obetalda dagar? Får man pengarna senare när man jobbat in de dagarna då?

    Men TS som andra sagt få måste du kolla vad som gäller för just din anställning. Kolla m kollegorna eller lönekontoret


    Varje nytt semesterår (1 april till 31 mars) så får du 25 obetalda semesterdagar. Intjänandeåret för de semesterdagarna är året innan och man tjänar in ungefär 2 dagar per månad om man har 25 betalda semesterdagar. Så är det enligt semesterlagen.

    På en del arbetsplatser får man betalda semesterdagar i förskott när man är nyanställd som om man slutar inom 5 år får betala tillbaka.

    På en del arbetsplatser används istället kalenderår och man kan även ha fler semesterdagar, men principen är densamma.

    Det går så klart att komma överens om andra regler, men det får inte vara till nackdel för den anställde.
  • Anonym (****)
    Anonym (Beror på) skrev 2015-11-26 22:23:15 följande:

    Fast obetalda dagar? Jag jobbar statligt o då man har börjat nytt jobb i september så får man ju två dagar per återstående månad, men i januari får man 28-35 (beroende på ålder) om man är anställd hela det året. Dessa dagar kan då tas ut när som helst (januari om man vill) och är betalda. Skulle man däremot sluta anställningen innan årets slut så räknas semesterdagarna motsvarande återstående månader av o dras fr sista lönen. Så förstår inte varför man skulle ha obetalda dagar? Får man pengarna senare när man jobbat in de dagarna då?

    Men TS som andra sagt få måste du kolla vad som gäller för just din anställning. Kolla m kollegorna eller lönekontoret


    Inte samma regler i det privata. Där kan man ha semesterår 1/4-31/3, vilket innebär att du först  måste tjäna in dina semesterdagar. De antal dagar du tjänat in till den 31/3 får du ta ut från och med 1/4.

    Däremot har man alltid rätt till 25 dagar per år, fast inte betalda.
  • sportpappa
    Anonym (Beror på) skrev 2015-11-26 22:23:15 följande:

    Fast obetalda dagar? Jag jobbar statligt o då man har börjat nytt jobb i september så får man ju två dagar per återstående månad, men i januari får man 28-35 (beroende på ålder) om man är anställd hela det året. Dessa dagar kan då tas ut när som helst (januari om man vill) och är betalda. Skulle man däremot sluta anställningen innan årets slut så räknas semesterdagarna motsvarande återstående månader av o dras fr sista lönen. Så förstår inte varför man skulle ha obetalda dagar? Får man pengarna senare när man jobbat in de dagarna då?

    Men TS som andra sagt få måste du kolla vad som gäller för just din anställning. Kolla m kollegorna eller lönekontoret


    Har inte ni kalenderår som semesterår? Har för mig att statliga organisationer har det. I alla fall den del.
    Om det är så och man blir anställd i september så tjänar man in 2 dagar per månad fram till årsskiftet till nästkommande semesterår och kan ta ut dem i januari. Vilket då stämmer med kalenderår som semesterår. De som varit anställda hela året får sina 28-35 betalda dagar. Om man slutar under året så bör inte några dagar dras av eftersom de tjänas in året innan. Förutom om man har fått förskottssemester så klart.
  • Anonym (Beror på)

    Nej, de dagar man tjänar in fr september kan tas ut redan samma år. I januari får man nya dagar (+ behåller de fr september om man inte tagit ut dem) trots att man bara jobbat sedan september. Man behöver inte jobba ett år först för att få 28-35 dgr i januari utan det räcker att anställningen gäller året ut eller längre. Iaf har det varit så hos alla de olika statliga arbetsgivare som jag har haft. Möjligt att det finns andra varianter.


    sportpappa skrev 2015-11-26 22:45:28 följande:

    Har inte ni kalenderår som semesterår? Har för mig att statliga organisationer har det. I alla fall den del.

    Om det är så och man blir anställd i september så tjänar man in 2 dagar per månad fram till årsskiftet till nästkommande semesterår och kan ta ut dem i januari. Vilket då stämmer med kalenderår som semesterår. De som varit anställda hela året får sina 28-35 betalda dagar. Om man slutar under året så bör inte några dagar dras av eftersom de tjänas in året innan. Förutom om man har fått förskottssemester så klart.


  • Anonym (Beror på)
    Anonym (****) skrev 2015-11-26 22:41:49 följande:

    Inte samma regler i det privata. Där kan man ha semesterår 1/4-31/3, vilket innebär att du först  måste tjäna in dina semesterdagar. De antal dagar du tjänat in till den 31/3 får du ta ut från och med 1/4.

    Däremot har man alltid rätt till 25 dagar per år, fast inte betalda.


    Nej det vet jag (min sambo har haft jobb med 1/4 som bryt). Men jag reagerade på att ett par av er/de som skrivit skrev att samma princip gäller oavsett om det är kalenderår eller 1/4. Även du avslutade ditt första inlägg med nytt stycke och: "Du har rätt till semester som vanligt till sommaren men du har inte rätt till betalt för alla dagar".
  • sextiotalist
    Anonym (****) skrev 2015-11-26 22:41:49 följande:

    Inte samma regler i det privata. Där kan man ha semesterår 1/4-31/3, vilket innebär att du först  måste tjäna in dina semesterdagar. De antal dagar du tjänat in till den 31/3 får du ta ut från och med 1/4.

    Däremot har man alltid rätt till 25 dagar per år, fast inte betalda.


    Arbear privat och har samma regler men färre semesterdagar.
  • Klea

    Ska fråga om semesteråret... men om det nu är så att jag får 25 dagar i april eller vad det blir, får jag då ännu fler dagar i jan, feb och mars?

    Nu löper min anställning 1 år tills vidare. Skulle dock kännas lite bittert om jag inte kunde ta ut semester som alla andra. Nu är det ju ingen dålig lön och slösar inte så mycket så ekonomiskt sett så är det ju inga problem. Gillar inte tanlken på att bli hånad pga för lite semesterdagar bara...

  • Gladskit

    Det är omöjligt att svara korrekt på frågan utan att veta två saker.

    1) Vad har ni för semesterår?
    Kalenderår?
    Eller 1/4 - 31/3

    2) Har ni först ett intjänandeår och sedan ett uttagsår? Eller är intjänandeår och uttagsår sammanfallande?

    De allra flesta statliga myndigheter och även kommuner har kalenderår och intjänande-uttagsår sammanfallande.
    Det innebär att du får ett antal dagar redan nu under 2015 (om jag utgår från TS) som du kan disponera fram till 31/12. Tar du inte ut dem i år så hamnar de i sparsaldot nästa år.
    Den 1/1 tilldelas du nya dagar, 25st vanligtvis. Kan dock vara fler enligt kollektivavtal. Dessa dagar kan du ta ut 2016 MEN de tjänas in under året. Så om du tar ut full semester i sommar och sen säger upp dig och slutar i september nästa år så kan du bli återbetalningsskyldig eftersom du inte har jobbat hela året.

    Sen undrar jag vad du menar med ett år tillsvidare?
    Är du vikarie eller anställd på allmän visstid i ett år eller är du anställd tillsvidare?
    Två helt olika saker.

  • sportpappa
    Klea skrev 2015-11-27 08:58:45 följande:

    Ska fråga om semesteråret... men om det nu är så att jag får 25 dagar i april eller vad det blir, får jag då ännu fler dagar i jan, feb och mars?

    Nu löper min anställning 1 år tills vidare. Skulle dock kännas lite bittert om jag inte kunde ta ut semester som alla andra. Nu är det ju ingen dålig lön och slösar inte så mycket så ekonomiskt sett så är det ju inga problem. Gillar inte tanlken på att bli hånad pga för lite semesterdagar bara...


    Du får 25 obetalda semesterdagar i april. Nästa gång du får nya semesterdagar är i april året därpå.
    Du tjänar in ca 2 betalda semesterdagar varje månad. Det gör att om du blev anställd exempelvis 1 november så kommer du ha 10 betalda och 15 obetalda semesterdagar att ta ut nästa år.

    Det här är enligt semesterlagen. Man kan ha avtal som reglerar det på annat sätt.
  • sportpappa
    Gladskit skrev 2015-11-27 09:18:30 följande:

    De allra flesta statliga myndigheter och även kommuner har kalenderår och intjänande-uttagsår sammanfallande.


    Tack. Bra info. Det kanske är ett enklare system än det enligt semesterlagen. Det är i alla fall nog enklare för individen att förstå. Nackdelen är att man lätt kan få en skuld till sin arbetsgivare.
  • Gladskit
    sportpappa skrev 2015-11-27 13:21:54 följande:
    Tack. Bra info. Det kanske är ett enklare system än det enligt semesterlagen. Det är i alla fall nog enklare för individen att förstå. Nackdelen är att man lätt kan få en skuld till sin arbetsgivare.
    För min del tycker jag det är klart enklare. Man får tillgång till ett antal dagar direkt när man börjar, beräknat fram till årsskiftet. Sen direkt efter nyår får man sina nya dagar.

    Ställer väl dock en del krav på cheferna som beviljar semestrar, just att man kan bli återbetalningsskyldig om man slutar. Särskilt chefer som VET att en person ska gå på tjänstledighet med studier till hösten tex. och har beviljat full sommarsemester....


  • Klea

    Som sagt, ska höra om semesterdagarna. Gör inte mig nått om det blir några obetalda dagar, sitter inte i skiten, däremot är jag rädd att bli påtvingad tidig semester, då får jag ju mindre betalda dagar att ta ut just... Om det inte är så att jag bara får betalda dagar att ta ut fram till April...

Svar på tråden Semesterfråga