• Klea

    Influensavaccin via jobbet

    Nån som brukar ta influensavaccin via jobbet? Är det värt det?

    Sägs att man blir lika sjuk av vaccinet nästan som av influensan i sig... Eller som en kollega sa att man sabbar immunförsvaret..?

  • Svar på tråden Influensavaccin via jobbet
  • Mantrasina

    Nej. Du blir inte lika sjuk av vaccinet som du riskerar att bli av influensan. Nej. Du sabbar inte immunförsvaret, du låter immunförsvaret få öva sig på att känna igen och bekämpa influensan innan du smittas på riktigt  så att immunförsvaret direkt kan bekämpa viruset när du utsätts för det istället för att först leta efter mest effektiva försvar när du redan blivit sjuk.


    Har du möjlgihet att vaccinera dig via jobbet - gör det! Ju fler som vaccinerar sig desto mindre spridning kommer influensan få, och det innebär mindre risker för de som ingår i riskgrupper och av en eller annan anledning inte kan/får/bör vaccinera sig utan att få allvarliga konsekvenser.

  • Frontline
    Mantrasina skrev 2015-11-26 20:49:19 följande:

    Har du möjlgihet att vaccinera dig via jobbet - gör det! Ju fler som vaccinerar sig desto mindre spridning kommer influensan få,


    Skulle aldrig i helvete vaccinera mig oavsett om det var gratis via jobbet eller inte, har inte haft influensa på minst 20 år så det känns bara dumt att trycka i sig en massa skit i onödan..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ego Lovers

    Vad är det för nån tomte med foliehatt som påstår att man blir lika sjuk av vaccinet. Om det vore sant hade man inte vaccinerat riskgrupperna. Jag tog min för en vecka sedan och har inte fått en enda biverkning. Kände inte ens när dsk stack mig i armen även om hon sa att man kunde bli öm i armen kände jag inte ett smack.

  • Ego Lovers
    Mantrasina skrev 2015-11-26 20:49:19 följande:

    Nej. Du blir inte lika sjuk av vaccinet som du riskerar att bli av influensan. Nej. Du sabbar inte immunförsvaret, du låter immunförsvaret få öva sig på att känna igen och bekämpa influensan innan du smittas på riktigt  så att immunförsvaret direkt kan bekämpa viruset när du utsätts för det istället för att först leta efter mest effektiva försvar när du redan blivit sjuk.


    Har du möjlgihet att vaccinera dig via jobbet - gör det! Ju fler som vaccinerar sig desto mindre spridning kommer influensan få, och det innebär mindre risker för de som ingår i riskgrupper och av en eller annan anledning inte kan/får/bör vaccinera sig utan att få allvarliga konsekvenser.


    Man ska inte vaccinera sig om man inte är i riskgruppen. Sedan att arbetet erbjuder det är pga att de inte vill ha sjuka arbetstagare för det kostar pengar så det är billigare för företaget att betala de 240kr som vaccineringen kostar än att arbetstagaren är sjuk i 10 dagar där de måste betala sjuklönen. Men som sagt är man inte i riskgruppen är det helt onödigt att vaccinera sig.
  • Mantrasina
    Ego Lovers skrev 2015-11-26 23:48:53 följande:
    Man ska inte vaccinera sig om man inte är i riskgruppen. Sedan att arbetet erbjuder det är pga att de inte vill ha sjuka arbetstagare för det kostar pengar så det är billigare för företaget att betala de 240kr som vaccineringen kostar än att arbetstagaren är sjuk i 10 dagar där de måste betala sjuklönen. Men som sagt är man inte i riskgruppen är det helt onödigt att vaccinera sig.
    Nej. Det kan också vara så att en jobbar med riskgrupper, exempelvis. Då är det högst önskvärt att vaccinera sig. 

    Och jo.smittskyddet rekommenderar att även de som inte ingår i en riskgrupp. Inte primärt för att inte själv bli sjuk utan för att minimera risken att en själv påverkar de som ingår i riskgrupp.
  • Anonym (Sjuksköterska)
    Ego Lovers skrev 2015-11-26 23:48:53 följande:

    Man ska inte vaccinera sig om man inte är i riskgruppen. Sedan att arbetet erbjuder det är pga att de inte vill ha sjuka arbetstagare för det kostar pengar så det är billigare för företaget att betala de 240kr som vaccineringen kostar än att arbetstagaren är sjuk i 10 dagar där de måste betala sjuklönen. Men som sagt är man inte i riskgruppen är det helt onödigt att vaccinera sig.


    Vi blir alla erbjudna vaccin i jobbet. Inte för att jag eller många andra är riskgrupp men för att vi möter så otroligt många patienter varje dag som kan vara nedsatta och ingå i riskgruppen. Så det handlar inte om att arbetsgivaren inte vill att vi är sjuka.
  • Klea

    Riskgrupper? Typ med astma, hjärt kärl sjukdomar och sånt då eller?

  • Anonym (Sjuksköterska)
    Klea skrev 2015-11-27 08:55:47 följande:

    Riskgrupper? Typ med astma, hjärt kärl sjukdomar och sånt då eller?


    Ja, och gravida är också inräknade som riskgrupp också alla över 65 år och personer som har diabetes. Patienter som jag träffar varje dag och riskerar att smitta om jag inte vaccinerar mig.
  • Pentra

    Ja, TS och övriga, vaccinering via injektion saboterar immunförsvaret. Om vaccinet öht. fungerar så ger det en falsk immunitet; dvs. det är möjligt att det kan hända att det ger den vaccinerade immunitet men denna immunitet överförs aldrig någonsin till ens avkomma, vilket ger allt svagare generationer om gemeration efter generation vaccinerar sig på detta sätt. Om man däremot kommer i kontakt med sjukdomen på naturlig väg, dvs. via öron, ögon, näsa och hals, så får man en sann immunitet som senare överförs till ens avkomma och de efterkommande generationerna blir starkare. Men, injektionsvaccin saboterar inte bara immunförsvaret på detta sätt, det kan även starta autoimmuna reaktioner i kroppen. ... ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Klea
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2015-11-27 10:10:04 följande:
    Ja, och gravida är också inräknade som riskgrupp också alla över 65 år och personer som har diabetes. Patienter som jag träffar varje dag och riskerar att smitta om jag inte vaccinerar mig.
    OOkej. Nu är det inte vården jag ska in i förvisso men förstår hur du tänker.

    Det där med vaccin är ju både a och o. Har haft flunsan en gång i tonåren och nej det var ingen höjdare...

    Hör till de som en gång i tiden fick ta svininfluensavaccinet... men då blev jag väldigt sjuk och armen svullnade som ja... Hade inte oturen att få sömnsjuka tack och lov.

    Just därav jag fick för mig att man blev sjuk av vaccinet...
Svar på tråden Influensavaccin via jobbet