• Infing

    Utredning mm

    Jag undrar bara lite kring hur en utredning kring barnlöshet år till? Från det att man skickar in sina papper, hur lång tid dröjer det innan man får en tid och vilka prover görs i ett första läge?

    Är det någon som vänt sig till en privat klinik? Går det fortare den vägen och hur mycket kostar det att till en början bara göra undersökningar för att se att man har ägglossning/fungerade spermier?

    Tacksam för svar och erfarenheter då man just nu känner sig som den ensammaste människa i världen.

    /Linda

  • Svar på tråden Utredning mm
  • Cyanea

    Man känner sig verkligen ensam i barnlöshetens värld, men du är verkligen inte ensam <3 Vi är många, även fast vi knappt syns. 

    Jag skulle tippa på att hur lång tid det tar beror på massor med saker, bl.a. vilket landsting du tillhör och hur trycket på utredning är för tillfället. 

    Vi skickade egenremissen kring Maj och kom in efter sommaren, så vi behövde inte vänta så länge (vi gick på Sahlgrenska). Oftast hänvisas det till vårdgarantin. Inom ter månader ska ni ha fått en tid som är inom tre månader, vilket blir ca 6 månader sammanlagt. Har man otur säger de att de inte kan ta emot en inom vårdgarantin, och så kan det dröja längre. Men för oss gick det smidigt. 

    Jag tyckte att det var ett ojämnt tempo i utredningen. När man är där görs massor med prover och man får massor med info, sen står det helt stilla ett tag, sen gör man nästa steg och massor händer, sen står det still. För oss tog det ca 4-5 månader att göra alla delar och få ett svar. 

    Man börjar med ett långt läkarsamtal där man har möjlighet att ställa massor med frågor och de gör en kartläggning. Efter det tar man ett gäng prover, både mannen och kvinnan. Efter besöket får mannen datum för att lämna in spermaprov medan kvinnan ska ta lite olika blodprover under cykeln för att kontrollera hur hormonvärdena ändras. Hon får även gå och kolla ägglossningen med ultraljud för att säkerställa att de faktiskt mognar och lossnar. Sen får kvinnan även göra en spolning av äggledare. Då spolar man äggledarna med en kontrastvätska som syns på ultraljud, så ser man om det är stopp någonstans. 

    Efter alla undersökningar bör man få någon typ av svar. Hittar de något fel kan man påbörja behandling av något slag. 

    Tyvärr har jag noll erfarenhet av att gå privat, så det får någon annan svara på :) 

    Är det något mer du undrar över är det bara att fråga på :) Jag önskar dig ett STORT lycka till!! 

  • Infing

    För mig är 6 månader en evighet för att bara få ett svar på om man har ägglossning/fungerade spermier.
    Jag är osäker på om jag orkar gå igenom en behandling o lägga både, tid, hopp o längtan efter något som är så osäkert. Kanske låter dumt men i nuläget vill vi bara veta om framförallt sambons spermier fungerar då vår misstanke ligger där. Hur vi sen i såfall ska gå vidare/inte gå vidare får vi ta då.

  • Jag är bara jag

    Tog 2 månader från första samtal tills alla prover var gjorda och vi träffat läkaren. Det som tillkom sen var äggledarspolning,gjordes väl ett halvår senare. Vi betalade bara högkostnadskortet,d.v.s 900:- som det var då.

  • Cyanea
    Infing skrev 2015-11-27 16:59:12 följande:

    För mig är 6 månader en evighet för att bara få ett svar på om man har ägglossning/fungerade spermier.
    Jag är osäker på om jag orkar gå igenom en behandling o lägga både, tid, hopp o längtan efter något som är så osäkert. Kanske låter dumt men i nuläget vill vi bara veta om framförallt sambons spermier fungerar då vår misstanke ligger där. Hur vi sen i såfall ska gå vidare/inte gå vidare får vi ta då.


    Det är en evighet. Sen fick vi ju delsvar under tidens gång, det är mest att man har den färdiga, samlade bilden när allt är gjort och gör upp en plan när man vet alla faktorer. Blodprover och spermaprover får man ju svar på när de är analyserade.  

    Det är en tuff väg att gå, absolut. 
Svar på tråden Utredning mm