• ljuvliga

    Ger BB personalen ersättning innan mjölken kommer igång?

    Jag har två barn som kommit för tidigt och vårdats på neonatal o då har mina sondmatats från början. Både med donerad mjölk och min mjölk. Nu väntar jag mitt tredje barn och ska föda om tre veckor och förhoppningsvis kommer vi få vara tillsammans redan på bb så det blir lite nytt för mig att få vara på bb med bebisen. Men det jag undrar är hur gör man med maten till barnet innan mjölken kommer igång för visst tar det inte ett par dagar? Ger personalen ersättning i ett par dagar eller hur funkar det? Vill gärna börja amma så fort som möjligt men det tar ju nån dygn innan mjölken kommer igång.

  • Svar på tråden Ger BB personalen ersättning innan mjölken kommer igång?
  • Carabellis kusp

    Om allt är normalt så klarar sig barnet på råmjölk tills den riktiga mjölken rinner till efte är några dygn. Man kan be om ersättning, men ingen tvingar på det.

  • Anonym (F)

    Bebisen klarar sig på råmjölken så det behöver du inte oroa dig för. Men var beredd på att bebisen går ner i vikt i början från födelsevikten men det är alltså helt normalt. Lycka till!

  • Brumma

    Med första barnet tog det väldigt lång tid innan den riktiga mjölken kom igång. Då fick jag hjälp att ge ersättning ungefär ett dygn. Sen kom den igång med råge och då gick vi över helt till amning.

    Ersättningen gavs inte med flaska utan med en sorts sked/kopp. Då påverkas inte amningen negativt.

    Andra barnet klarade sig på råmjölk första dygnet tills mjölken rann till ordentligt.

    Normalt klarar de sig bra :)

    Att det tog längre tid med första kan bero på att det var mkt oroligheter runt om då sonen inte var helt frisk när hsn föddes. Inget farligt men saker som påverkade lite stressigt :)

  • Lisasmor
    ljuvliga skrev 2015-11-28 06:14:12 följande:

    Jag har två barn som kommit för tidigt och vårdats på neonatal o då har mina sondmatats från början. Både med donerad mjölk och min mjölk. Nu väntar jag mitt tredje barn och ska föda om tre veckor och förhoppningsvis kommer vi få vara tillsammans redan på bb så det blir lite nytt för mig att få vara på bb med bebisen. Men det jag undrar är hur gör man med maten till barnet innan mjölken kommer igång för visst tar det inte ett par dagar? Ger personalen ersättning i ett par dagar eller hur funkar det? Vill gärna börja amma så fort som möjligt men det tar ju nån dygn innan mjölken kommer igång.


    Jag tror standard är att inte ge ersättning på BB. Däremot "varnade" BM mig att dygnet innan mjölken rinner till kan bli ganska skrikit för bebisen har hunnit bli hungrig då. Det var jobbigt tyckte jag, men jag fokuserade på att bebisens skrik faktiskt hjälper till med mjölkproduktionen och att allt är som det ska. Riktigt mycket mjölk (alltså när brösten plötsligt ser ut som silikonbröst..!) fick jag först dag 4.
  • malle88

    Normalt har bebisen samlat på sig tillräckligt med fett i magen för att klara de första dagarna på råmjölk. De beräknas gå ner ca 10 % i vikt utan åtgärd. Första dagen sov dottern hela tiden men andra eller tredje dagen (minns inte) var ett riktigt amningsmaraton för att få igång mjölken :)

  • Mälaröbo

    Om barnet föds under- eller överviktigt kan stödmatning behövas i början. Om inte så klarar sig barnet oftast på det man har. De tappar lite vikt men det är normalt och de har koll. Mitt första barn klarade sig på det jag hade men min andra var överviktig och hade stödmatats 3 ggr innan jag ammade första gången efter 5-6 h (urakut snitt). Tror att han fick nån kopp till efter det också.

  • Anonym (4)

    Vi var på bb i 3dygn min mjölk rann till på dag 4(när vi kommit hem)

    Men efter förata dygnet på bb så var sonen jätte hungrig och skrek konstant och sög sönder mina bröstvårtor typ, så då fick han drygt 10ml ersättning ur en kopp,sen dag 3 när han började igen,så bad vi om det igen och fick det :) sen på eftermiddagen åkte vi hem och dagenefter så hade min mjölk kommit så då var det lugnt :)

    Men normalt är det inget dom gör, barnmoskan vi hade sa att dom får inte rekommendera det till föräldrar, utan fick hinta fram det till vi själva "kom med förslaget" :p tanten dagen efter var skitsur när vi bad om det,men dom fick inte neka heller :p

  • minerva123

    Vår äldsta behövde tilläggsmatas med ersättning eftersom mjölken rann till först på dag 4 och han hade gått ner 11% i vikt dag 2 efter födseln. Han hade dessutom lågt blodsocker vid två tillfällen. Jag fick amma, pumpa och ger ersättning var tredje timme dygnet runt i tre veckor, sedan hade vikten återhämtat sig och vi övergick till fri helamning. Yngsta helammade från start och behövde aldrig tilläggsmatas, gick ner bara 6 % i vikt. Med andra barnet fick jag ingen mjölkstas alls (det var jätteskönt att slippa!) så jag vet ärligt talat inte riktigt när den "riktiga" mjölken började rinna till. Bägge barnen var fullgångna och vägde strax över 3,4 kg vid födseln, jag hade ingen diabetes heller eller så.

  • Anonym (Sär skrivning)

    Personalen får väl ta med sig matlåda eller köpa något i kiosken/restaurangen?

Svar på tråden Ger BB personalen ersättning innan mjölken kommer igång?