• Anonym (Olycklig)

    Hur blir man av med en narcissist?

    Nån mer som har haft förhållande med en person med Narcissistisk personlighetsstörning?
    Vi har haft ett förhållande i sju år.Jag är 38 och han 53.
    Vi har fortfarande ett distansförhållande pga jobb i olika städer.
    Vi har inga barn..Tack och lov måste jag nog ändå säga nu.
    Har i hela vårt förhållande haft stora problem med denna man,som 
    fortfarande är som ett stort barn.Och har alla tecken på Narcissism.
    I våras hittade jag massa sex sms till antal kvinnor som pågått i 
    flera år..Redan där skulle man ju lämnat..Men han böna bad,så vi gick 
    till terapi som var bra,men ändå gjorde saken tusen gånger värre.Han vägrar
    acceptera att jag behöver min tid för att eventuellt kunna lita på honom igen.
    Då han tycker jag ska göra det helt lätt och direkt! Detta har ledit till stora hemska
    gräl och bråk i flera månader.För nån vecka sedan var jag tvungen kolla hans telefon
    igen för veta om han slutat med dessa sex sms.Istället hittar jag en bild på en tjej
    som sitter äter middag i hans kök!!! Han har alltså bjudit hem en tjej ansträngt sej som jag såg och ja,man kan ju bara föreställa sej vad som hänt! Jag fick nog och bad han fara och flyga!! Men sjuk som han är visar han ingen större ånger,och förståelse att detta inte är acceptabelt! Han säger bara,jo men det var ju bara en 
    middag och vi har ju varit så osams!! Ingen ursäkt för fem öre!! Han vägrar nu ha förståelse detta är över.Beter sej som inget hänt,ringer skriver,helt normala saker som att allt är som vanligt.Jag har klippt helt och svarar inte på nånting längre.
    Skriver helt skrämmande sms,om hur mycket fel jag gjort och letar massa fel som jag kunnat gjort för trycka ner mej och få mej känna ångest att jag gjort nåt fel!! Skrev till honom häromdagen att han måste lämna mej ifred och jag inte vill mer! 
    men det vägrar ju han förstås lyssna till.Han skriver nu han börjat gå till psykolog 
    igen och hade mage skriva att psykologen tyckte jag gjort fel!! Nån som varit i liknande situation med såna här personer? Och hur blir man av med dom på riktigt?

  • Svar på tråden Hur blir man av med en narcissist?
  • Sandra8978

    Hej TS,
    Sanningen är att oavsett vad det känns som för dig, så har du all makt över ditt liv.
    Året är 2015, du är ingens slav, du kan klara dig själv ekonomiskt, och det finns en polis att gå till om du blir trackasserad tillräckligt illa.

    Med det sagt,
    Hur blir du av med en telefonförsäljare? Genom att inte ge dem en enda sekund att öppna käften.
    "Tack, jag är inte intresserad." Och lägg på.

    Gör samma med denne person, knackar den på, vägra öppna.
    Tillslut ger han sig, du måste ha mer tålamod än han bara.

  • Sandra8978

    Skicka ett sms där du förklarar att du inte tänker ha honom i ditt liv mer.
    Blockera sedan hans nummer. 

    Svara inte, öppna inte.
    Han kommer söka sig annorstädes när han märker du inte ger honom vad han vill ha.

  • Anonym (M)

    Du packar ihop de saker han har liggande hemma hos dig, sedan åker du till honom och samlar ihop de saker du har liggande där. Därefter förklarar du att det är slut och att du inte vill ha något mer med honom att göra. Och slutligen svarar du inte på hans eventuella kontaktförsök. Vill du inte vara ihop med honom så måste du inte. Du behöver inte argumentera för det. Du vill bara inte och det räcker.

  • Anonym (!)

    Det finns några olika sätt.

    Ingen kontakt är det enklaste och säkraste. Han kan fortsätta höra av sig sporadiskt men det lär bli mindre och mindre med tiden. Du behöver inte investera mer energi i det hela.

    Sen finns det några mer osäkra kort som kan fungera bättre men som också kräver mer av dig och som kan slå snett. Ett sätt är att imitera narcissistens negativa egenskaper. Börjar han bråka och tjafsa om något går du ner på hans nivå och kritiserar honom på precis samma sätt han gör mot dig. Det brukar få dem att backa, åtminstone för stunden.

    Ett tredje alternativ är att orsaka en narcissistisk skada. En sån uppstår när inte narcissisten längre får spela huvudrollen i filmen. Ett exempel skulle vara att berätta för honom att du redan har träffat en ny man för ett tag sedan som du har fått känslor för och att du inte vill ha mer med narcen att göra. Är dock inte att rekommendera om han tidigare har visat våldsamma tendenser eftersom det kan få honom att snedtända helt.

  • Anonym (Olycklig)

    Tack för era svar! Ska packa ihop fixa med alla saker så fort jag kan och sen blocka honom helt.
    Så svårt detta eftersom jag fortfarande älskar honom och blir tvungen lämna 
    honom för mitt eget bästa.
    Han vet om detta och kommer nog göra sitt yttersta för ses öga mot öga avsluta,jag var ju tvungen göra slut på telefon.
    Och då måste jag vara jättestark för han kommer göra allt för trycka på mina svaga
    punkter och få tillbaks kontrollen och få mej ner i botten igen.

  • ninasord
    Anonym (!) skrev 2015-11-28 14:35:03 följande:

    Det finns några olika sätt.

    Ingen kontakt är det enklaste och säkraste. Han kan fortsätta höra av sig sporadiskt men det lär bli mindre och mindre med tiden. Du behöver inte investera mer energi i det hela.

    Sen finns det några mer osäkra kort som kan fungera bättre men som också kräver mer av dig och som kan slå snett. Ett sätt är att imitera narcissistens negativa egenskaper. Börjar han bråka och tjafsa om något går du ner på hans nivå och kritiserar honom på precis samma sätt han gör mot dig. Det brukar få dem att backa, åtminstone för stunden.

    Ett tredje alternativ är att orsaka en narcissistisk skada. En sån uppstår när inte narcissisten längre får spela huvudrollen i filmen. Ett exempel skulle vara att berätta för honom att du redan har träffat en ny man för ett tag sedan som du har fått känslor för och att du inte vill ha mer med narcen att göra. Är dock inte att rekommendera om han tidigare har visat våldsamma tendenser eftersom det kan få honom att snedtända helt.


    Haha jeezus.. att göra det där är som att be om stryk vad det gäller såna personer.

    I'm not your driver
  • Anonym (!)
    ninasord skrev 2015-11-28 15:09:14 följande:
    Haha jeezus.. att göra det där är som att be om stryk vad det gäller såna personer.
    Ja det är absolut riskabelt. Men en narcisstisk skada kommer att framkalla en kraftfull reaktion på det ena eller det andra sättet. Antingen bryter de kontakten eller så blir det sju resor värre.
  • ninasord
    Anonym (!) skrev 2015-11-28 15:16:48 följande:
    Ja det är absolut riskabelt. Men en narcisstisk skada kommer att framkalla en kraftfull reaktion på det ena eller det andra sättet. Antingen bryter de kontakten eller så blir det sju resor värre.
    Jag vet... hopplösa är vad dom är.
    I'm not your driver
  • Anonym (blockera)
    Anonym (!) skrev 2015-11-28 15:16:48 följande:

    Ja det är absolut riskabelt. Men en narcisstisk skada kommer att framkalla en kraftfull reaktion på det ena eller det andra sättet. Antingen bryter de kontakten eller så blir det sju resor värre.


    Det är nog svårt att ge sig in och spela "deras" spel, de har spelat längre och är mycket skickligare, desdutom totalt hänsynslösa. Skulle gissa att det är bättre att inte spela alls, bara bryta kontakten.
  • Anonym (!)
    Anonym (blockera) skrev 2015-11-28 15:41:59 följande:
    Det är nog svårt att ge sig in och spela "deras" spel, de har spelat längre och är mycket skickligare, desdutom totalt hänsynslösa. Skulle gissa att det är bättre att inte spela alls, bara bryta kontakten.
    Ja det är mycket riktigt. Det är betydligt enklare att bara bryta kontakten.
  • Anonym (Helpyourself)
    Anonym (Olycklig) skrev 2015-11-28 14:23:09 följande:

    Nån mer som har haft förhållande med en person med Narcissistisk personlighetsstörning?
    Vi har haft ett förhållande i sju år.Jag är 38 och han 53.
    Vi har fortfarande ett distansförhållande pga jobb i olika städer.
    Vi har inga barn..Tack och lov måste jag nog ändå säga nu.
    Har i hela vårt förhållande haft stora problem med denna man,som 
    fortfarande är som ett stort barn.Och har alla tecken på Narcissism.
    I våras hittade jag massa sex sms till antal kvinnor som pågått i 
    flera år..Redan där skulle man ju lämnat..Men han böna bad,så vi gick 
    till terapi som var bra,men ändå gjorde saken tusen gånger värre.Han vägrar
    acceptera att jag behöver min tid för att eventuellt kunna lita på honom igen.
    Då han tycker jag ska göra det helt lätt och direkt! Detta har ledit till stora hemska
    gräl och bråk i flera månader.För nån vecka sedan var jag tvungen kolla hans telefon
    igen för veta om han slutat med dessa sex sms.Istället hittar jag en bild på en tjej
    som sitter äter middag i hans kök!!! Han har alltså bjudit hem en tjej ansträngt sej som jag såg och ja,man kan ju bara föreställa sej vad som hänt! Jag fick nog och bad han fara och flyga!! Men sjuk som han är visar han ingen större ånger,och förståelse att detta inte är acceptabelt! Han säger bara,jo men det var ju bara en 
    middag och vi har ju varit så osams!! Ingen ursäkt för fem öre!! Han vägrar nu ha förståelse detta är över.Beter sej som inget hänt,ringer skriver,helt normala saker som att allt är som vanligt.Jag har klippt helt och svarar inte på nånting längre.
    Skriver helt skrämmande sms,om hur mycket fel jag gjort och letar massa fel som jag kunnat gjort för trycka ner mej och få mej känna ångest att jag gjort nåt fel!! Skrev till honom häromdagen att han måste lämna mej ifred och jag inte vill mer! 
    men det vägrar ju han förstås lyssna till.Han skriver nu han börjat gå till psykolog 
    igen och hade mage skriva att psykologen tyckte jag gjort fel!! Nån som varit i liknande situation med såna här personer? Och hur blir man av med dom på riktigt?


    Jag har barn och lämnat, ha mig i tanken när du beslutar dig för noll-kontakt. Det är enda vägen. Hade jag din situation hade jag ärligt talat bara klippt och tagit de patetiska försöken han gör att krångla tillbaka dig med en riktigt go´ äkta narcissistisik "silent treatment" but the other way around. Har du left med en äkta narce vet du vad detta är.

    Kram (gör som jag - skaffa dig ett eget bra självständigt fritt liv utan psykiskt störda som förstör tillvaron:) Ps. Tog 4 år att känna att hjärntvätten släppt. De gör ett bra nednötnings-arbete av ditt psyke ...
  • Anonym (Helpyourself)
    Anonym (!) skrev 2015-11-28 14:35:03 följande:

    Det finns några olika sätt.

    Ingen kontakt är det enklaste och säkraste. Han kan fortsätta höra av sig sporadiskt men det lär bli mindre och mindre med tiden. Du behöver inte investera mer energi i det hela.

    Sen finns det några mer osäkra kort som kan fungera bättre men som också kräver mer av dig och som kan slå snett. Ett sätt är att imitera narcissistens negativa egenskaper. Börjar han bråka och tjafsa om något går du ner på hans nivå och kritiserar honom på precis samma sätt han gör mot dig. Det brukar få dem att backa, åtminstone för stunden.

    Ett tredje alternativ är att orsaka en narcissistisk skada. En sån uppstår när inte narcissisten längre får spela huvudrollen i filmen. Ett exempel skulle vara att berätta för honom att du redan har träffat en ny man för ett tag sedan som du har fått känslor för och att du inte vill ha mer med narcen att göra. Är dock inte att rekommendera om han tidigare har visat våldsamma tendenser eftersom det kan få honom att snedtända helt.


    Intressant ....
Svar på tråden Hur blir man av med en narcissist?