• Anonym (Hemsk­)
    Äldre 29 Nov 03:57
    18649 visningar
    123 svar
    123
    18649

    Jag har lurat folk på pengar. Vad kommer att hända nu?

    Gud så hemsk jag är. !!

    Jag har två barn och jag är ensam då mitt ex lämnade mig för cirka 2 månader sedan. Jag är också utan jobb.

    Jag har gjort väldigt hemska saker på sistone, såna saker som jag verkligen INTE brukar göra.

    Jag har hittills gjort 3 annonser på tradera, och där har jag lagt upp iPhones till väldigt bra priser.

    Köparna skickade pengarna till min bank och jag skickade aldrig varan till dem.

    Alla 3 skrev hotfulla mail och att dem skulle polisanmäla mig, vilket jag tror att dem har gjort?

    Jag fick sammanlagt 15 tusen kronor, och jag mår jätte dåligt p.g.a detta.

    Jag blev rädd. Jag hade inte pengar för mina två barn, och dessutom så blev pappa jätte sjuk, så jag fick panik.

    Detta har hänt under juni, juli och september månad, borde det inte komma något polisbrev nu?

    Jag funderar på att ringa in själv och berätta vad jag gjort. Men är det så smart när jag inte har alla pengar kvar?

    Vad ska jag göra????

  • Svar på tråden Jag har lurat folk på pengar. Vad kommer att hända nu?
  • Anonym (...)
    Äldre 29 Nov 05:53
    #1

    Du kommer blir polisanmäld och troligen fälld. Du kommer att få betala tillbaka 15000kr och antagligen få dagsböter.

    Vad trodde du skulle hända?

    Man kan gå till socialen om det saknar pengar till mat på bordet, man lurar inte andra människor.

    Till din fråga:

    Äger du något du kan sälja så du kan betala tillbaka pengarna du lurat dig till? Eller kan du på något annat sätt fixa pengar? (Låna av någon du känner)

    Annars anmäl dig själv till polisen om du inte redan är polisanmäld.

  • Anonym (mrs)
    Äldre 29 Nov 05:56
    #2
    Anonym (Hemsk) skrev 2015-11-29 03:57:29 följande:

    Gud så hemsk jag är. !!

    Jag har två barn och jag är ensam då mitt ex lämnade mig för cirka 2 månader sedan. Jag är också utan jobb.

    Jag har gjort väldigt hemska saker på sistone, såna saker som jag verkligen INTE brukar göra.

    Jag har hittills gjort 3 annonser på tradera, och där har jag lagt upp iPhones till väldigt bra priser.

    Köparna skickade pengarna till min bank och jag skickade aldrig varan till dem.

    Alla 3 skrev hotfulla mail och att dem skulle polisanmäla mig, vilket jag tror att dem har gjort?

    Jag fick sammanlagt 15 tusen kronor, och jag mår jätte dåligt p.g.a detta.

    Jag blev rädd. Jag hade inte pengar för mina två barn, och dessutom så blev pappa jätte sjuk, så jag fick panik.

    Detta har hänt under juni, juli och september månad, borde det inte komma något polisbrev nu?

    Jag funderar på att ringa in själv och berätta vad jag gjort. Men är det så smart när jag inte har alla pengar kvar?

    Vad ska jag göra????


    Du kommer att bli polisanmäld och dömd i Tingsrätten

    Har du inte pengar att betala tillbaka dom med kan dollar vända sig till Kronofogden för att få tillbaka sina pengar!
  • Anonym (Hemsk­) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 06:06
    #3
    Anonym (mrs) skrev 2015-11-29 05:56:58 följande:
    Du kommer att bli polisanmäld och dömd i Tingsrätten

    Har du inte pengar att betala tillbaka dom med kan dollar vända sig till Kronofogden för att få tillbaka sina pengar!
    Hur säkert är det att det går till tingsrätten? Jag är ostraffad sen tidigare också, spelar det någon roll?

    Det har gått 3 månader , varför har inte polisen hört av sig?
  • Anonym (mrs)
    Äldre 29 Nov 06:12
    #4
    Anonym (Hemsk) skrev 2015-11-29 06:06:30 följande:

    Hur säkert är det att det går till tingsrätten? Jag är ostraffad sen tidigare också, spelar det någon roll?

    Det har gått 3 månader , varför har inte polisen hört av sig?


    Gör personerna polisanmälan mot dig och det finns tillräckligt med bevis kommer åklagare att väcka åtal.

    Då kommer du att bli kallad till Tingsrätten på huvudförhandling och därefter bli dömd.

    Vad är din problem med att besvara de mail du har fått från dom du lurade?
  • Anonym (Hemsk­) Trådstartaren
    Äldre 29 Nov 06:17
    #5
    Anonym (mrs) skrev 2015-11-29 06:12:49 följande:
    Gör personerna polisanmälan mot dig och det finns tillräckligt med bevis kommer åklagare att väcka åtal.

    Då kommer du att bli kallad till Tingsrätten på huvudförhandling och därefter bli dömd.

    Vad är din problem med att besvara de mail du har fått från dom du lurade?
    Och vad kan det vara för bevis? Förutom mitt bank konto nummer då?

    Hur ska dem veta nu om jag skickat varan eller ej? Köparen kan också ljuga för att få pengar tillbaka?
  • Anonym (mrs)
    Äldre 29 Nov 06:33
    #6
    Anonym (Hemsk) skrev 2015-11-29 06:17:59 följande:

    Och vad kan det vara för bevis? Förutom mitt bank konto nummer då?

    Hur ska dem veta nu om jag skickat varan eller ej? Köparen kan också ljuga för att få pengar tillbaka?


    Äh!

    Skyll dig själv när du blir dömd och tvingas betala tillbaka alla pengar!

    Du verkar inte vara mottaglig för råd att lösa detta utan du verkar enbart vara ute efter att få i gång en het diskussion om detta.
  • Anonym (hmmm)
    Äldre 29 Nov 06:37
    #7
    Anonym (Hemsk) skrev 2015-11-29 06:17:59 följande:
    Och vad kan det vara för bevis? Förutom mitt bank konto nummer då?

    Hur ska dem veta nu om jag skickat varan eller ej? Köparen kan också ljuga för att få pengar tillbaka?
    Du önskar inte göra rätt för dig, alltså?
    Tycker du att du gjort rätt?

    Hur kan DE veta ? Visst kan köparen ljuga, men din trovärdighet minskar om flera anmält dig för att varan uteblivit.
  • Anonym (mrs)
    Äldre 29 Nov 06:40
    #8
    Anonym (hmmm) skrev 2015-11-29 06:37:36 följande:

    Du önskar inte göra rätt för dig, alltså?

    Tycker du att du gjort rätt?

    Hur kan DE veta ? Visst kan köparen ljuga, men din trovärdighet minskar om flera anmält dig för att varan uteblivit.


    Köparna kan bevisa att dom har betalat pengar till hennes konto genom att redovisa sitt kontoutdrag hos banken samt att köparna kan bevisa att dom ej har fått sin mobil.
  • Anonym (Inte säkert­)
    Äldre 29 Nov 07:23
    #9

    Har du tur bor dessa personer på olika platser i landet och gör sin polisanmälan lokalt. Risken för att dessa ärenden kommer samordnas till en handläggare är då liten. Det kommer ses som tre enskilda ärenden och då finns stor chans/risk att de kommer att läggas ner då en förundersökningsledare kommer se att det inte går att styrka brott (ord mot ord). Om mer resurser fanns hos polisen eller om ngn tar sig tid och gör sökning på dig så finns det däremot en chans/risk att du i slutänden åker dit på bedrägeri då dem kan se att du gjort detta flera gånger. Visst att du kan säga att du skickat tre telefoner, men inte säkert det räcker. Inte tre gånger i rad liksom.

    Bevisbördan är hög för att åka dit på bedrägeri så inte så självklart alls att ts "åker fast" om detta är sant...

    Hade du olika konton på Tradera till försäljningarna? Säljarna borde gett neg omdömen annars som syns?

  • Anonym (Norba­)
    Äldre 29 Nov 07:27
    #10
    Anonym (Hemsk) skrev 2015-11-29 06:17:59 följande:
    Och vad kan det vara för bevis? Förutom mitt bank konto nummer då?

    Hur ska dem veta nu om jag skickat varan eller ej? Köparen kan också ljuga för att få pengar tillbaka?
    Men gud. Det är världens lättaste sak att bevisa.

    Gör rätt för dig istället för att försöka komma undan. Det kanske är en annan ensamstående mamma som har det svårt som sitter på andra sidan av din annons. Som sparat och sparat och som är lurad, av dig.
Svar på tråden Jag har lurat folk på pengar. Vad kommer att hända nu?