• Karoliina

    Ägglossning efter missfall

    Hej!

    Har läst massor av trådar men undrar om det är någon som vet när man brukar ha ägglossning efter missfall?

    Är det ca två veckor efter blödningen första dag eller kan det variera mycket ?

    Känner oss redo att försöka direkt igen efter ett missfall förra veckan.

    Tacksam för svar! :)

  • Svar på tråden Ägglossning efter missfall
  • Jag är bara jag

    Vid tidiga m.f kan äl komma när den brukar vilket är 2 veckor före nästa mens. Vid senare m.f och speciellt vid MA är det mycket vanligt med utebliven äl. Då kan det dröja många veckor innan mensen kommer.

  • schober

    För mig dröjde det ca fyra veckor efter att blödningarna slutade så det kan variera, och även denna gången (andra ägglossningen efter tidigt MF) så är cykeln längre än innan MF. Finns dessvärre inget svar utan det är enskilt, bara att köra på!

  • SSK13

    ÄL-tester kan ju hjälpa om du vill ha koll. Gäller ju att få negativt graviditetstest först bara.

  • schober
    SSK13 skrev 2015-11-29 12:55:01 följande:

    ÄL-tester kan ju hjälpa om du vill ha koll. Gäller ju att få negativt graviditetstest först bara.


    Graviditetshormet måste sjunka till en viss nivå in ägglossningen kommer igång, och eftersom dagens tester är så känsliga så kan man fortfarande ha svagt positiva tester samtidigt som ägglossningen kommer eftersom grav.hormonet är tillräckligt lågt för ägglossningen att kicka igång.. Så hade i alla fall jag det :)

    Så det där ska man inte alltid gå efter, eftersom då finns risken att man missar ägglossningen. Tips på vägen!
  • SSK13
    schober skrev 2015-11-29 15:28:37 följande:

    Graviditetshormet måste sjunka till en viss nivå in ägglossningen kommer igång, och eftersom dagens tester är så känsliga så kan man fortfarande ha svagt positiva tester samtidigt som ägglossningen kommer eftersom grav.hormonet är tillräckligt lågt för ägglossningen att kicka igång.. Så hade i alla fall jag det :)

    Så det där ska man inte alltid gå efter, eftersom då finns risken att man missar ägglossningen. Tips på vägen!


    Ah okej. Ska lägga upp en bild med en fråga i nästa inlägg om du hade velat hjälpa mig :)
  • SSK13


    Morgonens graviditetstest och eftermiddagsÄL-test. Borde inte ha hCG kvar nu, iaf vääääldigt låga nivåer. ÄL-test har varit starkt positiva när gravtesterna fortf var positiva, nu har ÄL-testerna också blivit svagare.

    Till frågan: om/när ÄL-testerna ökar i styrka/blir positiva borde det väl betyda ÄL?

    Eftersom de inte borde ge utslag på hCG längre tänker jag.
  • frestelsen
    SSK13 skrev 2015-11-29 16:47:51 följande:

    Morgonens graviditetstest och eftermiddagsÄL-test. Borde inte ha hCG kvar nu, iaf vääääldigt låga nivåer. ÄL-test har varit starkt positiva när gravtesterna fortf var positiva, nu har ÄL-testerna också blivit svagare.

    Till frågan: om/när ÄL-testerna ökar i styrka/blir positiva borde det väl betyda ÄL?

    Eftersom de inte borde ge utslag på hCG längre tänker jag.


    Så där ser mina ut med, fick lite starkare på gravtestet. Fick ma för 4 veckor sen. Jag tempar med, då ser jag iaf om äl sker. Vi ligger varannan dag för att va på säkra sidan . Men supersvårt o veta om äl är på väg eller så, vill så gärna med så fort som möjligt. Men min äl verkar inte vilja komma än
  • schober
    SSK13 skrev 2015-11-29 16:47:51 följande:
    Morgonens graviditetstest och eftermiddagsÄL-test. Borde inte ha hCG kvar nu, iaf vääääldigt låga nivåer. ÄL-test har varit starkt positiva när gravtesterna fortf var positiva, nu har ÄL-testerna också blivit svagare.

    Till frågan: om/när ÄL-testerna ökar i styrka/blir positiva borde det väl betyda ÄL?

    Eftersom de inte borde ge utslag på hCG längre tänker jag.
    Nej de ger inte längre utslag på hCG så när ÄLtesterna blir postiva så har du alla förutsättningar för att få ägglossning =)

    sen om ägget släpper eller inte, det är en annan fråga och som kontrolleras via en barnmorska/gynekolog eller med att tempa.
  • FebruariBlirTill

    Efter skrapning hade jag ägglossning dag 19 - om det nu egentligen var ägglossning, för mensen kom bara 11 dagar därpå. Vanligtvis har jag ca 14 dagar mellan ägglossning och mens.

    Efter tidigt missfall med spontan blödning hade jag äl precis som normalt dag 14 eller 15.

    Vanligtvis har jag äl dag 14-16.

  • SSK13
    schober skrev 2015-11-30 10:52:13 följande:

    Nej de ger inte längre utslag på hCG så när ÄLtesterna blir postiva så har du alla förutsättningar för att få ägglossning =)

    sen om ägget släpper eller inte, det är en annan fråga och som kontrolleras via en barnmorska/gynekolog eller med att tempa.


    Konstigt. Jag har världens ÄL-känningar med molvärk över äggstockarna. Har haft det sen igårkväll. Men ÄL-test visar negativt. Hade jag inte tagit test hade jag trott detta var ÄL.

    Kanske känns så innan mens också förresten. Äh. Jag minns inte :/
  • schober
    SSK13 skrev 2015-12-02 17:05:23 följande:
    Konstigt. Jag har världens ÄL-känningar med molvärk över äggstockarna. Har haft det sen igårkväll. Men ÄL-test visar negativt. Hade jag inte tagit test hade jag trott detta var ÄL.

    Kanske känns så innan mens också förresten. Äh. Jag minns inte :/
    Kan vara rester i livmodern som är kvar eller liknande, kroppen gör ju en omställning så värken kan vara lite allt möjligt. Fortsätt testa och om ingenting händer så kontakta en barnmorska.
  • SSK13
    schober skrev 2015-12-03 09:17:24 följande:

    Kan vara rester i livmodern som är kvar eller liknande, kroppen gör ju en omställning så värken kan vara lite allt möjligt. Fortsätt testa och om ingenting händer så kontakta en barnmorska.


    Ja jag antar att värken kan stå för mycket. Hade bara hoppats på ÄL ;)
  • Ankissen

    Jag har haft tre mf men aldrig fått äl första cykeln. Jag har alltid fått vänta in en mens. Denna gång har jag tempat med och har verkligen sett att jag ej haft äl.

  • FebruariBlirTill

    Ankissen: Efter min andra mf tempade jag, och fertility friend påstod att jag skulle haft en ägglossning, men tror egentligen inte på det. För det första hade jag alltför hög och ojämn temp genom hela "cykeln", det blev normalt först i följande cykel, för det andra kom mensen för kort efteråt och för det tredje blev jag inte gravid, trots att vi hade sex ungefär rätt tid och jag annars alltid blivit gravid.

  • annacnummertre

    Fick ÄL 2 veckor efter tidigt mf, precis som vanligt.

  • Alva75

    Fick ÄL på dag 18 efter missfallets första blödningsdag , dag 19 visade det inte ÄL och dag 20 kom det lite blod på pappret . Har molat i äggstockarna från dag 18 - 21 , lossnade ägget i går eller vad händer ?

  • SSK13

    Jag är på dag 20 efter missfallets första blödningar. Blödde 17,5 dag. Ej blött i 2,5 dag. Väntar fortf spänt på ÄL. Hoppas det kommer en och inte mens :)

Svar på tråden Ägglossning efter missfall